Robots
Cookies

Ustawienia cookies

Strona Teraz Środowisko wykorzystuje cookies. Część z nich jest niezbędna do funkcjonowania strony. Inne służą poprawianiu jakości naszych usług.
Więcej  ›
07.08.2025 07 sierpnia 2025
Mając za sobą 10 lat tworzenia autorskich treści o ochronie środowiska, Teraz-Środowisko szuka nabywcy. W celu uzyskania wszelkich informacji prosimy o kontakt z administracją strony.

Rejestrujemy więcej samochodów elektrycznych

   Powrót       06 sierpnia 2024       Planowanie przestrzenne   

1,5 mln – tyle nowych elektrycznych samochodów osobowych zarejestrowano w 2023 r. na terenie Unii Europejskiej. Łącznie jest ich 4,5 mln, czyli o 48,5% więcej niż w roku 2022, kiedy ich całkowita liczba wynosiła 3 mln. Eurostat opublikował statystyki dotyczące właśnie państw UE, ale także kandydatów na jej członków oraz krajów EFTA.

Jak przekazuje Eurostat(1), liczba samochodów osobowych stale wzrasta w niemal wszystkich państwach członkowskich UE. Najwięcej z nich znajduje się we Włoszech, Luksemburgu i na Cyprze. W zeszłym roku całkowita liczba zarejestrowanych w Unii samochodów osobowych osiągnęła prawie 257 mln. W porównaniu z rokiem 2018 jest to wzrost o 6,7%. W Polsce jest ich niemalże 22 mln – na tysiąc mieszkańców przypada ok. 600 pojazdów osobowych.

Najwięcej nowych „osobówek” napędzanych benzyną zarejestrowano na Cyprze (91,6%), Węgrzech (77,4%), Litwie (76,4%) i w Estonii (75,5%). Udział nowo zarejestrowanych samochodów elektrycznych w ubiegłym roku był z kolei najwyższy w Norwegii (81,2%), Islandii (co najmniej 52,8%), Szwecji (40,8%) i Danii (36,1%). Warto zaznaczyć, że niektóre kraje od kilku lat oferują programy mające wspierać zakup nowych nisko- i zeroemisyjnych samochodów, jednocześnie złomując stare pojazdy, którymi do tej pory poruszali się beneficjenci. Celem tych projektów jest odnowienie floty samochodów przy równoczesnej stymulacji gospodarki. Miały one pewien wpływ na wiek pojazdów – najmłodsze, czyli liczące sobie dwa lata lub mniej, poruszały się w 2023 r. po luksemburskich, niemieckich, szwedzkich i belgijskich drogach. Polska natomiast zalicza się do państw członkowskich UE, które odnotowały najwyższy udział samochodów mających 20 lat lub więcej. To w naszym przypadku 29,3% wszystkich pojazdów osobowych (dane z 2022 r.).

Dominika Góra : Koordynatorka redakcji

Przypisy

1/ Więcej:
https://ec.europa.eu/eurostat/statistics-explained/index.php?title=Passenger_cars_in_the_EU#Highest_share_of_.27youngest.27_passenger_cars_in_Luxembourg

Polecamy inne artykuły o podobnej tematyce:

NFOŚiGW wspiera rozwój OZE i magazynowanie ciepła w Gliwicach (26 lutego 2025)Jeden cykl destrukcji. Płoną lasy, płonie infrastruktura, cierpi także klimat (24 lutego 2025)Unijne emisje mniejsze o 0,6%, PKB o 1,3% wyższy. Dane Eurostatu z trzeciego kwartału 2024 r. (17 lutego 2025)Spływające resztki nawozów największym zagrożeniem dla Bałtyku. Pojawiają się nowe wyzwania (14 lutego 2025)Za 27% emisji z transportu drogowego odpowiadają pojazdy ciężarowe. Ile kosztuje dekarbonizacja branży (12 lutego 2025)
©Teraz Środowisko - Wszystkie prawa zastrzeżone.
Kopiowanie i publikacja tekstów, zdjęć, infografik i innych elementów strony bez zgody Wydawcy są zabronione.
▲  Do góry strony