Robots
Cookies

Ustawienia cookies

Strona Teraz Środowisko wykorzystuje cookies. Część z nich jest niezbędna do funkcjonowania strony. Inne służą poprawianiu jakości naszych usług.
Więcej  ›
28.03.2024 28 marca 2024

Przestrzeń rynkowa dla biopaliw wciąż niewykorzystana

Polska ze swoim potencjałem surowcowym nie powinna mieć problemu z realizacją celu w zakresie energii odnawialnej w transporcie na 2020 r. – mówi w wywiadzie Adam Stępień, dyrektor generalny Krajowej Izby Biopaliw.

   Powrót       30 maja 2018       Energia   
Adam Stępień
Dyrektor generalny Krajowej Izby Biopaliw

Teraz Środowisko: Zrealizowanie przez Polskę ogólnego celu OZE może być naruszone przez transport, jest bowiem problem biopaliw – wynika ze słów dyrektora departamentu energii odnawialnej w ministerstwie energii Andrzeja Kaźmierskiego (pełną wypowiedź można znaleźć tutaj). Czy zgadza się Pan z tym stwierdzeniem?

Adam Stępień: Polska ze swoim potencjałem surowcowym nie powinna mieć problemu z realizacją celu w zakresie energii odnawialnej w transporcie na 2020 rok. Rzeczywistość jednak, według stanu na 2018 rok, gdzie przestrzeń rynkową determinuje m.in. odgórny limit wynikający z dyrektywy RED na poziomie 7 proc. dla tzw. biopaliw konwencjonalnych, jest faktycznie trudna - jeśli spojrzymy na to, co jesteśmy w stanie zrobić powyżej tej wartości. Trudna, ale nie niemożliwa do zmiany. Zwłaszcza, jeśli zwrócimy uwagę na szereg nowych narzędzi legislacyjnych, które mają za zadanie przyspieszenie rozwoju branży także w kierunku surowców odpadowych (ich udział w realizacji celu liczony jest podwójnie). Największe wyzwanie jednak wiąże się z ich dostępnością, a także z ograniczeniami technologicznymi w zakresie ich faktycznego wykorzystania na cele biopaliwowe. Założeniem jest, aby wszystkimi rodzajami biopaliw osiągnąć 8,5 proc. z 10 proc., do jakich musimy dojść już w 2020 roku.

TŚ: Czy techniczne ograniczenia są rzeczywiście aż tak duże, czy jednak problem z wykorzystaniem biopaliw jest głębszy?

AS: Mamy oczywiście ograniczenia stosowania biokomponetów wynikające z norm jakościowych paliw ciekłych, ale i w tym przypadku wciąż są pewne możliwości zwiększenia ich udziału. W Polsce nadal stosowany jest jedynie standard 5-proc. dodatku bioetanolu, chociaż zarówno europejska norma jakościowa dla benzyn, jak i krajowe prawodawstwo umożliwia blending na poziomie 10 proc. Dużą, lecz całkowicie niestety niewykorzystaną przestrzenią rynkową, są także wyższe mieszanki biopaliw, które z powodzeniem moglibyśmy stosować jako paliwa specjalistyczne lub flotowe. To także opcja z polskiego prawa obowiązującego już ponad dekadę. Po wygaśnięciu ulg akcyzowych w 2011 roku koncerny zaprzestały także detalicznej sprzedaży rynkowej B100. Wszystko to łącznie sprawia, że biopaliwa są polskim kierowcom praktycznie nieznane, a mogłyby i wręcz powinny być jedną z naszych krajowych specjalizacji.

TŚ: Jaki jest w tej chwili procentowy udział biopaliw płynnych w rynku?

AS: W chwili obecnej udział biopaliw w krajowym wyniku paliwowym waha się granicach 5,5-6 proc.

TŚ: Czy widzi Pan szansę dla sektora biokomponentów i biopaliw płynnych w związku z przypisywaną mu rolą w osiąganiu celu OZE? A może szansa ta jest bardziej związana z rosnącymi cenami paliw konwencjonalnych?

AS: Oczywiście, biopaliwa mają wręcz kluczową rolę w realizacji celów w zakresie OZE. Rosnące ceny paliw oczywiście sprzyjają myśleniu o konwersji na alternatywne źródła energii, tym niemniej nie jest to obecnie kluczowe zagadnienie. Dywersyfikacja w sektorze transportu zachodzi powoli, ale nawet częściowe zastępowanie ropy jej odnawialnymi substytutami, takimi jak biodiesel i bioetanol, ma głębokie uzasadnienie – tak środowiskowe, jak i gospodarcze. W szczególności w takich krajach jak Polska, gdzie mamy swoje surowce i rozwinięty już łańcuch wytwórczy, który jest już istotną częścią lokalnej ekonomii.

Ewa Szekalska: Dziennikarz

Polecamy inne artykuły o podobnej tematyce:

42% udziału OZE w globalnej produkcji energii w 2028 r. Cel z COP28 osiągalny, ale wymaga pracy (16 stycznia 2024)23% OZE w europejskiej konsumpcji energii – Eurostat (27 grudnia 2023)Samoloty elektryczne i wodorowe w niedalekiej przyszłości. Jak dekarbonizuje się lotnictwo? (05 grudnia 2023)Ostrożnie z biomasą. Wnioski z raportu Europejskiej Agencji Środowiska (15 listopada 2023)UE i niemal 29 mld euro na import komponentów OZE i biopaliw płynnych (13 listopada 2023)
©Teraz Środowisko - Wszystkie prawa zastrzeżone.
Kopiowanie i publikacja tekstów, zdjęć, infografik i innych elementów strony bez zgody Wydawcy są zabronione.
▲  Do góry strony