Robots
Cookies

Ustawienia cookies

Strona Teraz Środowisko wykorzystuje cookies. Część z nich jest niezbędna do funkcjonowania strony. Inne służą poprawianiu jakości naszych usług.
Więcej  ›
05.08.2025 05 sierpnia 2025
Mając za sobą 10 lat tworzenia autorskich treści o ochronie środowiska, Teraz-Środowisko szuka nabywcy. W celu uzyskania wszelkich informacji prosimy o kontakt z administracją strony.

Zmiany w rozporządzeniu GBER będą sprzyjać zielonej transformacji

KE zaproponowała zmianę regulacji, które mają usprawnić udzielanie pomocy publicznej projektom w zakresie zielonej transformacji gospodarczej. Modyfikacje będą sprzyjać inwestycjom, ale trudno ocenić, czy realnie przyspieszą ich finansowanie.

   Powrót       22 marca 2023       Energia   

9 marca br. Komisja Europejska zatwierdziła zmiany w rozporządzeniu w sprawie wyłączeń blokowych GBER. Maja one na celu uprościć, a tym samym ułatwić udzielanie pomocy publicznej inwestycjom z zakresu transformacji energetycznej i cyfrowej. Zmiany są kluczowe ze względu na przyjęty plan przemysłowy Zielonego Ładu. Nowe zapisy rozporządzenia mają obowiązywać do końca 2026 r.

Przypomnijmy, że zgodnie z art. 108 ust. 3 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej kraje członkowskie muszą za każdym razem informować KE o wszelkiej pomocy ze strony państwa i mogą wdrażać ją dopiero po jej zatwierdzeniu przez Komisję.

- Choć prawo UE wprowadza generalny zakaz przyznawania pomocy publicznej, to w określonych przypadkach może być ona uznana za dopuszczalną. Oceny takiej dokonuje KE po uprzednim jej zgłoszeniu (notyfikacji), a państwo członkowskie ma obowiązek wstrzymać się z przyznaniem wsparcia do czasu zatwierdzenia przez Komisję - chyba że zastosowanie znajdzie jeden z wyjątków od obowiązku notyfikacji. Należy do nich rozporządzenie GBER, które przewiduje warunki, po spełnieniu których państwa członkowskie mogą przyznawać pomoc publiczną w określonych obszarach bez obowiązku uprzedniego zgłoszenia Komisji. Tym samym rozporządzenie to odgrywa kluczową rolę z perspektywy efektywnego przyznawania pomocy publicznej, gdyż umożliwia państwom członkowskim udzielanie wsparcia bez konieczności inicjowania – nierzadko skomplikowanej i wielomiesięcznej – procedury zgłoszenia do Komisji – wyjaśnia w komentarzu dla Teraz-Środowisko.pl dr Magdalena Porzeżyńska, radca prawny partner w Kancelarii Brysiewicz, Bokina, Sakławski i Wspólnicy.

Zmiany w rozporządzeniu przedstawione w marcu zakładają, że kraje pod pewnymi warunkami mogą udzielać pomoc publicznej bez wcześniejszego zgłoszenia zamiaru i uzyskania akceptacji po stronie Komisji Europejskiej. Rządzący kreując systemy wsparcia mogą je wdrożyć i od razu poinformować o fakcie Komisję ex post.

- Nowe zasady ułatwią opracowywanie i wprowadzanie środków promujących innowacje, konkurencyjność i zrównoważony rozwój, a jednocześnie będą chronić równe warunki działania na jednolitym rynku – przekonywała Margrethe Vestager, wiceprzewodnicząca wykonawcza odpowiedzialna za politykę konkurencji.

Wsparcie wdrażania zrównoważonych technologii – nowe kategorie i progi pomocy

Jak informuje KE, swobodne kreowanie pomocy publicznej obejmie projekty związane z ochroną środowiska oraz energetyką. Tu wymienia w szczególności inwestycje w OZE, projekty dekarbonizacji, ekologiczną mobilność, bioróżnorodność, zielony wodór oraz efektywność energetyczną. Systemy wsparcia można kreować także wobec projektów, których właściciele uczestniczą w projektach wspólnego zainteresowania (IPCEI).

- Choć rozporządzenie to podlegało już kilkukrotnym modyfikacjom na przestrzeni lat, ostatnia nowelizacja przewiduje najdalej idące dotąd zmiany z perspektywy przyznawania pomocy publicznej w obszarze energetyki i ochrony środowiska. Tak szeroko zakrojona ingerencja jest związana przede wszystkim z koniecznością dostosowania rozporządzenia do przyjętych w ubiegłym roku nowych wytycznych Komisji na ochronę klimatu i środowiska oraz cele związane z energią (CEEAG), które wprowadzają rozwiązania mające wspierać państwa członkowskie w osiągnięciu założeń i celów Europejskiego Zielonego Ładu – wyjaśnia Porzeżyńska.

