Robots
Cookies

Ustawienia cookies

Strona Teraz Środowisko wykorzystuje cookies. Część z nich jest niezbędna do funkcjonowania strony. Inne służą poprawianiu jakości naszych usług.
Więcej  ›
06.08.2025 06 sierpnia 2025
Mając za sobą 10 lat tworzenia autorskich treści o ochronie środowiska, Teraz-Środowisko szuka nabywcy. W celu uzyskania wszelkich informacji prosimy o kontakt z administracją strony.

Polskie uczelnie będą wspólnie pracować nad bateriami do aut na prąd

   Powrót       22 lutego 2018       Planowanie przestrzenne   

Badania nad magazynami energii elektrycznej, w szczególności nad bateriami do aut elektrycznych, to cel konsorcjum naukowego pod nazwą Pol-Stor-En utworzonego przez polskie uczelnie. Odpowiednią umowę podpisano w środę w Ministerstwie Energii. W skład konsorcjum wchodzą Politechniki: Warszawska, Gdańska i Poznańska, Uniwersytety Warszawski i Jagielloński, Akademia Górniczo-Hutnicza oraz Instytut Metali Nieżelaznych.

Dzisiaj musimy się skupić na doskonaleniu ogniw

- Połączymy nasze wysiłki.(...) Ale te wysiłki nie mogą być łączone tylko w układach uczelni technicznych, rolniczych, itd. Inteligentne sieci 5. generacji i przemysł 4.0 nie będą rozróżniać rodzajów działalności. Kierunki rozwoju będą wyznaczane w wyniku przetwarzania wielkich zbiorów danych, bez względu na to, czy dotyczy to rolnictwa, przemysłu ciężkiego, przetwórstwa, itp. - mówił rektor Politechniki Warszawskiej prof. Jan Szmidt. Dlatego - w jego ocenie - utworzenie konsorcjum o różnorodnym składzie jest takie ważne, a ta współpraca w przyszłości musi przynieść efekty. Jak oceniał prof. Szmidt, dziś musimy się skupić na doskonaleniu ogniw, które mamy, ale za chwilę pojawią się nowe technologie, które będziemy chcieli wdrożyć już jako polski produkt.

Środowisko naukowe pomysłodawcą inicjatywy

Minister energii Krzysztof Tchórzewski powiedział, że w temacie elektromobilności rząd idzie konsekwentnie do przodu, m.in. tworząc odpowiednie regulacje i wskazując źródła finansowania. Tchórzewski ocenił, że jeszcze przez jakiś czas problem powszechnego magazynowania energii elektrycznej nie zostanie rozwiązany, ale to nie znaczy, że nie mamy rozwijać elektromobilności i np. tworzyć własnego samochodu elektrycznego. Przypomniał też, że to same środowisko naukowe wystąpiło z pomysłem konsorcjum i ze strony administracji jest pełne poparcie, bo taki pomysł wpisuje się w Strategię na rzecz Odpowiedzialnego Rozwoju.

Minister przedsiębiorczości i technologii Jadwiga Emilewicz wyraziła z kolei nadzieję, że w przyszłości Polska z importera ropy zmieni się w eksportera baterii, które nazwała "ropą przyszłości". - To bateria napędza elektromobilność, to bateria jest najkosztowniejszą jej częścią - zaznaczyła.

Wiceminister energii Michał Kurtyka przypomniał z kolei, że Polska, obok Niemiec, Francji i Szwecji znalazła się w elitarnej grupie państw, pracujących nad systemami magazynowania energii w ramach inicjatywy UE Battery Alliance. (PAP)

Polecamy inne artykuły o podobnej tematyce:

Konsultacje społeczne projektu programu „Mój rower elektryczny” (13 lutego 2025)Do 40 tys. zł na nowy samochód elektryczny. Nabór w nowym programie NFOŚiGW startuje 3 lutego br. (29 stycznia 2025)Poluzowanie dla mniejszych miast, zaostrzenie dla większych. Nowa mobilność w samorządach (17 stycznia 2025)902 zeroemisyjne autobusy z KPO (31 grudnia 2024)PARP zorganizuje stoisko narodowe podczas targów ENEX w Japonii (13 grudnia 2024)
©Teraz Środowisko - Wszystkie prawa zastrzeżone.
Kopiowanie i publikacja tekstów, zdjęć, infografik i innych elementów strony bez zgody Wydawcy są zabronione.
▲  Do góry strony