Robots
Cookies

Ustawienia cookies

Strona Teraz Środowisko wykorzystuje cookies. Część z nich jest niezbędna do funkcjonowania strony. Inne służą poprawianiu jakości naszych usług.
Więcej  ›
29.03.2024 29 marca 2024

Przepisy o dostępie do sprawiedliwości w sprawach środowiskowych będą zaktualizowane

   Powrót       26 lipca 2021       Zrównoważony rozwój   

Ambasadorowie państw UE zatwierdzili wstępne porozumienie polityczne wypracowane z Parlamentem Europejskim 12 lipca co do projektu rewizji rozporządzenia o konwencji z Aarhus, tak by w pełni dostosować je do konwencji. Rozporządzenie określa, jak UE i jej państwa członkowskie powinny stosować międzynarodową konwencję z Aarhus, która przewiduje dostęp do informacji, udział społeczeństwa w procesie decyzyjnym oraz dostęp do wymiaru sprawiedliwości w sprawach środowiskowych. Wstępne porozumienie muszą jeszcze zatwierdzić obie instytucje, po czym zostanie ono formalnie przyjęte w zwyklej procedurze ustawodawczej.

- UE i jej państwa członkowskie zdecydowanie opowiadają się za zasadami konwencji z Aarhus. Osiągnięte porozumienie jest odpowiedzią na zastrzeżenia sformułowane przez Komitet ds. Przestrzegania Konwencji z Aarhus w odnośnej sprawie. Daje nam też solidną podstawę do zajęcia wspólnego stanowiska podczas spotkania stron konwencji z Aarhus w październiku 2021 r. – mówi Tamara Weingerl Požar, zastępczyni stałego przedstawiciela Słowenii przy UE.

Odnośna propozycja ma sprawić, że UE w pełni wdroży konwencję pod względem prawa obywateli do występowania o wszczęcie procedury odwoławczej względem aktów administracyjnych. Chodzi o akty nieustawodawcze przyjmowane przez instytucje lub organy UE, mające skutki prawne i zewnętrzne oraz zawierające przepisy, które w swoich skutkach mogą być sprzeczne z prawem środowiskowym.

Negocjatorzy Rady i Parlamentu uzgodnili m.in., że należy:

  • rozszerzyć status prawny na podmioty inne niż NGO, tak by –pod pewnymi warunkami – także inni członkowie społeczeństwa mogli występować o wszczęcie wewnętrznej procedury odwoławczej względem aktu administracyjnego. Odnośni członkowie społeczeństwa będą musieli albo wykazać, że wskutek domniemanego naruszenia przepisów środowiskowych ich prawa doznały szwanku i że sytuacja ta dotyka ich bezpośrednio w porównaniu z resztą społeczeństwa, albo też wykazać, że zachodzi wystarczający interes publiczny i że wniosek ma poparcie co najmniej 4 000 członków społeczeństwa mieszkających lub mających siedzibę w co najmniej 5 państwach członkowskich, przy czym w każdym z tych państwa mieszka lub ma siedzibę co najmniej 250 z tych członków społeczeństwa. W obu przypadkach członkowie społeczeństwa są reprezentowani przez NGO lub prawnika;
  • włączyć w zakres aktów administracyjnych także te przepisy aktów administracyjnych, które wymagają środków wykonawczych na szczeblu krajowym lub unijnym;
  • zachować w rozporządzeniu wyłączenie aktów administracyjnych, które dotyczą pomocy państwa (kwestia zgodności rozpatrzona przy innej okazji przez Komitet ds. Przestrzegania Konwencji z Aarhus);
  • nałożyć na instytucje i organy UE obowiązek publikowania wniosków o wszczęcie procedury odwoławczej i odnośnych decyzji.

Kontekst i dalsze kroki

UE wdraża konwencję z Aarhus rozporządzeniem (WE) nr 1367/2006. Rozporządzenie to umożliwia osobom fizycznym i organizacjom pozarządowym wszczynanie postępowań przed sądami europejskimi przeciwko decyzjom instytucji i organów UE.

W 2008 r. jedna z organizacji pozarządowych złożyła skargę, w której zarzuciła UE, że nie przestrzega postanowień konwencji z Aarhus w zakresie dostępu do informacji, udziału społeczeństwa w podejmowaniu decyzji i dostępu do wymiaru sprawiedliwości w sprawach środowiskowych. Komitet ds. Przestrzegania Konwencji z Aarhus po rozpatrzeniu tej skargi stwierdził, w sprawie C-32 z 2017 r., że UE nie przestrzega art. 9 ust. 3 i 4 konwencji dotyczącego dostępu członków społeczeństwa do wymiaru sprawiedliwości.

W związku z tym w 2018 r. Rada przyjęła decyzję zobowiązującą Komisję do przedstawienia analizy sposobu, w jaki Unia może uwzględnić ustalenia tego komitetu, oraz, jeśli będzie to konieczne w świetle wyników tej analizy – do przedstawienia wniosku zmieniającego rozporządzenie dotyczące konwencji z Aarhus.

14 października 2020 r. Komisja Europejska przyjęła wniosek ustawodawczy zmieniający rozporządzenie nr 1367/2006 (rozporządzenie dotyczące konwencji z Aarhus). Ma on zwiększyć kontrolę społeczną nad unijnymi aktami mającymi wpływ na środowisko. Dzięki zaproponowanym zmianom ma być łatwiej występować do unijnych instytucji z wnioskami o dokonanie rewizji takich aktów, co wzmocni ochronę środowiska.

17 grudnia 2020 r. Rada wypracowała podejście ogólne w sprawie wniosku. Dzięki temu prezydencja Rady mogła rozpocząć negocjacje z Parlamentem Europejskim.

Tekst wstępnego porozumienia, zatwierdzony przez ambasadorów państw UE, zostanie teraz przekazany do zatwierdzenia parlamentarnej Komisji Środowiska. Jeżeli zostanie on zatwierdzony, wtedy najpierw Parlament Europejski, a następnie Rada przyjmą go w najbliższych miesiącach w pierwszym czytaniu bez poprawek.

Czytaj: Czy pozwy klimatyczne zaleją sądy i z jakim skutkiem?

Źródło: Rada UE

Polecamy inne artykuły o podobnej tematyce:

Od sprawiedliwej transformacji po rządy prawa. Postulaty EEB przed prezydencją Belgii w Radzie UE (29 grudnia 2023)Elektrownie wodne w cieniu wiatraków? Cichy aspekt głośnej sprawy (06 grudnia 2023)Sejm przegłosował nowelizację ustawy ocenowej. Będzie skarga do Komisji Europejskiej (23 sierpnia 2023)Nowa technologia recyklingu łopat turbin wiatrowych (16 maja 2023)Smart city 4.0, czyli technologia dla zrównoważonego rozwoju (20 lutego 2023)
©Teraz Środowisko - Wszystkie prawa zastrzeżone.
Kopiowanie i publikacja tekstów, zdjęć, infografik i innych elementów strony bez zgody Wydawcy są zabronione.
▲  Do góry strony