Robots
Cookies

Ustawienia cookies

Strona Teraz Środowisko wykorzystuje cookies. Część z nich jest niezbędna do funkcjonowania strony. Inne służą poprawianiu jakości naszych usług.
Więcej  ›
29.03.2024 29 marca 2024

Pierwsza w Polsce sieć wypożyczalni rowerów wpojewódzkich

   Powrót       16 lipca 2018       Planowanie przestrzenne   

Dziesięć miast, leżących na trasach Łódzkiej Kolei Aglomeracyjnej, obejmie pierwsza tego typu w kraju sieć wypożyczalni wojewódzkiego roweru publicznego. W jego ramach do jesieni br. ma powstać 125 stacji, w których podróżni i mieszkańcy będą mogli korzystać z ponad tysiąca jednośladów.

Wart 24 mln zł projekt realizowany jest przez województwo łódzkie, którego zarząd wyłonił już wykonawcę inwestycji i wkrótce ma zostać podpisana umowa. Jak poinformował marszałek woj. łódzkiego Witold Stępień, operatorem sytemu będzie firma Nextbike Serwis, która złożyła najkorzystniejszą ofertę w przetargu. - W ramach projektu "Rowerowe Łódzkie" powstanie system wypożyczalni roweru publicznego w województwie łódzkim. Będzie składał się z 15 parkingów rowerowych na pojazdy prywatne wraz z punktami naprawczymi oraz 125 stacji, w których przez cały rok będzie można wypożyczyć 1002 rowery – ogłosił marszałek.

Stacje zlokalizowane w pobliżu dworca

System roweru metropolitalnego obejmie dziesięć miast w Łódzkiem położonych na trasach Łódzkiej Kolei Aglomeracyjnej (ŁKA). Oprócz Łodzi, gdzie powstanie 14 stacji ze 140 rowerami, znajdą się one także w Koluszkach (22 stacje), Pabianicach (14), Kutnie (13), Łowiczu (12), Sieradzu (12), Zduńskiej Woli (12), Zgierzu (11), Skierniewicach (9) i Łasku (6). W każdym z miast największe stacje z terminalami umożliwiającymi wypożyczenie roweru mają być zlokalizowane w okolicach dworców kolejowych, skąd według statystyk wypożyczanych jest najwięcej jednośladów. - To będzie rower, który z jednej strony zapewni skomunikowanie z przystankami kolejowymi, a jednocześnie będzie uzupełnieniem komunikacji lokalnej. Jest adresowany do mieszkańców, jak i turystów, bo te miejscowości i ich okolice są bardzo atrakcyjne – dodał Stępień.

Pierwszy taki projekt w Polsce

Przedstawiciel operatora Marek Pogorzelski podkreślił, że będzie to pionierski w skali kraju projekt w tak dużym stopniu integrujący transport kolejowy z transportem rowerowym. - Dzięki niemu mieszkańcy wielu miast regionu będą mogli na dworzec dojechać rowerem, a następnie przesiąść się do pociągów ŁKA i dotrzeć do Łodzi, gdzie znów mogą skorzystać z roweru miejskiego lub komunikacji miejskiej. W Polsce nikt jeszcze nie realizował takiego przedsięwzięcia w takiej skali. Jesteśmy pewni, że zakończy się ono sukcesem – zapewnił.

Srebrnoszare rowery będą czwartej generacji, dzięki czemu korzystanie z nich będzie możliwe przez 12 miesięcy w roku. Opłata ma być wzorowana na systemie Łódzkiego Roweru Publicznego, przy czym każdy z partnerów miejskich może wprowadzić własne ulgi. Z kolei podróżujący własnymi jednośladami będą mogli zostawić je na jednym z 15 parkingów zlokalizowanych w pobliżu dworców kolejowych i przystanków ŁKA. Operator na uruchomienie systemu będzie miał 3,5 miesiąca od podpisania umowy. Jak jednak zapowiedział marszałek Stępień, stacje mają być uruchamiane sukcesywnie i pierwsze z nich zaczną działać jeszcze podczas wakacji. (PAP)

Teraz SamorządWięcej treści dotyczących samorządów w zakładce Teraz Samorząd.

Polecamy inne artykuły o podobnej tematyce:

Usprawnienie logistyki w miastach powinno obchodzić wszystkich (31 października 2023)Podpisano kartę na rzecz Narodowej Strategii Rowerowej (02 października 2023)Czy samorządy właściwie rozwijają infrastrukturę rowerową? Wyniki kontroli NIK (04 maja 2023)Warszawa: Strefa Tempo 30 – raport z konsultacji społecznych (06 marca 2023)Renaturyzacja Odry w praktycznym wymiarze (13 grudnia 2022)
©Teraz Środowisko - Wszystkie prawa zastrzeżone.
Kopiowanie i publikacja tekstów, zdjęć, infografik i innych elementów strony bez zgody Wydawcy są zabronione.
▲  Do góry strony