Robots
Cookies

Ustawienia cookies

Strona Teraz Środowisko wykorzystuje cookies. Część z nich jest niezbędna do funkcjonowania strony. Inne służą poprawianiu jakości naszych usług.
Więcej  ›
09.08.2025 09 sierpnia 2025
Mając za sobą 10 lat tworzenia autorskich treści o ochronie środowiska, Teraz-Środowisko szuka nabywcy. W celu uzyskania wszelkich informacji prosimy o kontakt z administracją strony.

Pojazdy zeroemisyjne w instytucjach ochrony środowiska. Trwają konsultacje programu NFOŚiGW

   Powrót       14 sierpnia 2024       Planowanie przestrzenne   

Do 23 sierpnia br. trwają konsultacje społeczne projektu programu dofinansowania zakupu pojazdów zeroemisyjnych przez instytucje ochrony środowiska. Zbieraniem opinii nt. przedsięwzięcia, które ma zostać wsparte środkami z Funduszu Modernizacyjnego, zajmuje się Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej (NFOŚiGW).

Program priorytetowy „Przejście na pojazdy zeroemisyjne (ZEV) w instytucjach ochrony środowiska” ma na celu ograniczenie zanieczyszczenia powietrza oraz zużycia emisyjnych paliw w transporcie. W zamierzeniu autorów posłuży temu dofinansowanie zakupu pojazdów zeroemisyjnych, a także punktów i stacji ładowania. Beneficjentami mają być instytucje ochrony środowiska; państwowe jednostki budżetowe takie jak Generalna Dyrekcja Ochrony Środowiska i dyrekcje regionalne, Główny Inspektorat Ochrony Środowiska z inspektoratami wojewódzkimi oraz urzędy morskie, a także parki narodowe i krajobrazowe. Na bezzwrotne formy dofinansowania zostanie przeznaczone 300 mln zł, podpisywanie umów ma potrwać od 2025 do końca 2028 r., a wydatkowanie środków do końca 2030 r.  Dofinansowanie bezzwrotne sięgnie 85% kosztów kwalifikowanych.

Czytaj też: 3 mld zł na stacje ładowania, obawy o cele AFIR i wsparcie dla SCT. Co słychać w nowej mobilności

DNSH i wykorzystanie do celów statutowych

W ramach programu będzie można uzyskać środki m.in na zakup zeroemisyjnych samochodów osobowych, czterokołowców lekkich, motorowerów i motocykli, rowerów elektrycznych, pojazdów gospodarczych (takich jak kosiarki czy zamiatarki) czy łodzi elektrycznych. Wsparcie obejmie też zakup, wybudowanie oraz instalacje stacji i punktów ładowania wraz z odpowiednim oznakowaniem (tak pojazdów, jak infrastruktury). Zakupione pojazdy – obowiązkowo fabrycznie nowe – będą musiały być wykorzystywane do celów statutowych beneficjenta. Warunki dofinansowania obejmują też wymóg zarejestrowania pojazdu na terytorium Polski przez co najmniej pięć lat od zakończenia realizacji inwestycji i warunek zakwalifikowania tylko dla takich inwestycji, których wsparcie nie stanowi pomocy publicznej. Muszą być one również zgodne z zasadą DNSH (ang. do no significant harm – nieczynienia poważnej szkody środowisku).

Redukcja emisji

Opis projektowanego programu wymienia także wskaźniki osiągnięcia celu. W ujęciu ilościowym będzie o nim świadczyć liczba dofinansowanych bezemisyjnych pojazdów, która ma wynieść 555; dochodzi do tego 300 wybudowanych stacji i punktów ładowania pojazdów elektrycznych oraz 15 bezemisyjnych elektrycznych łodzi. Wskaźniki obejmą też redukcję emisji CO2, ograniczenie emisji pyłów zawieszonych PM10 i tlenków azotu oraz roczną oszczędność energii pierwotnej. Nabór będzie się odbywał w trybie ciągłym do wyczerpania alokacji – przy czym NFOŚiGW zastrzega, że warunkiem jego uruchomienia jest uzyskanie pozytywnej decyzji Europejskiego Banku Inwestycyjnego. Uwagi w ramach konsultacji można przesyłać na adres mailowy pojazdyzev@nfosigw.gov.pl z tytułem wiadomości „Konsultacje społeczne „Pojazdy dla parków”. Opis projektu oraz formularz do konsultacji można znaleźć tutaj(1).

Szymon Majewski: Dziennikarz

Przypisy

1/ Więcej:
https://www.gov.pl/web/funduszmodernizacyjny/przejscie-na-pojazdy-zeroemisyjne-zev-w-instytucjach-ochrony-srodowiska

Polecamy inne artykuły o podobnej tematyce:

Poluzowanie dla mniejszych miast, zaostrzenie dla większych. Nowa mobilność w samorządach (17 stycznia 2025)902 zeroemisyjne autobusy z KPO (31 grudnia 2024)Licznik AFIR: cele na 2025 r. wypełnione w ponad 150% (28 października 2024)EBI zaakceptował pomocowe programy NFOŚiGW na kwotę 10 mld zł (11 października 2024)Upał i greenwashing – nowe cechy olimpiady? (25 lipca 2024)
©Teraz Środowisko - Wszystkie prawa zastrzeżone.
Kopiowanie i publikacja tekstów, zdjęć, infografik i innych elementów strony bez zgody Wydawcy są zabronione.
▲  Do góry strony