
W 2022 r. w Polsce zainstalowano łącznie ponad 600 nowych stacji ładowania pojazdów elektrycznych. - To wynik lepszy niż w ubiegłych latach, ale nadal niewystarczający, by wypełnić ambitne cele wyznaczone przez unijne rozporządzenie AFIR – podkreśla Polskie Stowarzyszenie Paliw Alternatywnych (PSPA).
Mowa o rozporządzeniu w sprawie infrastruktury paliw alternatywnych (z ang. AFIR), którego zmiana stanowi część pakietu Fit For 55, czyli unijnego planu ograniczenia emisji gazów cieplarnianych o co najmniej 55% do 2030 r. (w stosunku do poziomu z 1990 r.). Więcej o rozporządzeniu pisaliśmy w artykule pt. Fit for 55 - jakie zmiany w sektorze transportu?
Jak wynika z danych PSPA, w zeszłym roku oddano do użytku więcej stacji ładowania niż w latach ubiegłych – 2021 r. uruchomiono 568 nowych stacji ładowania, a w 2020 r. 353. - Polska sieć publicznie dostępnych punktów ładowania jest obecnie o ok. 30% większa niż pod koniec 2021 r. i prawie dwukrotnie większa niż pod koniec roku 2020 – wylicza PSPA.
Gdzie najwięcej ładowarek?
Najwięcej ładowarek oddano do użytku w dużych ośrodkach miejskich - tj. w Warszawie, Gdańsku, Katowicach, Krakowie, Szczecinie, Poznaniu, Olsztynie, Wrocławiu, Toruniu, Sosnowcu, Łodzi, Częstochowie, Gdyni, Włocławku i Płocku (przy czym w samej Warszawie znajduje się około 10% wszystkich dostępnych stacji ładowania). W miastach tych znajduje się 44% (1117) wszystkich ogólnodostępnych stacji ładowania EV w Polsce.
Zbyt wolne tempo rozwoju infrastruktury ładowania
PSPA podkreśla jednak, „że mimo nowych inwestycji, wzrastającego popytu na usługi ładowania warunkowanego rozwojem floty samochodów z napędem elektrycznym, coraz większego zaangażowania na polskim rynku dużych operatorów międzynarodowych oraz wprowadzenia sytemu dofinansowania ze środków NFOŚiGW w Polsce nie następuje zdecydowane przyspieszenie tempa rozbudowy stacji ładowania prądem stałym”.
Czytaj też: Kolejny rekordowy rok na rynku pojazdów elektrycznych? Wszystko na to wskazuje
- Obecnie na jeden punkt ładowania w Polsce przypada ponad dwa razy więcej samochodów z napędem elektrycznym niż jeszcze trzy lata temu. Nic nie wskazuje na to, żeby w najbliższym czasie ten trend miał się odwrócić. Biorąc pod uwagę dane Międzynarodowej Agencji Energii (IEA) w Polsce funkcjonuje obecnie podobna liczba punktów ładowania (4 913) co w Wielkiej Brytanii w 2013 r., w Niemczech w 2015 r., w Hiszpanii w 2017 r., czy w Szwecji w 2019 r. W tym ostatnim państwie pod koniec 2021 r. funkcjonowało już jednak prawie 14 tys. punktów – prawie 3 razy więcej niż u nas obecnie, mimo że jest to kraj posiadający ponad 5-krotnie mniejszą flotę samochodów osobowych. Przyspieszenie rozbudowy infrastruktury w Polsce wymaga zdecydowanych działań ze strony administracji publicznej. Branża nie jest w stanie samodzielnie pokonać licznych barier systemowych. Konieczne są zmiany prawa – wyjaśnia Jan Wiśniewski, dyrektor Centrum Badań i Analiz PSPA.
Specustawa ws. elektromobilności
PSPA przypomina przy tym o przygotowanej w 2022 r. propozycji projektu specustawy zawierającą postulaty rozwiązań regulacyjnych znoszących bariery opóźniające rozbudowę sieci ogólnodostępnych stacji ładowania w Polsce. Projekt zakłada m.in. skrócenie czasu realizacji budowy przyłączy ogólnodostępnych stacji ładowania do sieci OSD (który nie powinien przekraczać 12 miesięcy, bez względu na poziom napięcia) czy wdrożenie mechanizmów ułatwiających i stymulujących OSD do inwestycji w rozbudowę sieci dystrybucyjnych celem przygotowania jej do przyłączania w przyszłości infrastruktury ładowania na skalę masową.

Dziennikarz, inżynier środowiska
