
Elektroniczny rejestr bazy danych o produktach, opakowaniach oraz o gospodarce odpadami (BDO) został uruchomiony 24 stycznia 2018 r. Od stycznia 2020 r. zostanie uruchomiony dodatkowy element systemu – ewidencja i sprawozdawczość.
W praktyce większość firm, działających na polskim rynku powinna znaleźć się w systemie BDO przed końcem grudnia br. W niektórych przypadkach koniec papierowej ewidencji, może oznaczać również brak możliwości odbioru odpadów.
Sprawdź, czy obowiązek dotyczy Ciebie
Obowiązkiem wpisu do rejestru BDO objęte są nie tylko podmioty, które wytwarzają odpady oraz prowadzą ewidencję tych odpadów, ale również wprowadzający na terytorium kraju produkty w opakowaniach, opony, etc. W niektórych przypadkach może to dotyczyć nawet jednoosobowych działalności gospodarczych (patrz ramka obok).Lista przykładowych podmiotów, które w wyniku prowadzenia swojej działalności są zobowiązane do uzyskania wpisu do Rejestru-BDO:
- sklepy spożywcze,
- sklepy wielkopowierzchniowe,
- firmy budowlane, remontowe,
- gabinety lekarskie,
- gabinety stomatologiczne,
- gabinety kosmetyczne,
- zakłady fryzjerskie,
- producenci baterii i akumulatorów,
- producenci pojazdów,
- producenci opakowań,
- producenci sprzętu elektrycznego i elektronicznego,
- importerzy wprowadzający produkty w opakowaniach,
- rolnicy powyżej 75 ha ziemi,
- warsztaty samochodowe,
- warsztaty rzemieślnicze,
- zakłady produkcyjne,
- prowadzący profesjonalną działalność w zakresie transportu odpadów.
Rzecznik MŚP chce, by część firm wyłączyć z obowiązku wpisu do BDO. Więcej tutaj.
- Nadal wielu przedsiębiorców nie dopełniło obowiązku związanego z wpisem do rejestru BDO, choć termin upłynął prawie rok temu. Od stycznia te firmy mogą napotkać liczne problemy związane ze zgłoszeniem odbioru odpadów. Jako firma gospodarująca odpadami będziemy mogli przyjąć odpady tylko od tych firm, które mają numer BDO i wypełniły karty przekazania odpadów w elektronicznym systemie – podkreśla Anna Wójcik-Przybył ze Stena Recycling.
Infolinia i pilotaż BDO
Choć jak dowiedzieliśmy się w Instytucie Ochrony Środowiska – Państwowym Instytucie Badawczym (IOŚ-PIB), liczba osób interesujących się BDO znacznie wzrosła, co widać po ogromnej liczbie telefonów kierowanych na informację BDO. Właściciele firm dopytują głównie o to, czy muszą znaleźć się w rejestrze BDO.
W celu sprawdzenia możliwości systemu 26 listopada 2019 r. rozpoczął się pilotaż otwarty systemu BDO. Wersja testowa systemu skierowana jest do podmiotów posiadających wpis w obecnie funkcjonującym rejestrze BDO, jednak dane podmiotów o numerze rejestrowym wyższym niż 000152627 nie zostały przeniesione na środowisko testowe i te podmioty nie będą mogły przeprowadzić logowania(1). Użytkownicy w ramach pilotażu posiadają dostęp do: modułu elektronicznych wniosków oraz modułu ewidencji odpadów, w tym możliwość wystawiania kart odpadów pomiędzy miejscami prowadzenia działalności jednego podmiotu lub innymi uczestnikami pilotażu.
Kary za niedopełnienie obowiązku
Warto obowiązek potraktować poważnie, bo oprócz niedogodności natury praktycznej (nieodebrane odpady), niewypełnienie go wiąże się z sankcjami karnymi. Jest to całkiem spory katalog i obejmuje m.in. takie sytuacje, jak gospodarowanie odpadami niezgodne z informacjami zgłoszonymi do rejestru czy brak wniosku o wpis do rejestru (kara aresztu albo grzywny), a za transport odpadów bez wpisu do rejestru BDO od 2000 do 10000 zł.
Dotrzeć do wszystkich z informacją
IOŚ-PIB zapewnił nas, że cały czas prowadzone są działania mające na celu informowanie firm o elektronicznej Bazie danych o odpadach (dedykowana strona internetowa to www.bdo.mos.gov.pl). Przeprowadzona została także kampania mailingowa skierowana do Jednostek Samorządu Terytorialnego. Przypomniano w niej, że także jednostki samorządowe mogą być zobowiązane do wpisu do rejestru BDO, jeśli w ramach prowadzonej przez siebie działalności wytwarzają odpady inne niż odpady komunalne. Również operatorzy na rynku informują swoich klientów o obowiązku rejestracji.
- W SUEZ Polska zawsze mówiliśmy o tym, że najważniejsze jest zapewnienie transparentności całego systemu gospodarowania odpadami. To właśnie technologie cyfrowe umożliwiają stworzenie systemu zbierania danych, który gwarantuje dostęp do rzetelnej informacji. Wierzymy, że BDO to krok w tym kierunku – podsumowała wdrażanie systemu Anna Rozwadowska-Rusiniak, rzecznik prasowy w SUEZ Polska Sp. z o.o.
Polecamy uwadze również artykuły aktualizujące:
Zwrot akcji w sprawie listy odpadów wyłączonych z BDO – sobotni projekt rozporządzenia
Co w praktyce oznacza dla użytkownika tryb produkcyjny pełnej wersji BDO?
Zwolnienia całkowite i częściowe z rejestracji w BDO – objaśnienie Ministra Klimatu
oraz wyszukiwania innych treści dotyczących tego tematu poprzez wyszukiarkę - hasło: BDO.

Dyrektor ds. komunikacji