W Rządowym Centrum Legislacji (RCL) pojawił się projekt rozporządzenia Ministra Rozwoju, Pracy i Technologii w sprawie metody kalkulacji kosztów cyklu życia budynków oraz sposobu przedstawienia informacji o tych kosztach(1). Wydanie rozporządzenia wynika z konieczności wykonania nowego upoważnienia ustawowego zawartego w Prawie zamówień publicznych(2), które weszło w życie z początkiem 2021 roku. Jak czytamy w Ocenie Skutków Regulacji (OSR), wprowadzono „przepis, zgodnie z którym w przypadku, gdy zamawiający szacuje koszty z wykorzystaniem podejścia opartego na rachunku kosztów cyklu życia przedmiotu zamówienia, określa w specyfikacji warunków zamówienia dane, które mają przedstawić wykonawcy, oraz metodę, którą zastosuje do określenia kosztów cyklu życia na podstawie tych danych”.
Czytaj: Budownictwo kołem zamachowym zielonej transformacji? Jest strategia
Nowe przepisy mają na celu ograniczyć nadmierne stosowanie kryterium ceny podczas oceny ofert i jednocześnie w powiązaniu z przepisami Prawa zamówień publicznych dają podstawę prawną umożliwiającą wybór najkorzystniejszej ekonomicznie oferty w oparciu o całkowite koszty cyklu życia budynku. Efektem rozporządzenia ma być podanie prostego narzędzia umożliwiającego ich obliczanie. Bowiem na rachunek kosztów cyklu życia budynku składają się ponoszone przez zamawiającego (lub innych użytkowników) koszty nabycia, użytkowania (w szczególności zużycie energii i innych zasobów) i utrzymania budynku.
W uzasadnieniu projektu znajdujemy ponadto wzmiankę o istotności kosztu wycofania z eksploatacji (m.in. rozbiórki i recyklingu), choć sam wzór do kalkulacji całkowitych kosztów podany w rozporządzeniu nie zawiera ich bezpośrednio.
Wpływ przepisów na środowisko naturalne
W OSR podkreślono, że projektowane przepisy będą miały korzystny wpływ na środowisko naturalne, wymieniając następujące kwestie:
- Oszczędność zasobów naturalnych: wody, nośników energii, energii elektrycznej;
- Zwiększenie świadomości użytkowników budynków o tym, że budynki powinny być projektowane, budowane, utrzymywane i użytkowane w taki sposób, aby wykorzystanie zasobów naturalnych było zrównoważone i zapewniało w szczególności:
- trwałość obiektów budowlanych,
- wykorzystanie w budynkach przyjaznych środowisku surowców i wyrobów wtórnych,
- ponowne wykorzystanie lub recykling budynków oraz wchodzących w ich skład wyrobów po ich rozbiórce.
Bez istotnych zmian w obowiązujących przepisach
Zgodnie z informacjami podanymi w OSR, projektowane rozporządzenie nie wprowadza istotnych zmian w porównaniu do obowiązującego stanu prawnego. Ustawodawca podkreśla, że kierując się potrzebą zapewnienia ujednolicenia i wiarygodności kalkulacji, nie zmienia zasad określania metody kalkulacji kosztów cyklu życia budynku oraz sposobu przedstawiania informacji o tych kosztach.
Nowe rozporządzenie ma wejść w życie 1 stycznia 2022 r.
Czytaj: GOZ a budownictwo, czyli jak zmniejszyć emisyjność sektora o 61 proc.
Dominika AdamskaSekretarz redakcji, geograf
Przypisy
1/ Projekt dostępny w RCL:https://legislacja.rcl.gov.pl/projekt/12345402/katalog/12777894#127778942/ Mowa o art. 245 ust. 7 ustawy z dnia 11 września 2019 r. – Prawo zamówień publicznych (Dz. U. poz. 2019 oraz z 2020 r. poz. 288, 1492, 1517, 2275 i 2320 oraz z 2021 r. poz. 464). Zgodnie z ww. upoważnieniem minister właściwy do spraw budownictwa, planowania i zagospodarowania przestrzennego oraz mieszkalnictwa określi, w drodze rozporządzenia, metodę kalkulacji kosztów cyklu życia budynków, uwzględniających koszty określone w ust. 3 pkt 1 lit. a–c, oraz sposób przedstawiania informacji o tych kosztach, kierując się potrzebą zapewnienia ujednolicenia i wiarygodności tych kalkulacji.