
Opublikowany jeszcze w sierpniu ubiegłego roku projekt ustawy o zmianie ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach oraz niektórych innych ustaw(1) doczekał się kolejnej odsłony. Po prawie pięciu miesiącach szerokich konsultacji (uwagi zgłosiło kilkadziesiąt firm, organizacji i samorządów) resort środowiska opublikował nową, znacząco zmienioną wersję projektu. Zmianie nie uległy budzące przed miesiącami emocje kwestie związane z podniesieniem tzw. opłaty śmieciowej dla mieszkańców niesegregujących odpadów. Przypomnijmy, że według projektowanych przepisów osoby, które nie będą segregować odpadów, będą musiały zapłacić za odbiór odpadów cztery razy więcej niż ci, którzy będą je segregować. W projekcie utrzymano też propozycję wprowadzenia obowiązkowej selektywnej zbiórki odpadów komunalnych. Pomimo negatywnej oceny samorządowców rząd nie wycofał się również z pomysłu rozdzielenia przetargów na odbiór i zagospodarowanie odpadów. Co zatem zmieniło się od sierpnia?
Wolny rynek okazał się ważniejszy
Resort środowiska zmienił swoje stanowisko m.in. w sprawie odbioru odpadów z nieruchomości niezamieszkałych, na których powstają odpady, i odstąpił od proponowanego jeszcze w wakacje obligatoryjnego objęcia przez gminy swoim systemem gospodarki odpadami komunalnymi tego typu nieruchomości. Według nowej wersji projektu nowelizacji to rada gminy będzie decydowała o sposobie odbioru odpadów np. ze sklepów, biur, hoteli, szpitali czy obiektów gastronomii. - W sytuacji objęcia systemem gminnym nieruchomości niezamieszkałych, ich właściciele nie mieliby bodźca ekonomicznego do prowadzenia rzetelnej selektywnej zbiórki odpadów - argumentowała w trakcie konsultacji społecznych firma Eko-Region Bełchatów. - Przejęcie nieruchomości niezamieszkałych przez gminy doprowadziłoby do współfinansowania odbioru odpadów z tych nieruchomości przez mieszkańców, co jest sprzeczne z polityką rządu, który zapowiada obniżenie kosztów dla mieszkańców – dodawali Pracodawcy RP. Nowością jest także stworzenie przez radę gminy możliwości wskazania częstotliwości odbioru odpadów komunalnych poszczególnych frakcji przez właścicieli nieruchomości niezamieszkałych w drodze deklaracji. W okresie od kwietnia do października częstotliwość odbierania niesegregowanych odpadów komunalnych oraz bioodpadów stanowiących odpady komunalne nie będzie mogła być według projektu rzadsza niż określona w uchwale rady gminy. W przypadku braku uchwały – nie rzadziej niż raz na dwa tygodnie.
„Próg bólu” dla selektywnej zbiórki
Nowością jest też zawarcie w projekcie nowelizacji szeregu wskaźników, dzięki którym będzie można stwierdzić, czy odpady faktycznie są zbierane w sposób selektywny. Poza oczywistą sytuacją, w której wszystkie odpady zbierane są łącznie, ustawodawca wskazuje też kilka innych scenariuszy. Wystarczy, że w pojemniku lub worku przeznaczonym na papier zawartość innych odpadów przekroczy 5 proc. całkowitej wagi. W pozostałych pojemnikach lub workach zawartość innych odpadów niż te, dla których pojemnik jest przeznaczony, nie może z kolei przekraczać wagowo 10 proc. Resort wycofał się również z pomysłu, aby punkty selektywnego zbierania odpadów (PSZOK-i) były zobowiązane do przyjmowania odpadów innych niż komunalne. Według nowego projektu decyzja w tej sprawie będzie zależeć od rady gminy.
Resort środowiska wnioskuje, aby projekt został rozpatrzony przez Komitet Stały Rady Ministrów na najbliższym posiedzeniu rządu. Póki co nie widnieje on jednak w porządku obrad(2). Po jego akceptacji, będzie mógł trafić do Sejmu.

Dziennikarz, prawnik

Przypisy
1/ Projekt ustawy o zmianie ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach oraz niektórych innych ustawhttps://legislacja.rcl.gov.pl/docs//2/12315504/12530811/12530812/dokument376339.pdf2/ Porządek obrad tutaj:
https://bip.kprm.gov.pl/kpr/bip-rady-ministrow/porzadek-obrad-rady-min/2019/5917,Porzadek-obrad-RM.html