Robots
Cookies

Ustawienia cookies

Strona Teraz Środowisko wykorzystuje cookies. Część z nich jest niezbędna do funkcjonowania strony. Inne służą poprawianiu jakości naszych usług.
Więcej  ›
02.08.2025 02 sierpnia 2025
Mając za sobą 10 lat tworzenia autorskich treści o ochronie środowiska, Teraz-Środowisko szuka nabywcy. W celu uzyskania wszelkich informacji prosimy o kontakt z administracją strony.

Projekt ustawy o BDO. Uniknięcie dziury budżetowej, opóźnienie modułu potwierdzeń

   Powrót       27 sierpnia 2024       Odpady   

Do końca roku ma zostać przyjęta nowelizacja ustawy o odpadach. Projekt ustawy o zmianie ustawy o odpadach oraz niektórych innych ustaw (UD120) dotyczy finansowania oraz działania Bazy danych o produktach i opakowaniach oraz o gospodarce odpadami (BDO).

Co zmieni dokument?

Po pierwsze, odroczy w czasie wystawianie w ramach BDO tzw. DPR i EDPR (dokumentów potwierdzających recykling). Nowy Moduł Potwierdzeń w BDO ma pozwolić na wystawianie ich dla opakowań i produktów oraz będzie służyć wystawianiu zaświadczeń dla sprzętu elektrycznego i elektronicznego czy baterii i akumulatorów. Na razie jednak przedłużony zostanie dotychczasowy sposób wystawiania dokumentów i zaświadczeń w formie papierowej. Zmiany odroczono do 1 stycznia 2027 r.

Ministerstwo Klimatu i Środowiska argumentuje zaproponowane opóźnienie otoczeniem prawnym. Chodzi o „oczekiwanie na uchwalenie nowej dyrektywy 94/62/WE w sprawie opakowań i odpadów opakowaniowych” (związane z rozporządzeniem PPWR) oraz nowych przepisów dotyczących systemu rozszerzonej odpowiedzialności producentów.

NFOŚiGW ze środkami na BDO

Zwiększone mają być również limity dotyczące wydatkowania środków z Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej na potrzeby BDO w latach 2025-2034. Projekt wskaże nowe środki na lata 2029-2034. Wszystko po to, by Ministerstwo Klimatu i Środowiska mogło utrzymać infrastrukturę techniczną, a Instytut Ochrony Środowiska – Państwowy Instytut Badawczy – rozwijać „warstwę aplikacyjną i techniczną BDO”. Taki podział ról wokół prowadzenia BDO opisuje wspomniane w wykazie prac porozumienie między obiema instytucjami. Jak czytamy, brak działania w obszarze finansowania mógłby wywołać czasowy brak dostępu do BDO, spadek cyberbezpieczeństwa i jakości obsługi użytkownika, spowolnienie rozwoju BDO oraz utrudnienia w dostosowaniu go do krajowego i unijnego prawodawstwa.

By zapewnić stałe źródło finansowania BDO ze środków NFOŚiGW, „przewiduje się, że wpływy do budżetu państwa (64,35%) z tytułu opłat rejestrowych i rocznych wnoszonych przez podmioty określone w art. 57 ust. 1 ustawy o odpadach będą stanowiły bezpośredni przychód NFOŚiGW”. Nie zmieni się natomiast brzmienie art. 58 ust 2 pkt. 1, dotyczącego wpływów z ww. opłat do budżetu województwa. Oznacza to, że opłatę rejestrową i roczną nadal będzie należało wnosić na odrębny rachunek bankowy właściwego urzędu marszałkowskiego, a wpływy nadal - w 35,65% - będą stanowiły dochód budżetu województwa.

Marta Wierzbowska-Kujda: Redaktor naczelna, sozolog

Polecamy inne artykuły o podobnej tematyce:

Środki z rezerwy celowej pomogą gminom usunąć nielegalnie zdeponowane odpady (21 lutego 2025)Zasada 3R może ograniczyć liczbę elektroodpadów. Recykling nie rozwiąże wszystkich problemów (19 lutego 2025)Będą ROP na tekstylia i ograniczenie ilości odpadów żywnościowych. Jest stanowisko na szczeblu unijnym (19 lutego 2025)NFOŚiGW wspiera recykling odpadów (17 lutego 2025)W 2023 r. recyklingowi poddano 48% odpadów komunalnych w UE. Polska wśród najmniej wytwarzających państw (14 lutego 2025)
©Teraz Środowisko - Wszystkie prawa zastrzeżone.
Kopiowanie i publikacja tekstów, zdjęć, infografik i innych elementów strony bez zgody Wydawcy są zabronione.
▲  Do góry strony