Robots
Cookies

Ustawienia cookies

Strona Teraz Środowisko wykorzystuje cookies. Część z nich jest niezbędna do funkcjonowania strony. Inne służą poprawianiu jakości naszych usług.
Więcej  ›
22.08.2025 22 sierpnia 2025
Mając za sobą 10 lat tworzenia autorskich treści o ochronie środowiska, Teraz-Środowisko szuka nabywcy. W celu uzyskania wszelkich informacji prosimy o kontakt z administracją strony.

Rada Nordycka: należy wspierać redukcję emisji CO2 w krajach rozwijających się

   Powrót       16 maja 2019       Ryzyko środowiskowe   

Krajom nordyckim bardziej opłacałoby się finansować redukcję gazów cieplarnianych w krajach rozwijających się niż dalej zacieśniać własne cele klimatyczne, które należą do najbardziej ambitnych na świecie i są kosztowniejsze - wynika z raportu zamówionego przez Radę Nordycką.

Raport na temat polityk klimatycznych w krajach nordyckich (Dania, Finlandia, Islandia, Norwegia, Szwecja) przedstawia w środę fiński dziennik "Helsingin Sanomat". Analiza, przygotowana przez międzynarodowy zespół naukowy, który koncentrował się na zasadności pod względem kosztów udziału krajów nordyckich w działaniach na rzecz klimatu, została opublikowana we wtorek w Kopenhadze.

W krajach nordyckich drożej niż gdzie indziej

"HS" podkreśla, że z punktu widzenia zjawiska globalnego ocieplenia nie ma znaczenia to, gdzie powstają emisje. - W krajach nordyckich zrobiono już wiele. Jeśli zamierzamy zrobić jeszcze więcej, to przeważnie będzie to stosunkowo droższe niż gdzie indziej – przyznał jeden z autorów analizy prof. Lars Calmfors z Uniwersytetu Sztokholmskiego, cytowany przez "HS".

W raporcie podkreślono, że jeśli celem nordyckich polityków jest motywacja innych krajów do wyznaczania ambitniejszych celów redukcji emisji, to strategie polityczne powinny skoncentrować się na rozwoju czystych technologii, które przeznaczone będą na rynek poza krajami nordyckimi. Ponadto globalny wpływ takich działań będzie większy, jeśli polityka krajów nordyckich będzie lepiej skoordynowana.

Wydawana w Helsinkach gazeta zwraca uwagę, że przyjazne dla środowiska czyste technologie, które w krajach nordyckich są już w użyciu, niekoniecznie są wprowadzane do stosowania w krajach rozwijających się. Dodaje, że "zmniejszenie zanieczyszczeń w fabryce w kraju rozwijającym się można realizować taniej niż w zakładzie w kraju nordyckim".

0,4 proc. ludności świata i poniżej 0,5 proc. globalnych emisji

W raporcie podkreślono, że łączna emisja generowana w krajach nordyckich, gdzie żyje 0,4 proc. ludności świata, to poniżej 0,5 proc. globalnego poziomu, a bezpośredni efekt redukcji w regionie nordyckim ma "minimalny" wpływ dla globalnej temperatury.

Wskazano jednocześnie, że długoterminowym celem państw nordyckich jest dążenie, poprzez redukcję do 2050 r. poziomu krajowych emisji o przynajmniej 80 proc. w porównaniu z 1990 r., do "społeczeństwa niskoemisyjnego" czy neutralności węglowej.

Rozbieżności w UE

Podkreślono również, że w zakresie zobowiązań krótkoterminowych do redukcji emisji, które mają być zrealizowane przed 2030 r. w poszczególnych krajach członkowskich UE, jest duża rozbieżność: w krajach nordyckich redukcja ma wynieść ok. 40 proc. w porównaniu z poziomem z 2005 r., na poziomie całej UE ok. 30 proc., poniżej 10 proc. np. w Polsce, na Węgrzech i na Łotwie, a poziom ma być równy lub nieznacznie niższy w krajach biedniejszych, np. Rumunii czy Bułgarii.

Dziennik "HS" podkreślił, że raport Rady nie wskazuje przy tym, aby kraje nordyckie ze względu na niski w skali globalnej poziom emisji mogły zaprzestać ambitnej polityki klimatycznej, ponieważ są obszary, gdzie mimo zimnego klimatu i relatywnie wysokiego zapotrzebowania na energię emisje można jeszcze ograniczać. Np. w Finlandii można byłoby m.in. zrezygnować z subwencji podatkowej do paliw (diesla).

Z Helsinek Przemysław Molik (PAP)

Polecamy inne artykuły o podobnej tematyce:

Branża cementowa pracuje nad technologią wychwytywania CO2 (26 lutego 2025)Jeden cykl destrukcji. Płoną lasy, płonie infrastruktura, cierpi także klimat (24 lutego 2025)Unijne emisje mniejsze o 0,6%, PKB o 1,3% wyższy. Dane Eurostatu z trzeciego kwartału 2024 r. (17 lutego 2025)Za 27% emisji z transportu drogowego odpowiadają pojazdy ciężarowe. Ile kosztuje dekarbonizacja branży (12 lutego 2025)26% transportowych emisji metanu pochodzi ze statków. W latach 2018-2023 mogły wzrosnąć nawet pięciokrotnie (11 lutego 2025)
©Teraz Środowisko - Wszystkie prawa zastrzeżone.
Kopiowanie i publikacja tekstów, zdjęć, infografik i innych elementów strony bez zgody Wydawcy są zabronione.
▲  Do góry strony