
7 mld euro – taką kwotę Unia Europejska przeznaczy wybranym 134 (spośród 408 wniosków) przez Komisję Europejską projektom transportowym w ramach programu „Łącząc Europę” (ang. Connecting Europe Facility, CEF). Ta edycja konkursu dotyczyła transportu.
Ok. 83% finansowania wesprze realizację projektów służących osiągnięciu celów klimatycznych UE. Środkiem do celu będzie usprawnianie i modernizacja unijnej sieci kolei, śródlądowych dróg wodnych i szlaków morskich przebiegających wzdłuż transeuropejskiej sieci transportowej (TEN-T). Dziś w życie wchodzi także zmienione rozporządzenie 2024/1679 ws. unijnych wytycznych dotyczących rozwoju transeuropejskiej sieci transportowej.
Czytaj też: „Woda to nie zasób infrastrukturalny”. Koalicja Ratujmy Rzeki krytycznie o wodnej części planowanego budżetu
Pieniądze mają zostać przeznaczone na duże projekty. Poprawa transgranicznych połączeń kolejowych ma mieć miejsce w państwach bałtyckich (Rail Baltica), między Francją a Włochami (Lyon-Turyn) oraz między Danią a Niemcami (tunel Fehmarnbelt). Intensyfikacja prac nad infrastrukturą śródlądowych dróg wodnych, której efektem ma być poprawa połączeń transgranicznych, będzie odbywała się między Francją a Belgią w dorzeczu Sekwana-Skalda oraz między Rumunią a Bułgarią na Dunaju. Porty śródlądowe w Austrii, Niemczech i Holandii także otrzymają wsparcie finansowe, by mogły kontynuować promowanie europejskiej sieci rzek oraz kanałów zrównoważonego transportu.
Polska otrzyma ponad 2,1 mld zł
Ile otrzyma Polska z CEF? Komitet Koordynacyjny postanowił przyznać ponad 2,1 mld zł podmiotom pochodzących z Polski. - Pozyskanie przez Polskę tak wysokiego unijnego dofinansowania to dowód na uznanie, jakim cieszą się nasze projekty transportowe w Europie. Dzięki tym środkom będziemy kontynuować modernizację i rozbudowę kluczowych połączeń kolejowych i drogowych, takich jak Rail Baltica czy S17, oraz inwestycje w portach morskich. Cieszy, że środki otrzymały trzy projekty z sektora kolejowego, o łącznej wartości dofinansowania ponad 1,7 mld zł, w tym realizowany przez spółkę CPK dotyczący przygotowania dokumentacji projektowej dla odcinka Sieradz Północny–Pleszew–Poznań. To kolejny krok w stronę nowoczesnej i zrównoważonej infrastruktury transportowej w Polsce - skomentował decyzję komitetu minister infrastruktury Dariusz Klimczak.
Ponad 1,7 mld zł to kwota, jaką otrzymały trzy projekty z sektora kolejowego. Dwa z nich realizuje PKP PLK – obejmują one prace na linii kolejowej E 75 (Rail Baltica) na odcinku Białystok-Osowiec oraz prace na linii kolej nr 12 Skierniewice-Łuków (C-E20) na odcinku Skierniewice-Pilawa. Trzeci projekt jest realizowany przez spółkę CPK – wiąże się z przygotowaniem dokumentacji projektowej dla odcinka Sieradz Północny-Pleszew-Poznań, w ramach korytarza Morze Północne-Morze Bałtyckie.
Sektor morski zostanie wsparty sumą niemal 160 mln zł. Pierwszy, objęty pomocą projekt, jest realizowany przez Zarząd Morskiego Portu Police. Dotyczy on budowy węzła kolejowego dla Portu Police wraz z niezbędną infrastrukturą techniczną w ramach budowy linii kolejowej nr 437 do Portu Morskiego Police. Drugi natomiast jest projektem Zarządu Morskich Portów Szczecin i Świnoujście oraz jest związany z rozwojem infrastruktury portowej do odbioru odpadów ze statków w porcie morskim Świnoujście.
Ponad 260 mln zł otrzymał z kolei projekt realizowany przez Generalną Dyrekcję Dróg Krajowych i Autostrad, którego celem jest usprawnienie ruchu na przejściu granicznym Polska-Ukraina.
Polscy realizatorzy uczestniczą także w projektach międzynarodowych, wchodzących w zakres sektora lotniczego oraz transportu intermodalnego.

Koordynatorka redakcji