Korzystając z naszej strony internetowej, wyrażają Państwo zgodę na używanie cookies. Więcej informacjiClose
CATCH-ME wspólne przejazdy do pracy CATCH-ME
Pojemnik do segregacji bioodpadów bez pogorszenia jakości Eco-Clean Tomasz Malanowicz

Polska zaproponowała, aby sektor lotniczy nie otrzymywał darmowych uprawień do emisji

a+a-    Powrót       06 marca 2020       Powietrze i klimat   

Polska na czwartkowym posiedzeniu ministrów ds. środowiska krajów Unii Europejskiej w Brukseli zaproponowała, aby sektor lotniczy w UE nie otrzymywał darmowych uprawień do emisji. Dzięki temu dodatkowe steki milionów euro mogłaby trafić np. do unijnego budżetu.

Eliminacja bezpłatnych uprawnień - większe przychody ze sprzedaży aukcji

Według danych Europejskiej Agencji Środowiska, sektor lotniczy jest jedynym sektorem objętym unijnym systemem handlu emisjami ETS, w którym te emisje wzrastają z roku na rok. Jednocześnie otrzymuje on dużo bezpłatnych uprawnień do emisji (przykładowo, o wartości około 800 mln euro w 2019 r.). Polska wskazuje, że bezpłatne uprawnienia powinny przede wszystkim przeciwdziałać ucieczce emisji CO2, a tego ryzyka w sektorze nie ma. Dlatego uważa, że sektor - który z roku na rok emituje coraz więcej - nie powinien otrzymywać bezpłatnych uprawnień.

Zdaniem autorów propozycji, eliminacja bezpłatnych uprawnień miałaby podobny skutek, jak rozpatrywane dodatkowe opłaty środowiskowe i podatki, a jej wprowadzenie nie wymagałoby wieloletnich procedur legislacyjnych.

Eliminacja bezpłatnych uprawnień zwiększyłaby również przychody ze sprzedaży na aukcji. Autorzy projektu wskazują, że mogłyby one zostać wykorzystane do opracowania innowacyjnych rozwiązań i sfinansowania transformacji sektora. Ich zdaniem przychody można również przenieść do specjalnego funduszu lub np. do budżetu UE.

Komisja Europejska pozytywnie o polskiej propozycji

Z nieoficjalnych informacji wynika, że w czwartek do polskiej propozycji pozytywnie odniosła się Komisji Europejska. "Do propozycji odniosły się również pozytywnie Dania, Holandia, Szwecja, Finlandia, Francja, Włochy, Belgia, Węgry i Litwa" - powiedziało dziennikarzom w Brukseli źródło unijne.

Polska wskazuje też, że przyjęcie tej propozycji zapewniłoby równie warunki konkurencji dla wszystkich linii lotniczych w Europie.

System handlu emisjami (ETS) powstał w 2005 r., by propagować ograniczanie emisji gazów cieplarnianych. Reforma, która ma zmienić system ETS w latach 2021–2030, jest obecnie negocjowana.

Propozycje w imieniu Polski przedstawił w czwartek wiceminister ds. klimatu Adam Guibourgé-Czetwertyński. (PAP)

Polecamy inne artykuły o podobnej tematyce:

Mniejszy ruch na ulicach, ale smog nie znika (31 marca 2020)EEA: narażenie na hałas środowiskowy powoduje 12 000 przedwczesnych zgonów w Europie (27 marca 2020)1,4 mld euro na projekty infrastrukturalne, w tym dla Polski na infrastrukturę energetyczną i czysty transport (18 marca 2020)Spadek emisji dwutlenku azotu nad Włochami wskutek epidemii koronawisrusa (16 marca 2020)Co gminy mogą zyskać na „Czystym Powietrzu”? (10 marca 2020)
©Teraz Środowisko - Wszystkie prawa zastrzeżone.
Kopiowanie i publikacja tekstów, zdjęć, infografik i innych elementów strony bez zgody Wydawcy są zabronione.
▲  Do góry strony