Dziś Światowy Dzień Działania na rzecz Celów Zrównoważonego Rozwoju, obchodzony w rocznicę przyjęcia Agendy 2030. Na całym świecie organizowane są wydarzenia szerzące wiedzę o Celach i zachęcające do podjęcia działań na rzecz ich osiągnięcia. W tym roku po raz pierwszy celebrują go także polskie firmy, które dołączyły do globalnego ruchu na rzecz realizacji Agendy.
- Aby osiągnąć Cele Zrównoważonego Rozwoju do roku 2030, potrzebna jest międzysektorowa współpraca rządu, biznesu, nauki i organizacji pozarządowych. Musimy też wypracować nowe modele działania. Dlatego stworzyliśmy Kampanię 17 Celów. Ta partnerska inicjatywa pokaże, mam nadzieję, jak wiele możemy wspólnie osiągnąć – szczególnie w obszarach, w których z wyzwaniami mierzymy się od lat – mówi Małgorzata Greszta, partner zarządzający CSR Consulting i inicjatorka Kampanii 17 Celów.
Kampania 17 Celów w 2018 roku poświęcona była poszukiwaniu pomysłów na działania firm w zakresie kluczowych Celów. Dlatego prowadzona była pod hasłem 2018: Nowe Idee.
- Możemy już zdradzić, że jednym z działań, które realizować będziemy od 2019 roku, będzie Zrównoważony Łańcuch Dostaw w Praktyce. Tworzymy pierwsze w Polsce forum dla firm służące wymianie wymiany wiedzy i doświadczeń na temat praktyk zrównoważonego łańcucha dostaw, wzajemnej motywacji i ciągłemu doskonaleniu poprzez podejmowanie zobowiązań w różnych aspektach zarządzania w tym obszarze. Kontrolowanie wpływu całego łańcucha wartości firmy na środowisko naturalne i lokalne społeczności jest jednym z najważniejszych narzędzi biznesowych służących zagwarantowaniu zrównoważonego rozwoju, a tym samym, zrealizowania zadań Agendy 2030 – dodaje Małgorzata Greszta.
Dobrowolny system oznakowania opakowań
Dzięki międzysektorowej współpracy, uruchomione zostaną także programy związane z ochroną środowiska. - Przestawienie unijnej gospodarki na tory obiegu zamkniętego, przypieczętowane przyjęciem pakietu zmian dyrektyw Circular Economy Package w lipcu 2018 roku, jest niezbędnym krokiem do osiągnięcia Celów Zrównoważonego Rozwoju dotyczących ochrony planety i odpowiedzialnego wykorzystywania surowców naturalnych. Stawia jednak zarówno przed firmami, jak i konsumentami liczne wyzwania – twierdzi Michał Mikołajczyk, prokurent w Rekopolu Organizacji Odzysku Opakowań, jeden z Partnerów Głównych Kampanii 17 Celów. Jednym z wyzwań jest konieczność znacznego zwiększenia odzysku odpadów opakowaniowych. Dlatego wraz z szeregiem firm i instytucji stworzyliśmy Koalicję 5 Frakcji. Przygotowaliśmy pierwszy w Polsce dobrowolny system oznakowania opakowań, wskazujący konsumentom w zrozumiały sposób jak je segregować. Proste piktogramy pojawią się nie tylko na etykietach produktów, ale też na pojemnikach na odpady. Przeprowadzimy też działania edukacyjne.
Jednym z efektów Kampanii jest też powstanie portalu GOZ w Praktyce, będącego centrum wiedzy o gospodarce obiegu zamkniętego dla biznesu. Zostanie on uruchomiony podczas pierwszego polskiego tygodnia Obiegu Zamkniętego – Polish Circular Week, organizowanego przez Koalicję Reconomy w dniach 22-28 października 2018 w kilku miastach w Polsce.
Źródło: CSR Consulting