Robots
Cookies

Ustawienia cookies

Strona Teraz Środowisko wykorzystuje cookies. Część z nich jest niezbędna do funkcjonowania strony. Inne służą poprawianiu jakości naszych usług.
Więcej  ›
25.06.2024 25 czerwca 2024

UE rozbuduje infrastrukturę: ładowarki co 60 km, stacje wodoru co 200 km

   Powrót       29 marca 2023       Planowanie przestrzenne   
Stacja ładowania pojazdów elektrycznych

Posłowie do Parlamentu Europejskiego (PE) porozumieli się z Radą Unii Europejskiej w zakresie rozmieszczenia infrastruktury dla paliw alternatywnych na rzecz samochodów osobowych i ciężarówek.

Zmiany pojawią się z nowelizowanym rozporządzeniu w sprawie rozwoju infrastruktury paliw alternatywnych (AFIR). Jak czytamy na stronie PE, stacje ładowania dla samochodów osobowych o mocy 400 kW będą musiały się pojawić na europejskich drogach w odległości co najmniej co 60 km. Kraje wspólnoty będą musiały osiągnąć ten cel do 2026 r. Moc ładowarek powinna wzrosnąć do 600 kW do 2026 r. Taki punkt ładowania będą musiały mieć wszystkie autostrady od 2025 r., a do 2030 r. wymóg ten zostanie rozszerzony na wszystkie drogi szybkiego ruchu.

W przypadku stacji ładowania dla ciężarówek, minimum lokalizacyjne wyznaczono na poziomie 120 km. Cel powinien być osiągnięty do 2028 r., a instalacje powinny mieć moc 1400-2800 kW. W perspektywie 2030 r. huby ładowania dla ciężarówek muszą być w każdym większym mieście, a na każdym wyznaczonym „bezpiecznym parkingu dla ciężarówek" będą musiały znajdować się cztery punkty ładowania.

Czytaj: Infrastruktury ładowania przybywa, ale to wciąż za mało

Z kolei stacje tankowania wodoru powinny być rozlokowane do 2031 r. w odległości co najmniej co 200 km. Wcześniej proponowano odległość 100 km.

Porty morskie muszą do 2030 r. zapewnić m.in. kontenerowcom zasilanie w energię elektryczną pobieraną z lądu. Porty lotnicze powinny do 2025 r. zapewnić infrastrukturę ładowania samolotom do pobierania energii podczas postoju.

Wyjątki w zakresie rozwoju infrastruktury ładowania przewidziano dla regionów najbardziej oddalonych, wysp i dróg o bardzo małym natężeniu ruchu.

Będzie łatwiej z opłatami

Dla użytkowników pojazdów napędzanych paliwami alternatywnymi przewidziano możliwość łatwego i wygodnego realizowania płatności za pomocą kart płatniczych, urządzeń zbliżeniowych lub, w niektórych przypadkach, za pomocą kodu QR.

Jak czytamy w komunikacie prasowym PE, cena za energię i wodór będzie musiała być wyświetlana za 1 kWh oraz 1 kg. W tym celu do 2027 r. powstanie baza danych dotycząca rynku paliw alternatywnych, która ma zapewnić przejrzystość cenową oraz dostępność stacji i paliw.

Kontekst i dalsze kroki

Nieformalne porozumienie PE i Rady w sprawie nowelizacji rozporządzenia AFIR w sprawie infrastruktury paliw alternatywnych musi jeszcze zostać zatwierdzone przez Komitet Stałych Przedstawicieli Rządów Państw Członkowskich przy Unii Europejskiej oraz parlamentarną Komisję Transportu i Turystyki, a następnie przez cały Parlament i Radę.

Celem działań jest dekarbonizacja sektora transportu. Sektor ten był odpowiedzialny za ok. 25% emisji dwutlenku węgla (CO2) w UE w 2019 r., z czego 71,7% pochodziło z transportu drogowego. Osiągnięte porozumienie to kolejny krok w kierunku przyjęcia przez pakietu legislacyjnego „Fit for 55" w celu realizacji Europejskiego Zielonego Ładu. Stanowi ono kontynuację innych niedawnych porozumień, z których ostatnie dotyczyło zrównoważonych paliw w żegludze.

Patrycja Rapacka: Redaktor Teraz SamorządWięcej treści dotyczących samorządów w zakładce Teraz Samorząd.

Polecamy inne artykuły o podobnej tematyce:

Jak oznaczać samochody w STC. Projekt nowelizacji w RCL (07 czerwca 2024)Fundusze na OZE i stacje ładowania pojazdów elektrycznych. Fundusz Modernizacyjny (28 maja 2024)Rada Ministrów zatwierdziła zmiany w KPO (06 maja 2024)Jednorazowe papierosy jednym z najbardziej szkodliwych dla środowiska produktów (29 kwietnia 2024)100 mld zł z KPO zaplanowano wydać na transformację energetyczną (29 kwietnia 2024)
©Teraz Środowisko - Wszystkie prawa zastrzeżone.
Kopiowanie i publikacja tekstów, zdjęć, infografik i innych elementów strony bez zgody Wydawcy są zabronione.
▲  Do góry strony