
Rozporządzenie pojawiło się pod numerem RD701(1). Jak wyjaśnia Ministerstwo Infrastruktury w Ocenie Skutków Regulacji, intensyfikacja procesów gospodarowania w polskich obszarach morskich wymaga kompleksowego uregulowania procesów zagospodarowania przestrzennego polskich obszarów morskich. Plan zagospodarowania przestrzennego morskich wód wewnętrznych, morza terytorialnego i wyłącznej strefy ekonomicznej w skali 1:200 000 został sporządzony jednak w bardzo małej skali, przez co nie przystaje dokładnością do potrzeb rozwojowych portu morskiego w Gdyni. Dla wód wewnętrznych portu morskiego w Gdyni nie ma obecnie żadnej regulacji z zakresu planowania przestrzennego.
- W PZP POM 1:200 000 dla obszaru objętego planem wyznaczono jeden akwen o funkcji podstawowej funkcjonowanie portu lub przystani (POM.87.Ip). Tymczasem stosunki przestrzenne w tym akwenie są zdecydowanie bardziej złożone i wymagają bardziej szczegółowej regulacji – wskazują autorzy regulacji.
Obszar (ok. 5800,87 ha) dla którego sporządzany jest projekt planu obejmuje obszar od strony morza i redy, wyznaczony rozporządzeniem Ministra Infrastruktury i Rozwoju z dnia 27 kwietnia 2020 r. w sprawie granicy portu morskiego w Gdyni oraz fragment Zatoki Gdańskiej przeznaczony pod perspektywiczny rozwój portu w Gdyni. Obszar objęty planem podzielono na 19 akwenów o funkcji podstawowej.
Plan ma umożliwić koordynację różnorodnych działań przestrzennych, w tym w szczególności realizację przedsięwzięć inwestycyjnych na obszarach morskich w sposób zrównoważony. Ma też ograniczyć konflikty między użytkownikami oraz z otoczeniem, zapewnić trwałość nieodnawialnych zasobów i procesów przyrodniczych również w perspektywie kolejnych pokoleń.
Czytaj też: Około 86% portów na świecie jest narażonych na więcej niż trzy zagrożenia naturalne
W rozporządzeniu wskazano na potrzebę zabezpieczenia przestrzeni morskiej dla takich działań jak rozbudowa potencjału gospodarki morskiej w porcie morskim w Gdyni, zapewnienie możliwości rozwoju i bezpieczeństwa żeglugi morskiej, rozwój i utrzymanie sieci infrastruktury technicznej, trwały i zrównoważony rozwój turystyki nadmorskiej i morskiej, ochrona środowiska i przyrody z uwzględnieniem prognozowanych zmian klimatycznych, przede wszystkim form ochrony przyrody, jakości wód i osadów dennych, ochrony brzegu morskiego, ochrony przeciwpowodziowej, zachowanie funkcji rybołówstwa poprzez ochroną obszarów cennych dla ichtiofauny, zapewnienie warunków do transportu ryb.
Resort wskazuje w uzasadnieniu, że nie przewiduje się konsultacji publicznych, ponieważ w trakcie projektowania plan był wykładany publicznie i każdy zainteresowany mógł kilkukrotnie zgłosić do niego swoje uwagi.

Redaktor
Przypisy
1/ Projekt rozporządzenia na stronach RCL:https://legislacja.rcl.gov.pl/projekt/12372704/katalog/12976274#12976274