Robots
Cookies

Ustawienia cookies

Strona Teraz Środowisko wykorzystuje cookies. Część z nich jest niezbędna do funkcjonowania strony. Inne służą poprawianiu jakości naszych usług.
Więcej  ›
24.04.2024 24 kwietnia 2024

Samochód spalinowy czy elektryczny? Odpowiedź ma dać projekt „ELAB – Miasto Czystego Transportu”

W ramach projektu wykonanych zostanie 20 tys. różnych pomiarów, których wyniki mają pokazać, jak w praktyce wygląda kalkulacja kosztów ekonomicznych i środowiskowych (sprawdzenie emisyjności) posiadania samochodu spalinowego i elektrycznego.

   Powrót       09 października 2020       Planowanie przestrzenne   

Projekt „ELAB – Miasto Czystego Transportu” zainicjowało 5 października br. Polskie Stowarzyszenie Paliw Alternatywnych (PSPA) wraz z partnerami. Ma to być jeden z największych projektów badawczych związanych z sektorem e-mobility w Europie Środkowo-Wschodniej. Celem badania jest porównanie samochodów elektrycznych i spalinowych w dwóch obszarach: ekonomicznym (poprzez analizę całkowitych kosztów posiadania) oraz środowiskowym (poprzez sprawdzenie emisyjności na etapie eksploatacji).

Czytaj: Jak redukować liczbę samochodów w mieście? Głos ekspertów z Konferencji Eco-Miasto 2020

ELAB w Laboratorium Nowej Mobilności

- Projekt ELAB(1) to kolejny krok w kierunku elektryfikacji transportu ze szczególnym naciskiem na transport ostatniej mili. Badanie realizujemy we współpracy z szeregiem partnerów branżowych z różnych sektorów biznesu oraz z Miastem Łódź w ramach utworzonego wspólnie „Laboratorium Nowej Mobilności”. To inicjatywa składająca się z wielu projektów, której nadrzędnym celem jest popularyzowanie rozwiązań zeroemisyjnych w przestrzeni miejskiej. ELAB to jeden z takich projektów – wyjaśnia Maciej Mazur, dyrektor zarządzający PSPA.

Projekt zakłada, że zarówno do floty samochodów jeżdżących dla Urzędu Miasta Łodzi, jak i do miejskich spółek i jednostek, np. Zakładu Wodociągów i Kanalizacji czy Zarządu Dróg i Transportu, trafią pojazdy elektryczne oraz konwencjonalne. Przez trzy tygodnie każdy z nich będzie z osobna „testowane” i porównywane. Dzięki odpowiednim nadajnikom zainstalowanym w pojazdach będzie można monitorować i porównać m.in. zużycie energii czy poziom spalania. W sumie wykonanych zostanie 20 tys. pomiarów. Testowane będą zarówno samochody osobowe, jak i dostawcze.

Jak wyjaśnia w rozmowie z redakcją Albert Kania, koordynator projektu, badanie „ELAB-Miasto Czystego Transportu” jest już trzecim badaniem podjętym przez Polskie Stowarzyszenie Paliw Alternatywnych, poruszającym tematykę porównania kosztów posiadania pojazdu elektrycznego i spalinowego. - W ELAB będziemy porównywać samochody elektryczne i spalinowe w trzech obszarach: ekonomicznym, poprzez analizę całkowitych kosztów posiadania (TCO), środowiskowym poprzez ocenę oddziaływania na etapie eksploatacji oraz społecznym dzięki zebraniu danych bezpośrednio od klientów naszych partnerów czy też samych uczestników zaangażowanych w aktywną realizacje badania. Projekt pozwoli także ustalić m.in. wpływ masy przewożonych ładunków na zasięg pojazdów, porównać wiele wariantów instalowanej infrastruktury w tym system zintegrowany z oświetleniem ulicznym oraz wypracować modele efektywnej elektryfikacji flot – wskazuje Kania.

Skąd pomysł na badanie?

Okazuje się, że pomysł wziął się z potrzeby rynku. - Docierały do nas sygnały z zewnątrz, że interesariusze są zainteresowani konkretnymi wyliczeniami i kalkulacjami m.in. kiedy inwestycja w elektryczną flotę samochodów rzeczywiście się spłaci – wyjaśnia Kania. Opracowane modele matematyczne będą uwzględniały pełne koszty posiadania samochodu elektrycznego z rynku pierwotnego, począwszy od jego zakupu (z podziałem na formę zakupu: za gotówkę, na kredyt, w formie leasingu lub najmu długoterminowego), poprzez etap eksploatacji, kończąc w zależności od formy zakupu na zbyciu pojazdu. - Rynku wtórnego nie bierzemy od uwagę z uwagi na fakt, że celem badania jest odzwierciedlenie sytuacji, gdy firmy zakupują samochody elektryczne do swojej floty. Kalkulacja będzie dotyczyła stricte rynku polskiego, choć nie wykluczamy, że na etapie tworzenia raportu końcowego pokusimy się o porównanie wyników do zagranicznych rynków. Szczególnie, że partnerami projektu są podmioty międzynarodowe - dodaje.

Czytaj: Polityka transportowa to zagadnienie multidyscyplinarne

W badanie ELAB zaangażowało się 12 partnerów branżowych PSPA. Łączny czas badania wyniesie 15 tygodni. Po zakończeniu fazy testowej, rozpocznie się etap analiz i opracowania raportu zawierającego wnioski ustalone na podstawie zgromadzonych danych. Oficjalne wyniki badania „ELAB – Miasto Czystego Transportu” zostaną zaprezentowane w I kwartale 2021 r.

Katarzyna Zamorowska: Dyrektor ds. komunikacji Teraz SamorządWięcej treści dotyczących samorządów w zakładce Teraz Samorząd.

Przypisy

1/ Więcej informacji znajduje się na stronie
https://projektelab.pl/

Polecamy inne artykuły o podobnej tematyce:

Licznik AFIR. Możliwości polskiego rynku a cele rozporządzenia (17 kwietnia 2024)Co dalej z Turowem? Zielona energetyka obywatelska propozycją dla regionu (19 marca 2024)Wszyscy będziemy elastyczni? O nowych trendach na rynku energii (13 lutego 2024)Strefy na Lachy (13 stycznia 2024)Fundusze europejskie na budowę dróg w Polsce zagrożone (27 grudnia 2023)
©Teraz Środowisko - Wszystkie prawa zastrzeżone.
Kopiowanie i publikacja tekstów, zdjęć, infografik i innych elementów strony bez zgody Wydawcy są zabronione.
▲  Do góry strony