Dalej wskazuje, że w rezultacie nowelizacja wprowadza nowe kategorie pomocy np. w zakresie zakupu oraz doposażenia ekologicznie czystych lub zeroemisyjnych pojazdów. Zmiany rozszerzają zakres już istniejących kategorii wsparcia, ułatwiając m.in. rozwój inwestycji w wodór odnawialny, finansowanie projektów wspierających dekarbonizację (w tym technologie służące wychwytywaniu, składowaniu i utylizacji dwutlenku węgla) czy wspieranie przedsięwzięć nakierowanych na zwiększenie efektywności energetycznej.

- Istotne zmiany reguł przyznawania pomocy widoczne są również w obszarze promowania odnawialnych źródeł energii, gdzie m.in. wprowadzano dedykowane reguły wsparcia dla społeczności energetycznych, co powinno sprzyjać rozwojowi energetyki obywatelskiej zgodnie z założeniami tzw. dyrektywy RED II – dodaje.

Dr Magdalena Porzeżyńska podkreśla ponadto, że do kluczowych zmian z perspektywy przyznawania wsparcia w sektorze energetyki, należy zaliczyć również znaczące podniesienie progów pomocy, których przekroczenie wiąże się z obowiązkiem zgłoszenia wsparcia KE.

- Tytułem przykładu w przypadku pomocy operacyjnej na produkcję energii elektrycznej z OZE oraz energii z OZE w instalacjach działających na małą skalę, próg zwiększono dwukrotnie - z 15 mln euro do 30 mln euro na przedsiębiorstwo i projekt, a w przypadku przyznawania pomocy w drodze procedury przetargowej - z 150 mln euro do 300 mln euro rocznie z uwzględnieniem połączonego budżetu wszystkich programów, podobnie jak w zakresie pomocy inwestycyjnej na infrastrukturę ładowania lub tankowania dla pojazdów bezemisyjnych lub niskoemisyjnych w energię elektryczną lub wodór odnawialny. Istotny wzrost odnotowano choćby w odniesieniu do pomocy inwestycyjnej na infrastrukturę energetyczną - z 50 mln euro do 70 mln euro – wyjaśnia.

Dobry krok, ale metodologia nie uległa zmianie

Czy zmiana rozporządzenia GBER przełoży się realnie na przyspieszenie inwestycji? Dr Porzeżyńska wyjaśnia, że choć „niewątpliwie wprowadzone zmiany sprzyjają zielonej transformacji, trudno w tym momencie przesądzić, na ile realnie przyczynią się one do przyspieszenia procesu finansowania inwestycji, jak z góry zakłada sama KE”.

- Ze wstępnej lektury znowelizowanego rozporządzenia wynika bowiem, że dotychczasowa metodologia jego stosowania zasadniczo nie uległa zmianie. Obecnie ponad 90% wszystkich nowych środków pomocowych jest przyznawanych przez państwa członkowskie na podstawie rozporządzenia. Można jednak zakładać, że ten udział jeszcze wzrośnie, dzięki umożliwieniu państwom członkowskim przyznawania wsparcia bez obowiązku notyfikacji w szerszym zakresie zarówno jeśli chodzi o rodzaj jak i skalę projektów – konkluduje.

Patrycja Rapacka: Redaktor

Polecamy inne artykuły o podobnej tematyce:

Branża cementowa pracuje nad technologią wychwytywania CO2 (26 lutego 2025)Polska systematycznie odchodzi od węgla. Unijny cel redukcji emisji do 2030 roku może się jednak nie udać (26 lutego 2025)Diagnozować, planować, działać. O innowacjach dla ciepłownictwa na Kongresie POWERPOL (26 lutego 2025)Termomodernizacja zabytkowych budynków Politechniki Łódzkiej z dotacjami od NFOŚiGW (21 lutego 2025)Dekarbonizacja i wsparcie branży OZE przez ulgi podatkowe. Komisja Europejska zatwierdziła program Finlandii (18 lutego 2025)
©Teraz Środowisko - Wszystkie prawa zastrzeżone.
Kopiowanie i publikacja tekstów, zdjęć, infografik i innych elementów strony bez zgody Wydawcy są zabronione.
▲  Do góry strony