
Do 23 sierpnia br. trwają konsultacje społeczne projektu programu dofinansowania zakupu pojazdów zeroemisyjnych przez instytucje ochrony środowiska. Zbieraniem opinii nt. przedsięwzięcia, które ma zostać wsparte środkami z Funduszu Modernizacyjnego, zajmuje się Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej (NFOŚiGW).
Program priorytetowy „Przejście na pojazdy zeroemisyjne (ZEV) w instytucjach ochrony środowiska” ma na celu ograniczenie zanieczyszczenia powietrza oraz zużycia emisyjnych paliw w transporcie. W zamierzeniu autorów posłuży temu dofinansowanie zakupu pojazdów zeroemisyjnych, a także punktów i stacji ładowania. Beneficjentami mają być instytucje ochrony środowiska; państwowe jednostki budżetowe takie jak Generalna Dyrekcja Ochrony Środowiska i dyrekcje regionalne, Główny Inspektorat Ochrony Środowiska z inspektoratami wojewódzkimi oraz urzędy morskie, a także parki narodowe i krajobrazowe. Na bezzwrotne formy dofinansowania zostanie przeznaczone 300 mln zł, podpisywanie umów ma potrwać od 2025 do końca 2028 r., a wydatkowanie środków do końca 2030 r. Dofinansowanie bezzwrotne sięgnie 85% kosztów kwalifikowanych.
Czytaj też: 3 mld zł na stacje ładowania, obawy o cele AFIR i wsparcie dla SCT. Co słychać w nowej mobilności
DNSH i wykorzystanie do celów statutowych
W ramach programu będzie można uzyskać środki m.in na zakup zeroemisyjnych samochodów osobowych, czterokołowców lekkich, motorowerów i motocykli, rowerów elektrycznych, pojazdów gospodarczych (takich jak kosiarki czy zamiatarki) czy łodzi elektrycznych. Wsparcie obejmie też zakup, wybudowanie oraz instalacje stacji i punktów ładowania wraz z odpowiednim oznakowaniem (tak pojazdów, jak infrastruktury). Zakupione pojazdy – obowiązkowo fabrycznie nowe – będą musiały być wykorzystywane do celów statutowych beneficjenta. Warunki dofinansowania obejmują też wymóg zarejestrowania pojazdu na terytorium Polski przez co najmniej pięć lat od zakończenia realizacji inwestycji i warunek zakwalifikowania tylko dla takich inwestycji, których wsparcie nie stanowi pomocy publicznej. Muszą być one również zgodne z zasadą DNSH (ang. do no significant harm – nieczynienia poważnej szkody środowisku).
Redukcja emisji
Opis projektowanego programu wymienia także wskaźniki osiągnięcia celu. W ujęciu ilościowym będzie o nim świadczyć liczba dofinansowanych bezemisyjnych pojazdów, która ma wynieść 555; dochodzi do tego 300 wybudowanych stacji i punktów ładowania pojazdów elektrycznych oraz 15 bezemisyjnych elektrycznych łodzi. Wskaźniki obejmą też redukcję emisji CO2, ograniczenie emisji pyłów zawieszonych PM10 i tlenków azotu oraz roczną oszczędność energii pierwotnej. Nabór będzie się odbywał w trybie ciągłym do wyczerpania alokacji – przy czym NFOŚiGW zastrzega, że warunkiem jego uruchomienia jest uzyskanie pozytywnej decyzji Europejskiego Banku Inwestycyjnego. Uwagi w ramach konsultacji można przesyłać na adres mailowy pojazdyzev@nfosigw.gov.pl z tytułem wiadomości „Konsultacje społeczne „Pojazdy dla parków”. Opis projektu oraz formularz do konsultacji można znaleźć tutaj(1).

Dziennikarz
Przypisy
1/ Więcej:https://www.gov.pl/web/funduszmodernizacyjny/przejscie-na-pojazdy-zeroemisyjne-zev-w-instytucjach-ochrony-srodowiska