- Nasze uzależnienie od paliw kopalnych pcha ludzkość na skraj tragedii. Stoimy przed jasnym wyborem. Albo skoczymy z nim, albo ono skończy z nami - powiedział Sekretarz Generalny ONZ, Antonio Guterres, podczas szczytu klimatycznego COP26 w Glasgow
Według danych z Emissions Gap Report 2021 ocieplenie, którego można się spodziewać na bazie dotychczasowych zobowiązań klimatycznych, to 2,7 °C do roku 2100 w porównaniu do okresu przed epoką przemysłową. Ważne stają się realne działania podejmowane nie tylko przez rządy, ale również biznes czy każdego z nas. To czas na odważne, przemyślane i innowacyjne zmiany na rzecz klimatu.
Szerokie myślenie
W kontekście klimatycznej transformacji biznesu mówi się najczęściej o emisjach gazów cieplarnianych. Był to również bardzo popularny obszar poruszany przez uczestników 2. edycji programu Climate Leadership organizowanego przez Centrum UNEP/GRID-Warszawa, która zakończyła się we wrześniu 2021 r.
Istotne jest, by mierzenie śladu węglowego nie było realizowane wyłącznie w związku z coraz częstszymi wymaganiami inwestorów czy dostawców, ale realną świadomością i dążeniem do zmiany przedsiębiorstwa i jego modelu biznesowego.
Mierzenie śladu w zakresie 1 i 2 (wyjaśnienie w artykule) zaczyna być coraz mniej ambitnym celem – w obliczu globalnych wyzwań klimatycznych normą powinno być badanie wszystkich trzech zakresów oraz dążenie do ciągłego zmniejszania emisji w procesie transformacji, a nie wyłącznie w oparciu o działania offsetowe.
Transformacja klimatyczna biznesu powinna objąć nie tylko kwestie carbon footprint, ale również dokładną analizę pełnego wpływu na środowisko i klimat: począwszy od pozyskiwania surowców, przez łańcuch dostaw, produkcję, wszelkie procesy przedsiębiorstwa, logistykę, na produkcie końcowym i jego cyklu życia kończąc.
Jasna stała się konieczność odejścia od gospodarki linearnej w stronę cyrkularnej, w której odchodzimy od modelu “wydobyć - wyprodukować - wyrzucić” w stronę efektywnego wykorzystywania energii oraz surowców. Coraz więcej uwagi domagają się również inne wyzwania, takie jak ochrona różnorodności biologicznej, edukacja klimatyczna pracowników i konsumentów czy transparentne raportowanie podejmowanych działań.
Wspólne działanie
- Program Climate Leadership umożliwił nam stworzenie przestrzeni debat na te i inne kwestie, takie jak problem folii w rolnictwie, przyjazna dla klimatu dieta, segregacja kartonów do płynnej żywności czy rolnictwo regeneratywne – mówi Michał Purol, koordynator Programu Climate Leadership.
- Pewnym jest, że transformacja klimatyczna biznesu nie kończy się na jednym, wąsko zakreślonym obszarze (np. energetycznym) i powinna dotyczyć szerokiej perspektywy zmian prowadzonych w obszarze biznesu i jego strategii, opierając się o innowacyjne rozwiązania oraz przejrzysty dialog – dodaje.
Jednym z kierunków działań i dążenia do zmian jest partnerska wymiana wiedzy i doświadczeń. Udział w programach, takich jak Climate Leadership, w ramach którego przy wsparciu ponad 100 ekspertów i instytucji uczestnicy podejmują działania oraz zobowiązania na rzecz klimatu, może pomóc firmom w realnej zmianie i przygotowaniu się na wyzwania przyszłości.
Do końca grudnia 2021 r. trwa nabór do 3. edycji programu, szczegóły na stronie Climate Leadership.
Źródło: Centrum UNEP/GRID-Warszawa
Artykuł powstał przy współpracy z Centrum UNEP/GRID-Warszawa