W Rządowym Centrum Legislacji (RCL) opublikowano projekt(1) rozporządzenia zmieniającego rozporządzenie w sprawie określania taryf, wzoru wniosku o zatwierdzenie taryfy oraz warunków rozliczeń za zbiorowe zaopatrzenie w wodę i zbiorowe odprowadzanie ścieków. Jak czytamy w piśmie kierującym projekt do opiniowania, „pilna potrzeba uzyskania opinii wynika z konieczności przyjęcia rozporządzenia przed rozpoczęciem kolejnego cyklu wnioskowania o zatwierdzenie taryf za zbiorowe zaopatrzenie w wodę i zbiorowe odprowadzanie ścieków”.
Konsultacje projektu rozporządzenia ze względu na wpływ na przedsiębiorstwa
– Projekt wprowadza zmianę polegającą na uzupełnieniu listy załączników do wniosku o zatwierdzenie taryfy dla zbiorowego zaopatrzenia w wodę i zbiorowego odprowadzania ścieków o informację o uchwale rady gminy o wyznaczeniu aglomeracji oraz miejscu jej publikacji – czytamy w uzasadnieniu projektu.
Jak podano, informacje na temat wchodzeniu w skład aglomeracji oraz wykonywanie zadań związanych z „planowanymi bądź realizowanymi inwestycjami w zakresie infrastruktury wodociągowo-kanalizacyjnej, w szczególności ujętych w Krajowym Programie Oczyszczania Ścieków Komunalnych i w jego aktualizacjach, może mieć wpływ na strukturę taryf za odprowadzanie ścieków”. - Zmiana usprawni proces zatwierdzania taryf za zbiorowe zaopatrzenie w wodę i zbiorowe odprowadzanie ścieków przez organ regulacyjny oraz pozwoli na rzetelną ocenę ww. taryf dzięki pełniejszej informacji o czynnikach potencjalnie wpływających na ich wysokość – wyjaśniono w Ocenie Skutków Regulacji.
Dodano także, że choć planowana zmiana ma charakter jedynie „materialno-techniczny”, to z racji wpływu na obowiązki przedsiębiorstw – przeprowadzone zostaną konsultacje społeczne i opiniowanie.
Rozporządzenie miałoby wejść w życie po 14 dniach od opublikowania.
Taryfy przyjęte w 2018 r.
W I kwartale 2021 r. przedsiębiorstwa wodno-kanalizacyjne przygotowywać będą wnioski taryfowe na kolejne 3 lata, które zatwierdzać będzie regulator – Państwowe Gospodarstwo Wodne Wody Polskie. Będzie to druga tego typu procedura przeprowadzona od czasu zmiany podstawy prawnej związanej z ustalaniem cen za dostarczenie wody i odprowadzenie ścieków. Przedsiębiorstwa wod-kan pierwsze wnioski taryfowe wypełniały w 2018 r. Jak wówczas komentowali przedstawiciele branży - „była to walka z czasem, a połączenie budowania struktur PGW Wody Polskie z ustalaniem taryf za wodę wywołało nerwowość całej branży wodno-kanalizacyjnej” (więcej na ten temat tutaj).
W 2018 r. PGW Wody Polskie zweryfikowało niemal 2700 wniosków, z czego zatwierdzonych zostało ponad 2500 taryf, spośród których blisko 2000 wniosków przewidywało obniżki opłat, utrzymanie cen lub nieznaczne ich podwyżki (tzw. nieznaczna podwyżka nie przekracza 2 proc.). Przyjęte wówczas stawki opłat wahały się od 1,58 zł do 57,02 zł za dostarczanie 1 metr sześc. wody oraz od 1,98 zł do 34,94 zł za metr sześc. odprowadzonych ścieków.
Czytaj też: Największym wyzwaniem są racjonalne ceny za wodę
Czy sporządzone przez przedsiębiorstwa wodno-kanalizacyjne taryfy na kolejne 3 lata będą przewidywać podwyżki cen? Czy tym razem przygotowanie wniosków będzie mniej problematyczne dla branży wod-kan? Przekonamy się już wkrótce. Nieco światła w tej kwestii rzuca WYWIAD z prezes Izby Gospodarczej Wodociągi Polskie Dorotą Jakutą.
Joanna SpillerDziennikarz, inżynier środowiska Więcej treści dotyczących samorządów w zakładce Teraz Samorząd.
Przypisy
1/ Projekt rozporządzenia Ministra Infrastruktury zmieniającego rozporządzenie w sprawie określania taryf, wzoru wniosku o zatwierdzenie taryfy oraz warunków rozliczeń za zbiorowe zaopatrzenie w wodę i zbiorowe odprowadzanie ścieków:https://legislacja.gov.pl/projekt/12341556/katalog/12750074#12750074