
1,5 mln – tyle nowych elektrycznych samochodów osobowych zarejestrowano w 2023 r. na terenie Unii Europejskiej. Łącznie jest ich 4,5 mln, czyli o 48,5% więcej niż w roku 2022, kiedy ich całkowita liczba wynosiła 3 mln. Eurostat opublikował statystyki dotyczące właśnie państw UE, ale także kandydatów na jej członków oraz krajów EFTA.
Jak przekazuje Eurostat(1), liczba samochodów osobowych stale wzrasta w niemal wszystkich państwach członkowskich UE. Najwięcej z nich znajduje się we Włoszech, Luksemburgu i na Cyprze. W zeszłym roku całkowita liczba zarejestrowanych w Unii samochodów osobowych osiągnęła prawie 257 mln. W porównaniu z rokiem 2018 jest to wzrost o 6,7%. W Polsce jest ich niemalże 22 mln – na tysiąc mieszkańców przypada ok. 600 pojazdów osobowych.
Najwięcej nowych „osobówek” napędzanych benzyną zarejestrowano na Cyprze (91,6%), Węgrzech (77,4%), Litwie (76,4%) i w Estonii (75,5%). Udział nowo zarejestrowanych samochodów elektrycznych w ubiegłym roku był z kolei najwyższy w Norwegii (81,2%), Islandii (co najmniej 52,8%), Szwecji (40,8%) i Danii (36,1%). Warto zaznaczyć, że niektóre kraje od kilku lat oferują programy mające wspierać zakup nowych nisko- i zeroemisyjnych samochodów, jednocześnie złomując stare pojazdy, którymi do tej pory poruszali się beneficjenci. Celem tych projektów jest odnowienie floty samochodów przy równoczesnej stymulacji gospodarki. Miały one pewien wpływ na wiek pojazdów – najmłodsze, czyli liczące sobie dwa lata lub mniej, poruszały się w 2023 r. po luksemburskich, niemieckich, szwedzkich i belgijskich drogach. Polska natomiast zalicza się do państw członkowskich UE, które odnotowały najwyższy udział samochodów mających 20 lat lub więcej. To w naszym przypadku 29,3% wszystkich pojazdów osobowych (dane z 2022 r.).

Koordynatorka redakcji
Przypisy
1/ Więcej:https://ec.europa.eu/eurostat/statistics-explained/index.php?title=Passenger_cars_in_the_EU#Highest_share_of_.27youngest.27_passenger_cars_in_Luxembourg