
Dotychczas spisu wskazań wodomierzy dokonywał wyznaczony inkasent w domach mieszkańców. Dziś jednak coraz częściej spółki wodociągowe porzucają tę metodę na rzecz inteligentnego opomiarowania.
Jak informuje Miejskie Przedsiębiorstwo Wodociągów i Kanalizacji w Piekarach Śląskich, miasto to jest pierwszym w Polsce, które wprowadziło tego typu rozwiązanie na szeroką skalę. - Obecnie, dzięki komunikacji radiowej osobisty kontakt z klientem nie jest konieczny, aby wiedzieć, ile dany odbiorca zużył wody – czytamy w komunikacie prasowym Urzędu Miejskiego w Piekarach Śląskich.
Nowy Rok, nowy wodomierz
Wraz z końcem 2019 r. w Piekarach Śląskich zakończono realizację projektu mającego na celu wymianę blisko 6,5 tys. wodomierzy na tzw. inteligentne liczniki. - Dzięki temu u głównych odbiorców (czyli właścicieli i zarządców nieruchomości) są już wyłącznie wodomierze ze specjalistyczną radiową nakładką – podaje Urząd. Wspomniana nakładka radiowa będzie na bieżąco monitorować przepływ wody i raz na dobę przesyłać dane na serwer. System działa w oparciu o rozwiązania Internetu Rzeczy, pozwalające na gromadzenie, przetwarzanie lub wymianę danych z wielu czytników za pośrednictwem sieci bezprzewodowej. Rozwiązanie oparte o tego typu technologie wprowadzano już m.in. we Wrocławiu, gdzie uruchomiono system monitoringu sieci wodociągowej umożliwiający szybkie wykrycie jej awarii, dzięki czemu w 2016 r. miasto zaoszczędziło blisko pół miliarda litrów wody.
Jak argumentuje się realizację?
Jak podaje cytowany przez piekarski Urząd Miasta, Marek Tokarz, prezes tamtejszego MPWiK, „system oparty na nadajnikach radiowych jest pewniejszy i wydajniejszy w działaniu. Wśród jego plusów można wymienić: możliwość znaczącego ograniczenie strat wody i dokładniejsze szacowanie jej zakupu”. Spółka ta obsługuje około 6450 klientów indywidualnych oraz biznesowych, w tym spółdzielnie mieszkaniowe. Jeszcze do niedawna stan wszystkich wodomierzy sprawdzić musiał pracownik MPWiK. - Było to kłopotliwe zarówno dla klientów, jak i dla spółki, która czasem zbyt długo musiała czekać na zapłatę faktury. Zdarzało się bowiem, że niektórzy klienci nie byli dostępni dla inkasentów lub nie odbierali faktur – podaje Urząd Miejski. Jak jednak dodano, celem realizacji, prócz usprawnienia funkcjonowania spółki była głownie chęć „prowadzenia bieżącego monitoringu wodomierzy oraz zautomatyzowanie procesów zarządczych, zwłaszcza optymalizacja zarządzania siecią”. Przesył danych nie powinien podlegać żadnym zakłóceniom, ponieważ zamontowano w całym mieście 15 anten i dodatkowe wzmacniacze sygnału.
Jakie koszty?
Montaż nakładek na wodomierzach przeprowadziła gliwicka spółka AIUT, z którą MPWIK podpisało umowę pod koniec kwietnia 2018 r. Wartość umowy podpisanej z wykonawcą opiewała na kwotę 1 782 035 zł netto. Projekt zrealizowany został przy wsparciu dofinansowania z budżetu Unii Europejskiej.
Czytaj też: Inteligentne liczniki - cała Europa wdraża, ale z różnym skutkiem

Dziennikarz, inżynier środowiska
