Robots
Cookies

Ustawienia cookies

Strona Teraz Środowisko wykorzystuje cookies. Część z nich jest niezbędna do funkcjonowania strony. Inne służą poprawianiu jakości naszych usług.
Więcej  ›
08.08.2025 08 sierpnia 2025
Mając za sobą 10 lat tworzenia autorskich treści o ochronie środowiska, Teraz-Środowisko szuka nabywcy. W celu uzyskania wszelkich informacji prosimy o kontakt z administracją strony.

Polska z przydziałem 2,1 mld zł ze środków CEF

   Powrót       18 lipca 2024       Planowanie przestrzenne   

7 mld euro – taką kwotę Unia Europejska przeznaczy wybranym 134 (spośród 408 wniosków) przez Komisję Europejską projektom transportowym w ramach programu „Łącząc Europę” (ang. Connecting Europe Facility, CEF). Ta edycja konkursu dotyczyła transportu.

Ok. 83% finansowania wesprze realizację projektów służących osiągnięciu celów klimatycznych UE. Środkiem do celu będzie usprawnianie i modernizacja unijnej sieci kolei, śródlądowych dróg wodnych i szlaków morskich przebiegających wzdłuż transeuropejskiej sieci transportowej (TEN-T). Dziś w życie wchodzi także zmienione rozporządzenie 2024/1679 ws. unijnych wytycznych dotyczących rozwoju transeuropejskiej sieci transportowej.

Czytaj też: „Woda to nie zasób infrastrukturalny”. Koalicja Ratujmy Rzeki krytycznie o wodnej części planowanego budżetu

Pieniądze mają zostać przeznaczone na duże projekty. Poprawa transgranicznych połączeń kolejowych ma mieć miejsce w państwach bałtyckich (Rail Baltica), między Francją a Włochami (Lyon-Turyn) oraz między Danią a Niemcami (tunel Fehmarnbelt). Intensyfikacja prac nad infrastrukturą śródlądowych dróg wodnych, której efektem ma być poprawa połączeń transgranicznych, będzie odbywała się między Francją a Belgią w dorzeczu Sekwana-Skalda oraz między Rumunią a Bułgarią na Dunaju. Porty śródlądowe w Austrii, Niemczech i Holandii także otrzymają wsparcie finansowe, by mogły kontynuować promowanie europejskiej sieci rzek oraz kanałów zrównoważonego transportu.

Polska otrzyma ponad 2,1 mld zł

Ile otrzyma Polska z CEF? Komitet Koordynacyjny postanowił przyznać ponad 2,1 mld zł podmiotom pochodzących z Polski. - Pozyskanie przez Polskę tak wysokiego unijnego dofinansowania to dowód na uznanie, jakim cieszą się nasze projekty transportowe w Europie. Dzięki tym środkom będziemy kontynuować modernizację i rozbudowę kluczowych połączeń kolejowych i drogowych, takich jak Rail Baltica czy S17, oraz inwestycje w portach morskich. Cieszy, że środki otrzymały trzy projekty z sektora kolejowego, o łącznej wartości dofinansowania ponad 1,7 mld zł, w tym realizowany przez spółkę CPK dotyczący przygotowania dokumentacji projektowej dla odcinka Sieradz Północny–Pleszew–Poznań. To kolejny krok w stronę nowoczesnej i zrównoważonej infrastruktury transportowej w Polsce - skomentował decyzję komitetu minister infrastruktury Dariusz Klimczak.

Ponad 1,7 mld zł to kwota, jaką otrzymały trzy projekty z sektora kolejowego. Dwa z nich realizuje PKP PLK – obejmują one prace na linii kolejowej E 75 (Rail Baltica) na odcinku Białystok-Osowiec oraz prace na linii kolej nr 12 Skierniewice-Łuków (C-E20) na odcinku Skierniewice-Pilawa. Trzeci projekt jest realizowany przez spółkę CPK – wiąże się z przygotowaniem dokumentacji projektowej dla odcinka Sieradz Północny-Pleszew-Poznań, w ramach korytarza Morze Północne-Morze Bałtyckie.

Sektor morski zostanie wsparty sumą niemal 160 mln zł. Pierwszy, objęty pomocą projekt, jest realizowany przez Zarząd Morskiego Portu Police. Dotyczy on budowy węzła kolejowego dla Portu Police wraz z niezbędną infrastrukturą techniczną w ramach budowy linii kolejowej nr 437 do Portu Morskiego Police. Drugi natomiast jest projektem Zarządu Morskich Portów Szczecin i Świnoujście oraz jest związany z rozwojem infrastruktury portowej do odbioru odpadów ze statków w porcie morskim Świnoujście.

Ponad 260 mln zł otrzymał z kolei projekt realizowany przez Generalną Dyrekcję Dróg Krajowych i Autostrad, którego celem jest usprawnienie ruchu na przejściu granicznym Polska-Ukraina.

Polscy realizatorzy uczestniczą także w projektach międzynarodowych, wchodzących w zakres sektora lotniczego oraz transportu intermodalnego.

Dominika Góra : Koordynatorka redakcji

Polecamy inne artykuły o podobnej tematyce:

NFOŚiGW wspiera rozwój OZE i magazynowanie ciepła w Gliwicach (26 lutego 2025)Jeden cykl destrukcji. Płoną lasy, płonie infrastruktura, cierpi także klimat (24 lutego 2025)Unijne emisje mniejsze o 0,6%, PKB o 1,3% wyższy. Dane Eurostatu z trzeciego kwartału 2024 r. (17 lutego 2025)Spływające resztki nawozów największym zagrożeniem dla Bałtyku. Pojawiają się nowe wyzwania (14 lutego 2025)Za 27% emisji z transportu drogowego odpowiadają pojazdy ciężarowe. Ile kosztuje dekarbonizacja branży (12 lutego 2025)
©Teraz Środowisko - Wszystkie prawa zastrzeżone.
Kopiowanie i publikacja tekstów, zdjęć, infografik i innych elementów strony bez zgody Wydawcy są zabronione.
▲  Do góry strony