
Wyczekiwane przepisy regulujące m.in. II fazę rozwoju morskiej energetyki wiatrowej w Polsce trafiły do wykazu prac legislacyjnych Rady Ministrów(1). Przepisy UD162 opisano szczegółowo, a pierwszym punktem zmian jest system aukcyjny, który wprowadzi zróżnicowanie ceny maksymalnej dla projektów offshore wind, zależnie od ich lokalizacji. Im dalej w morze – tym wyższa stawka. Do prekwalifikacji nie trzeba będzie posiadać decyzji środowiskowej - jej dostarczenie będzie natomiast konieczne na 30 dni przed rozpoczęciem aukcji. Pozostanie w mocy wymagana podaż min. trzech ofert w aukcji, ale prezes URE zyska możliwość przesunięcia aukcji z 2025 r. na I połowę kolejnego roku, gdyby ich liczba była niewystarczająca.
I faza wskoczy w aukcje?
Projekt zakłada też możliwość startu inwestycji z I fazy offshore w aukcjach, w przypadku mocy, które wykraczają poza już otrzymane wsparcie („moc z wskazana w decyzji lokalizacyjnej dla MFW [morskich farm wiatrowych - przyp. red.] i wydanych warunkach przyłączenia może być wyższa niż moc, dla której przyznano wsparcie w ramach I fazy” – czytamy). Proponuje się rozwiązania także w kwestii rozliczania cen ujemnych, elastyczności względem tzw. „mikroprzesunięć” fundamentów morskich turbin wiatrowych lub stacji elektroenergetycznych, uregulowane zostaną kwestie etapowania inwestycji oraz czasu pracy w portach morskich i bazach serwisowych. Zmiany w ustawie o obszarach morskich Rzeczypospolitej Polskiej i administracji morskiej zakładają m.in. dłuższy termin ważności pozwoleń lokalizacyjnych dla farm offshore i zespołów wyprowadzających z nich moc, ale też tworzenie stref ochronnych i bezpieczeństwa dla MFW. Ten ostatni wątek może zyskiwać na znaczeniu wobec ryzyk związanych z obronnością kraju. Planuje się też rozwiązania związane z rybołówstwem – ustawodawca proponuje możliwość wydania rozporządzeń dotyczących utraty możliwości połowowych przez rybaków.
Czytaj też: Ile kosztuje transformacja energetyczna? Systemy wsparcia dla OZE, rynek mocy i nie tylko
Ustawa o OZE zgodna z RED III
Ostatnią - ale nie mniej ważną - zmianą w przedstawionym projekcie jest wdrożenie nowych instrumentów polityki klimatyczno-energetycznej Unii Europejskiej, które zaproponowano w dyrektywie RED III. Ustawa z dnia 20 lutego 2015 r. o odnawialnych źródłach energii zostanie wzbogacona o obowiązek zmapowania obszarów niezbędnych do wniesienia krajowych wkładów w realizację ogólnego celu unijnego w zakresie energii odnawialnej wyznaczonego na 2030 r. oraz o ramy prawne dla wyznaczania obszarów przyspieszonego rozwoju energii ze źródeł odnawialnych (OPRO). Ramy obejmą m.in. definicje samego OPRO, ale też map potencjału energii z OZE oraz sposoby ich wyznaczania. O randze samych OPRO pisaliśmy m.in. w artykule: Inwestycje w OZE z przyspieszeniem. Jak wdrożyć narzędzie z dyrektywy RED III.
Czytaj naszą publikację!
Energetyka wiatrowa w Polsce 2024. Odpowiedź na unijny zwrot

Redaktor naczelna, sozolog
Przypisy
1/ Pełna nazwa: Projekt ustawy o zmianie ustawy o promowaniu wytwarzania energii elektrycznej w morskich farmach wiatrowych oraz niektórych innych ustaw.<br /><br />Pełna treść projektu:https://www.gov.pl/web/premier/projekt-ustawy-o-zmianie-ustawy-o-promowaniu-wytwarzania-energii-elektrycznej-w-morskich-farmach-wiatrowych-oraz-niektorych-innych-ustaw