Niemal równo rok od przyjęcia rozporządzenia Ministra Rozwoju i Finansów z dnia 1 sierpnia 2017 r. w sprawie wymagań dla kotłów na paliwo stałe (Dz. U. poz. 1690), resort przedsiębiorczości i technologii wnioskuje o jego nowelizację. Wejście w życie zmienionych przepisów(1) ma spowodować uszczelnienie systemu wymagań dla kotłów na paliwo stałe oraz sprawić, że niemożliwe będzie wprowadzanie do obrotu tych, które nie spełniają wymagań. Zdaniem wnioskodawców dotychczasowe przepisy otwierały szereg furtek, przez które tzw. „kopciuchy” mogły zgodnie z prawem trafiać na rynek.
Prawo swoje, a praktyka swoje
Ubiegłoroczne rozporządzenie wprowadziło do polskiego porządku prawnego restrykcyjne wymagania dla kotłów na paliwo stałe. Rozwiązania dotyczą kotłów o mocy nie większej niż 500 kW, czyli tych używanych w gospodarstwach domowych oraz małych i średnich zakładach. Przepisy stanowią, że od 1 października 2017 r. obowiązują krajowe wymagania dot. emisji tlenku węgla, organicznych związków gazowych oraz pyłu, a także wprowadzony jest zakaz stosowania w konstrukcjach tzw. rusztu awaryjnego. Praktyka stosowania regulacji pokazała jednak jej słabości. Przepisy przewidują szereg wyjątków, które przez część przedsiębiorców są dziś wykorzystywane do produkcji i sprzedaży pozaklasowych kotłów. Zgodnie z opublikowanym przed kilkoma dniami nowym projektem, z katalogu wyjątków mają zniknąć kotły wytwarzające ciepło wyłącznie na potrzeby zapewnienia ciepłej wody użytkowej, a także część pieców na biomasę niedrzewną.
Pozory mogą mylić
Celem nowelizacji jest objęcie restrykcjami kotłów wytwarzających ciepło wyłączenie na potrzeby zapewnienia ciepłej wody użytkowej oraz kotłów na biomasę niedrzewną. - Obserwacja stosowania rozporządzenia prowadzi do wniosków, że niektórzy przedsiębiorcy wprowadzali do obrotu kotły wytwarzające ciepło wyłączenie na potrzeby zapewnienia ciepłej wody użytkowej i kotły na biomasę niedrzewną, które de facto były kotłami objętymi zakresem rozporządzenia. Z uwagi na fakt, że konstrukcyjnie kotły takie nie mają istotnych różnic, zasadne jest usunięcie powyższych wyłączeń z rozporządzenia – czytamy w uzasadnieniu. Wyłączeniu spod reżimu regulacji wciąż podlegać będą natomiast kotły na biomasę niedrzewną o mocy powyżej 100 kW, w których możliwe jest spalanie słomy w balotach.
Szereg zmian doprecyzowujących
Nowa wersja rozporządzenia zakłada też wyraźne wskazanie obowiązku spełniania przez kotły granicznych wartości sprawności cieplnej. Dotychczasowa wersja przepisów zawiera w tej kwestii jedynie odesłanie do wymagań normy PN-EN 303:5-2012(2) w przypisie do jednego z załączników. Po zmianie wymóg ma być zapisany w treści samego rozporządzenia. Istotna, choć jedynie doprecyzowująca zmiana, dotyczy też zastąpienia w treści rozporządzenia sformułowania „ruszt awaryjny” poprzez „element konstrukcyjny pozwalający na ręczny zasyp paliwa”. Dodatkowe restrykcje dotkną zaś kotłów wielopaleniskowych, które po wejściu w życie przepisów będą musiały być wyposażone w zbiornik akumulacyjny oraz systemy oczyszczania spalin.
Nowe przepisy mają wejść w życie zaledwie dwa tygodnie po ich opublikowaniu. - Wprowadzenie 14-dniowego terminu rozporządzenia jest konieczne w celu uszczelnienia systemu wymagań dla kotłów na paliwo stałe i wyeliminowania nieprawidłowości na rynku – uzasadniają wnioskodawcy.
Kamil SzydłowskiDziennikarz, prawnik
Przypisy
1/ Projekt rozporządzenia zmieniającego rozporządzenie w sprawie wymagań dla kotłów na paliwo stałehttp://legislacja.rcl.gov.pl/docs//527/12310750/12503352/12503353/dokument351153.pdf2/ PN-EN 303-5:2012 - wersja polska
http://sklep.pkn.pl/pn-en-303-5-2012p.html