
W polskim prawie mają znaleźć się przepisy ułatwiające rozwój sieci elektroenergetycznej oraz przyłączanie do niej nowych podmiotów. Nowe obowiązki dla operatorów, większą transparentność wydawania warunków przyłączeniowych, ale i ochronę odbiorców końcowych energii elektrycznej, przewiduje projekt ustawy implementującej normy unijne.
Mowa o projekcie ustawy o zmianie ustaw Prawo energetyczne oraz niektórych innych ustaw, który pod numerem UC84 27 stycznia br. został wpisany do Wykazu prac legislacyjnych i programowych Rady Ministrów(1). Planowana nowelizacja ma na celu dostosowanie polskiego porządku prawnego do zapisów trzech uchwalonych w 2024 r. unijnych aktów prawnych; dyrektywy 2024/1711 zmieniającej dyrektywy 2018/2001 i 2019/944 w odniesieniu do poprawy struktury unijnego rynku energii elektrycznej, rozporządzenia 2024/1747 zmieniającego rozporządzenia 2019/942 i 2019/943 w odniesieniu do poprawy struktury unijnego rynku energii elektrycznej oraz rozporządzenia 2024/1106 (2)ws. zmiany rozporządzeń 1227/2011 i 2019/942 w odniesieniu do poprawy ochrony Unii przed manipulacjami na hurtowym rynku energii. Czego wymagają wymienione dokumenty?
Czytaj też: Luka wytwórcza, bony i rynek mocy. MKiŚ podsumowuje ostatni rok wdrażania zmian na rynku energii
Realizacja reformy z KPO
Wymienione we wpisie nt. projektu ustawy założenia, które powinny znaleźć odzwierciedlenie w polskim prawie, to m.in. wprowadzenie niegwarantowanych elastycznych umów przyłączeniowych dla podmiotów ubiegających się o przyłączenie do sieci na obszarach, gdzie jest to utrudnione (rozwiązanie jako jedną z eksperckich rekomendacji na rzecz rozwoju sieci pojawiło się w omawianym przez nas niedawno raporcie Forum Energii) czy wprowadzenie obowiązków informacyjnych dla operatorów systemów dystrybucyjnych i operatora systemu przesyłowego w zakresie mocy przyłączeniowych, kryteriów jej obliczania oraz rozpatrywania wniosków o przyłączenie. Kolejnymi obszarami, o które musi zadbać krajowy ustawodawca, są zmiany w systemie taryfowania energii elektrycznej zachęcające operatorów do korzystania z usług elastycznościowych, w tym magazynowania energii, ochrona odbiorców końcowych poprzez wprowadzenie obowiązku umów na czas określony ze stałą ceną energii elektrycznej czy rozszerzenie kompetencji prezesa Urzędu Regulacji Energetyki. Jak czytamy, nowelizacja ustawy Prawo energetyczne będzie także realizacją wchodzącej w zakres Krajowego Planu Odbudowy reformy G1.2.2 „Usuwanie barier dla integracji odnawialnych źródeł energii z sieciami z sieciami elektroenergetycznymi”.
Projektowana ustawa wprowadzi zatem elastyczne umowy przyłączeniowe i wprowadzi obowiązki informacyjne, a także obowiązek współpracy operatorów systemów dystrybucyjnych i operatora systemu przesyłowego w zakresie procesu przyłączania do sieci. Pojawią się też „rozwiązania optymalizujące wykorzystanie istniejącej infrastruktury sieciowej”. Procesy przyłączenia do sieci mają być bardziej transparentne, zwiększyć się ma też liczba obiektów możliwych do przyłączenia. Czytamy także o rozwiązaniach, które umożliwią tworzenie specjalnych obszarów do rozwoju infrastruktury sieciowej i magazynowania energii, zmianach w zakresie ustalania taryf oraz zobowiązaniu dostawców energii elektrycznej do oferowania umów sprzedaży energii z ustaloną ceną. Plany rozwoju sieci elektroenergetycznej zgodnie z zapowiedziami będą „urealnione” i „optymalizowane”. Za opracowanie projektu odpowiedzialny jest wiceminister klimatu i środowiska Miłosz Motyka, a planowany termin przyjęcia przez Radę Ministrów wyznaczono na drugi kwartał br.
Etapowanie CSIRE
Tego samego dnia w Wykazie prac pojawił się również wpis nt. projektu ustawy dotyczącej wprowadzenia Centralnego Systemu Informacji Rynku Energii (3)(CSIRE). Projekt o numerze UD188 zakłada wprowadzenie etapów przystępowania poszczególnych grup użytkowników rynku do realizacji zadań za pośrednictwem Systemu. - Przystępowanie to ma się odbywać w zależności od wielkości operatora systemu dystrybucyjnego – począwszy od lipca 2025 r. do października 2026 r., który w projekcie wskazano jako ostateczny termin rozpoczęcia realizacji wymiany informacji za pośrednictwem CSIRE przez wszystkie podmioty na rynku – czytamy. Termin uruchomienia CSIRE przypada na 1 lipca br. Projekt wprowadza też zwolnienie dla prosumenta wirtualnego z korzystania z Systemu na obszarze jednego operatora systemu dystrybucyjnego do 19 października 2026 r. Projekt, również przygotowany przez wiceministra Motykę, ma zostać przyjęty przez Radę Ministrów w pierwszym kwartale 2025 r.

Dziennikarz
Przypisy
1/ Więcej:https://www.gov.pl/web/premier/projekt-ustawy-o-zmianie-ustaw--prawo-energetyczne-oraz-niektorych-innych-ustaw 2/ Więcej:
https://eur-lex.europa.eu/legal-content/PL/TXT/HTML/?uri=OJ:L_202401106 3/ Więcej:
https://www.gov.pl/web/premier/projekt-ustawy-o-zmianie-niektorych-ustaw-w-zwiazku-z-wprowadzaniem-centralnego-systemu-informacji-rynku-energii