Robots
Cookies

Ustawienia cookies

Strona Teraz Środowisko wykorzystuje cookies. Część z nich jest niezbędna do funkcjonowania strony. Inne służą poprawianiu jakości naszych usług.
Więcej  ›
20.06.2021 20 czerwca 2021

Odbyło się 5. posiedzenie Europejskiego Sojuszu na rzecz Baterii i Akumulatorów

   Powrót       15 marca 2021       Transport   

- Jeśli chcemy przejść na czysta energię w Europie, to rozwój i produkcja baterii powinny być naszymi celami strategicznymi. Cieszę się, że Polska odgrywa istotną rolę w tym procesie - powiedział wicepremier, minister rozwoju, pracy i technologii Jarosław Gowin podczas 5. spotkania Wysokiego Szczebla Europejskiego Sojuszu na rzecz Baterii i Akumulatorów z udziałem unijnych komisarzy, ministrów ds. gospodarczych państw członkowskich UE oraz przedstawicieli Europejskiego Banku Inwestycyjnego(1).

Czym jest Europejskiego Sojuszu na rzecz Baterii i Akumulatorów (EBA)

Celem EBA jest połączenie wysiłków europejskich państw oraz firm na rzecz budowy silnego europejskiego przemysłu we wszystkich obszarach łańcucha wartości związanego z produkcją baterii (surowce, materiały, ogniwa, baterie, recykling). Szacuje się, że wartość tego rynku w Europie w 2025 r. osiągnie min. 250 mld euro.

Na piątej z kolei sesji Wysokiego Szczebla Europejskiego Sojuszu na rzecz Baterii (EBA) omawiano – przygotowane uprzednio przez Komisję Europejską - dwa dokumenty robocze. Pierwszy materiał koncentruje się na dotychczas osiągniętym postępie i przyszłych wyzwaniach w tworzeniu europejskiego ekosystemu baterii. Drugi porusza kwestię szkoleń i zdobywania umiejętności potrzebnych do tworzenia „czystych” miejsc pracy na rynku baterii i akumulatorów.

- Rozwój i produkcja baterii są celami strategicznymi Europy w kontekście przejścia na czystą energię. Stanowią również kluczowy element rozwoju europejskiego sektora motoryzacyjnego - powiedział wicepremier Gowin. - Polska dysponuje dzisiaj zapleczem surowcowym niezbędnym do produkcji akumulatorów, głównie kwasowo-ołowiowych, a polscy przedsiębiorcy mają potencjał do angażowania się w rozwój tego sektora. Działają u nas firmy, które wytwarzają akumulatory jako produkt końcowy. Z rozwiązań tych już od kilku lat z powodzeniem korzystają nie tylko rodzimi producenci, ale i zagraniczne marki – podkreślił.

Baterie i akumulatory z polskiej perspektywy

Ambitny cel UE, polegający na stopniowym przechodzeniu na gospodarkę neutralną klimatycznie nie jest możliwy do osiągnięcia bez rozwoju rynku baterii oraz gospodarki w obiegu zamkniętym. Polska znajduje się obecnie na 9. miejscu pod względem światowego eksportu ogniw i baterii galwanicznych oraz na 7. miejscu pod względem eksportu akumulatorów. Jeśli natomiast chodzi o liczbę przedsiębiorstw z tej branży, to zajmujemy 3. pozycję w UE (Raport PFR „Kompendium Elektromobilności”, grudzień 2020). W Polsce działa 61 firm zajmujących się produkcją baterii i akumulatorów.

Według różnych szacunków, sprzedaż samochodów całkowicie elektrycznych w Polsce w 2025 r. może wynieść między 55 a 120 tys. pojazdów. Polska jest trzecim największym eksporterem baterii i ogniw galwanicznych w Unii Europejskiej.

Źródło: MRPiT

Przypisy

1/ W 5. spotkaniu Wysokiego Szczebla Europejskiego Sojuszu na rzecz Baterii i Akumulatorów, które tym razem odbywało się online, uczestniczyli też m.in.: wiceprzewodniczący Komisji Europejskiej Maroš Šefčovič, komisarz ds. rynku wewnętrznego Thierry Breton, komisarz ds. miejsc pracy i praw socjalnych Nicolas Schmit i komisarz ds. spójności i reformy Elisa Ferreira, wiceprezesi Europejskiego Banku Inwestycyjnego Ambroise Fayolle i Thomas Östros, a także ministrowie ds. gospodarki z państw członkowskich UE.

Polecamy inne artykuły o podobnej tematyce:

Krościenko nad Dunajcem: Rusza nowy PSZOK (07 czerwca 2021)Katowice: Już 8 maja do odebrania nasiona i kompost w zamian za elektrośmieci (05 maja 2021)Ta branża przebija nawet IT. Do końca 2022 r. nawet 10 tys. nowych miejsc pracy w elektromobilności (29 kwietnia 2021)Czesi będą pozyskiwać mangan z hałd górniczych. Czy byłoby to możliwe w Polsce? (09 kwietnia 2021)Łódź: Miejski przewoźnik buduje centrum zasilania dla autobusów elektrycznych (29 marca 2021)
©Teraz Środowisko - Wszystkie prawa zastrzeżone.
Kopiowanie i publikacja tekstów, zdjęć, infografik i innych elementów strony bez zgody Wydawcy są zabronione.
▲  Do góry strony