Robots
Cookies

Ustawienia cookies

Strona Teraz Środowisko wykorzystuje cookies. Część z nich jest niezbędna do funkcjonowania strony. Inne służą poprawianiu jakości naszych usług.
Więcej  ›
27.03.2023 27 marca 2023

Infrastruktury ładowania przybywa, ale to wciąż za mało

   Powrót       10 stycznia 2023       Planowanie przestrzenne   

W 2022 r. w Polsce zainstalowano łącznie ponad 600 nowych stacji ładowania pojazdów elektrycznych. - To wynik lepszy niż w ubiegłych latach, ale nadal niewystarczający, by wypełnić ambitne cele wyznaczone przez unijne rozporządzenie AFIR – podkreśla Polskie Stowarzyszenie Paliw Alternatywnych (PSPA).

Mowa o rozporządzeniu w sprawie infrastruktury paliw alternatywnych (z ang. AFIR), którego zmiana stanowi część pakietu Fit For 55, czyli unijnego planu ograniczenia emisji gazów cieplarnianych o co najmniej 55% do 2030 r. (w stosunku do poziomu z 1990 r.). Więcej o rozporządzeniu pisaliśmy w artykule pt. Fit for 55 - jakie zmiany w sektorze transportu?

Jak wynika z danych PSPA, w zeszłym roku oddano do użytku więcej stacji ładowania niż w latach ubiegłych – 2021 r. uruchomiono 568 nowych stacji ładowania, a w 2020 r. 353. - Polska sieć publicznie dostępnych punktów ładowania jest obecnie o ok. 30% większa niż pod koniec 2021 r. i prawie dwukrotnie większa niż pod koniec roku 2020 – wylicza PSPA.

Gdzie najwięcej ładowarek?

Najwięcej ładowarek oddano do użytku w dużych ośrodkach miejskich - tj. w Warszawie, Gdańsku, Katowicach, Krakowie, Szczecinie, Poznaniu, Olsztynie, Wrocławiu, Toruniu, Sosnowcu, Łodzi, Częstochowie, Gdyni, Włocławku i Płocku (przy czym w samej Warszawie znajduje się około 10% wszystkich dostępnych stacji ładowania). W miastach tych znajduje się 44% (1117) wszystkich ogólnodostępnych stacji ładowania EV w Polsce.

Zbyt wolne tempo rozwoju infrastruktury ładowania

PSPA podkreśla jednak, „że mimo nowych inwestycji, wzrastającego popytu na usługi ładowania warunkowanego rozwojem floty samochodów z napędem elektrycznym, coraz większego zaangażowania na polskim rynku dużych operatorów międzynarodowych oraz wprowadzenia sytemu dofinansowania ze środków NFOŚiGW w Polsce nie następuje zdecydowane przyspieszenie tempa rozbudowy stacji ładowania prądem stałym”.

Czytaj też: Kolejny rekordowy rok na rynku pojazdów elektrycznych? Wszystko na to wskazuje

- Obecnie na jeden punkt ładowania w Polsce przypada ponad dwa razy więcej samochodów z napędem elektrycznym niż jeszcze trzy lata temu. Nic nie wskazuje na to, żeby w najbliższym czasie ten trend miał się odwrócić. Biorąc pod uwagę dane Międzynarodowej Agencji Energii (IEA) w Polsce funkcjonuje obecnie podobna liczba punktów ładowania (4 913) co w Wielkiej Brytanii w 2013 r., w Niemczech w 2015 r., w Hiszpanii w 2017 r., czy w Szwecji w 2019 r. W tym ostatnim państwie pod koniec 2021 r. funkcjonowało już jednak prawie 14 tys. punktów – prawie 3 razy więcej niż u nas obecnie, mimo że jest to kraj posiadający ponad 5-krotnie mniejszą flotę samochodów osobowych. Przyspieszenie rozbudowy infrastruktury w Polsce wymaga zdecydowanych działań ze strony administracji publicznej. Branża nie jest w stanie samodzielnie pokonać licznych barier systemowych. Konieczne są zmiany prawa – wyjaśnia Jan Wiśniewski, dyrektor Centrum Badań i Analiz PSPA.

Specustawa ws. elektromobilności

PSPA przypomina przy tym o przygotowanej w 2022 r. propozycji projektu specustawy zawierającą postulaty rozwiązań regulacyjnych znoszących bariery opóźniające rozbudowę sieci ogólnodostępnych stacji ładowania w Polsce. Projekt zakłada m.in. skrócenie czasu realizacji budowy przyłączy ogólnodostępnych stacji ładowania do sieci OSD (który nie powinien przekraczać 12 miesięcy, bez względu na poziom napięcia) czy wdrożenie mechanizmów ułatwiających i stymulujących OSD do inwestycji w rozbudowę sieci dystrybucyjnych celem przygotowania jej do przyłączania w przyszłości infrastruktury ładowania na skalę masową.

Joanna Spiller: Dziennikarz, inżynier środowiska Teraz SamorządWięcej treści dotyczących samorządów w zakładce Teraz Samorząd.

Polecamy inne artykuły o podobnej tematyce:

Największy polski koncern zaostrza kurs na zeroemisyjność (03 marca 2023)Zakaz sprzedaży osobowych aut spalinowych coraz bliżej. PE za nowymi normami emisji CO2 (16 lutego 2023)Redukcja emisji w sektorze transportu. KE zaproponowała nowe normy dla samochodów ciężarowych (15 lutego 2023)Inflacja wpływa na koszty działalności odpadowej. Legislacja nie pomaga (25 stycznia 2023)Do 2027 r. UE może uniezależnić się od chińskich baterii (25 stycznia 2023)
©Teraz Środowisko - Wszystkie prawa zastrzeżone.
Kopiowanie i publikacja tekstów, zdjęć, infografik i innych elementów strony bez zgody Wydawcy są zabronione.
▲  Do góry strony