
Do końca roku ma zostać przyjęta nowelizacja ustawy o odpadach. Projekt ustawy o zmianie ustawy o odpadach oraz niektórych innych ustaw (UD120) dotyczy finansowania oraz działania Bazy danych o produktach i opakowaniach oraz o gospodarce odpadami (BDO).
Co zmieni dokument?
Po pierwsze, odroczy w czasie wystawianie w ramach BDO tzw. DPR i EDPR (dokumentów potwierdzających recykling). Nowy Moduł Potwierdzeń w BDO ma pozwolić na wystawianie ich dla opakowań i produktów oraz będzie służyć wystawianiu zaświadczeń dla sprzętu elektrycznego i elektronicznego czy baterii i akumulatorów. Na razie jednak przedłużony zostanie dotychczasowy sposób wystawiania dokumentów i zaświadczeń w formie papierowej. Zmiany odroczono do 1 stycznia 2027 r.
Ministerstwo Klimatu i Środowiska argumentuje zaproponowane opóźnienie otoczeniem prawnym. Chodzi o „oczekiwanie na uchwalenie nowej dyrektywy 94/62/WE w sprawie opakowań i odpadów opakowaniowych” (związane z rozporządzeniem PPWR) oraz nowych przepisów dotyczących systemu rozszerzonej odpowiedzialności producentów.
NFOŚiGW ze środkami na BDO
Zwiększone mają być również limity dotyczące wydatkowania środków z Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej na potrzeby BDO w latach 2025-2034. Projekt wskaże nowe środki na lata 2029-2034. Wszystko po to, by Ministerstwo Klimatu i Środowiska mogło utrzymać infrastrukturę techniczną, a Instytut Ochrony Środowiska – Państwowy Instytut Badawczy – rozwijać „warstwę aplikacyjną i techniczną BDO”. Taki podział ról wokół prowadzenia BDO opisuje wspomniane w wykazie prac porozumienie między obiema instytucjami. Jak czytamy, brak działania w obszarze finansowania mógłby wywołać czasowy brak dostępu do BDO, spadek cyberbezpieczeństwa i jakości obsługi użytkownika, spowolnienie rozwoju BDO oraz utrudnienia w dostosowaniu go do krajowego i unijnego prawodawstwa.
By zapewnić stałe źródło finansowania BDO ze środków NFOŚiGW, „przewiduje się, że wpływy do budżetu państwa (64,35%) z tytułu opłat rejestrowych i rocznych wnoszonych przez podmioty określone w art. 57 ust. 1 ustawy o odpadach będą stanowiły bezpośredni przychód NFOŚiGW”. Nie zmieni się natomiast brzmienie art. 58 ust 2 pkt. 1, dotyczącego wpływów z ww. opłat do budżetu województwa. Oznacza to, że opłatę rejestrową i roczną nadal będzie należało wnosić na odrębny rachunek bankowy właściwego urzędu marszałkowskiego, a wpływy nadal - w 35,65% - będą stanowiły dochód budżetu województwa.

Redaktor naczelna, sozolog