Korzystając z naszej strony internetowej, wyrażają Państwo zgodę na używanie cookies. Więcej informacjiClose
Technolog w Zakładzie Mechaniczno-Biologicznego Przetwarzania Odpadów Prospreco Polska sp. z o.o.
Systemy kogeneracyjne na biogaz i gaz ziemny Centrum Elektroniki Stosowanej CES

(Re)cykling, czyli plastikowy rower z odzysku

a+a-    Powrót       03 marca 2017       Odpady   

Lekki i kolorowy, a przy tym przyjazny środowisku. Tym charakteryzuje się plastikowy rower izraelskiego designera. Wynalazek ma też przyczynić się do zmniejszenia ilości zalegających odpadów z plastiku.

Rowery są uważane za najbardziej przyjazny środowisku środek transportu, a dzięki nowym technologiom mogą przyczynić się do redukcji odpadów. Dror Peleg, izraelski designer, stworzył rower z plastikowych odpadów, który może być produkowany przy wykorzystaniu lokalnych zasobów. Plastikowe rowery nie są jednak nowym wynalazkiem i niosą ze sobą nie tylko same korzyści.

Pierwsze próby już 50 lat temu

Plastikowe rowery to nie nowinka XXI wieku, ponieważ pierwsze prototypy powstawały już w połowie poprzedniego stulecia. W latach 70. XX wieku Volvo planowało wprowadzić Iterę, czyli rower formowany wtryskowo, poprzez wtryskiwanie uplastycznionego tworzywa do formy. Rower trafił do masowej produkcji na początku lat 80. i okazał się techniczną oraz komercyjną porażką. Aby uzyskać wymaganą wytrzymałość, Itera była tak ciężka jak rower z metalu i całkowicie pozbawiona elastyczności. Sam plastik nie jest bowiem wystarczająco sztywny. Z tego powodu materiał musi być wzmacniany m.in. za pomocą włókna szklanego, co czyni rower wyjątkowo twardym, bezwładnym i nienadającym się do recyklingu.

Włókno szklane było także użyte przez Benjamina Bowdena w rowerze, który na krótko pojawił się w latach 60. Koncepcja rowerów Bowdena była futurystyczna i ceniona głównie przez kolekcjonerów, jednak z powodu bankructwa firmy model nie trafił nigdy do szerszej produkcji.

Kwestia stworzenia plastikowego roweru jest jednak nadal otwarta. Największym wyzwaniem pozostaje produkcja wystarczająco twardego, a jednocześnie poddawalnego recyklingowi plastiku. Design roweru powinien być na tyle rewolucyjny, by być atrakcyjny technicznie i na tyle konwencjonalny, by zdobyć akceptację społeczną.

Produkcja lokalna, design światowy

Skonstruowany teraz przez Izraelczyka rower charakteryzuje się mniejszymi kołami (ok. 20 cali) oraz wzmocnieniem struktury roweru. Ponadto, modułowy system ramy przypomina kształtem kryształ. Rower nie posiada hamulców zewnętrznych, hamowanie następuje zaś po skierowaniu pedałów do tyłu.

Nowy rower ma być produkowany na skalę masową przy jednoczesnym wykorzystaniu dostępnych surowców. Rower miałby powstać przy wykorzystaniu technologii formowania wtryskowego. Metoda ta jest obecnie szeroko stosowana m.in. do produkcji mebli ogrodowych. W porównaniu do tradycyjnych rowerów metalowych, proces produkcyjny jest łatwiejszy i bardziej dostępny dla lokalnego przemysłu. Dodatkowo, może przyczynić się do zmniejszenia ilości plastikowych odpadów.

Natalia Rytelewska-Chilczuk: Dziennikarz, specjalista ds. ochrony środowiska

Polecamy inne artykuły o podobnej tematyce:

Liczba spalarni w Polsce. Wystarczająca czy nie? (30 czerwca 2020)NFOŚiGW przyznał prawie 170 mln zł na siedem inwestycji w nowoczesną gospodarkę odpadami (22 czerwca 2020)Wszyscy uczestnicy systemu otrzymają nowe role (07 maja 2020)Wielkie reformowanie systemów ROP w Europie, a co z Polską? (30 kwietnia 2020)Dofinansowanie z NFOŚiGW na modernizację Stacji Segregacji Odpadów w Bydgoszczy (03 kwietnia 2020)
©Teraz Środowisko - Wszystkie prawa zastrzeżone.
Kopiowanie i publikacja tekstów, zdjęć, infografik i innych elementów strony bez zgody Wydawcy są zabronione.
▲  Do góry strony