Robots
Cookies

Ustawienia cookies

Strona Teraz Środowisko wykorzystuje cookies. Część z nich jest niezbędna do funkcjonowania strony. Inne służą poprawianiu jakości naszych usług.
Więcej  ›
05.08.2025 05 sierpnia 2025
Mając za sobą 10 lat tworzenia autorskich treści o ochronie środowiska, Teraz-Środowisko szuka nabywcy. W celu uzyskania wszelkich informacji prosimy o kontakt z administracją strony.

Port dla offshoru. Branża czeka na zdecydowane działania

Nowela ustawy o bezpieczeństwie morskim - oprócz poprawy bezpieczeństwa żeglugi – ma też umożliwić budowę portu do obsługi morskich farm wiatrowych. PSEW zwraca uwagę na znaczenie portu w rozwoju regionu oraz budowaniu łańcucha dostaw offshore.

   Powrót       12 października 2022       Energia   
Wiatraki na morzu

W pierwszych dniach października Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o bezpieczeństwie morskim oraz niektórych innych ustaw (UD223(1)). Za projekt odpowiedzialne jest Ministerstwo Infrastruktury (MI).

Nowe przepisy – oprócz poprawienia bezpieczeństwa żeglugi – mają też m.in. umożliwić administracji morskiej budowę portu do obsługi morskich farm wiatrowych.

- Proponowana zmiana ma na celu umożliwienie budowy portu do obsługi morskich farm wiatrowych, co przyczyni się do zwiększenia bezpieczeństwa żeglugi statków eksploatowanych w takich celach. Zmiana polega na umożliwieniu wskazania przez ministra właściwego do spraw gospodarki morskiej, w drodze rozporządzenia, portu przeznaczonego do obsługi morskich farm wiatrowych, przy uwzględnieniu potrzeb obsługi morskich farm wiatrowych oraz ich planowanego rozmieszczenia – wskazano na stronie Kancelarii Premiera Rady Ministrów w odniesieniu do fragmentu dotyczącego portu dla offshoru. Jak dodano, podmiotem zarządzającym portem będzie dyrektor urzędu morskiego, który będzie mógł powierzyć zadania i uprawnienia podmiotu zarządzającego na zasadach określonych w ustawie o partnerstwie publiczno-prywatnym lub w ustawie o umowie koncesji na roboty budowlane lub usługi.

Znaczenie portu. Znaczenie OZE

Branża wiatrowa wyczekuje postępów w budowie portu instalacyjnego dla offshore (a w dalszej perspektywie także portów serwisowych). Obecny stan prac uważając za niewystarczający.

- Inwestorzy czekają już od kilku lat na konkretne działania w tym zakresie, niemniej jednak do tej pory poza ogólnymi zapewnieniami, że port będzie, nie wydarzyło się nic, co przybliżałoby nas do jego powstania – wskazuje Piotr Czopek, dyrektor ds. regulacji w Polskim Stowarzyszeniu Energetyki Wiatrowej (PSEW).Ekspert zwraca uwagę na rentowność portów oraz rozwój regionu. - Być może offshore nie da zarobić tyle, co działalność związana z przeładunkiem kontenerów. Ale przecież taki port jest akceleratorem rozwoju całego regionu. W takich miejscach tworzą się klastry biznesowe związane z rozwojem morskiej energetyki wiatrowej. Gdyby zliczyć korzyści płynące z działania firm skupionych wokół sektora, rachunek byłby już zupełnie inny – podkreśla.

- Jeśli w Polsce na czas nie powstanie odpowiednia infrastruktura, to inwestorzy będą szukać jej poza naszymi granicami, a to byłaby bardzo zła wiadomość dla naszych firm i budowania polskiego łańcucha dostaw – konkluduje dyrektor Czopek.

Czytaj: [Wywiad] Udział krajowego przemysłu w łańcuchu dostaw dla MEW

W kontekście konieczności zapewnienia bezpieczeństwa energetycznego z jednej strony i przeprowadzenia transformacji energetycznej z drugiej – działania przybliżające moment uruchomienia polskich farm wiatrowych na Bałtyku wydają się zyskiwać na znaczeniu.

Obecne czasy wymagają nowatorskich rozwiązań, które usprawnią działanie administracji morskiej i przyczynią się do rozwoju zielonych technologii, takich jak morska energetyka wiatrowa. Dzięki dostępowi do Morza Bałtyckiego mamy doskonałe warunki do transformacji energetycznej, a co za tym idzie – zapewnienia bezpieczeństwa energetycznego Polski – komentuje nowelizację ustawy wiceminister infrastruktury Marek Gróbarczyk.

Jak podaje MI, nowe rozwiązania wejdą w życie po 14 dniach od ogłoszenia w Dzienniku Ustaw, z wyjątkiem niektórych przepisów, które zaczną obowiązywać po 12 miesiącach od ogłoszenia.

Dominika Adamska: Sekretarz redakcji, geograf

Przypisy

1/ Projekt ustawy o zmianie ustawy o bezpieczeństwie morskim oraz niektórych innych ustaw
https://www.gov.pl/web/premier/projekt-ustawy-o-zmianie-ustawy-o-bezpieczenstwie-morskim-oraz-niektorych-innych-ustaw3

Polecamy inne artykuły o podobnej tematyce:

Diagnozować, planować, działać. O innowacjach dla ciepłownictwa na Kongresie POWERPOL (26 lutego 2025)Nowy rozdział dla spółdzielni energetycznych. Skorzystać mają małe miasta (25 lutego 2025)1,25 mld euro na integrację unijnych systemów energetycznych. Po raz pierwszy wsparcie dla wodoru i offshore (31 stycznia 2025)Ponad 5,5 mld zł z KPO na budowę morskiej farmy wiatrowej Baltica 2 (31 stycznia 2025)NFOŚiGW wspiera rozwój morskiej energetyki wiatrowej (23 stycznia 2025)
©Teraz Środowisko - Wszystkie prawa zastrzeżone.
Kopiowanie i publikacja tekstów, zdjęć, infografik i innych elementów strony bez zgody Wydawcy są zabronione.
▲  Do góry strony