Robots
Cookies

Ustawienia cookies

Strona Teraz Środowisko wykorzystuje cookies. Część z nich jest niezbędna do funkcjonowania strony. Inne służą poprawianiu jakości naszych usług.
Więcej  ›
02.08.2025 02 sierpnia 2025
Mając za sobą 10 lat tworzenia autorskich treści o ochronie środowiska, Teraz-Środowisko szuka nabywcy. W celu uzyskania wszelkich informacji prosimy o kontakt z administracją strony.

Samochodowa rewolucja w urzędach

Skierowany do konsultacji społecznych dokument przewiduje, że w 2025 r. połowa floty używanej przez centralną administrację publiczną będzie napędzana paliwami alternatywnymi.

   Powrót       28 kwietnia 2017       Planowanie przestrzenne   

Bez odpowiedniej infrastruktury konsumenci nie będą zainteresowani zmianą aut napędzanych konwencjonalnymi paliwami na pojazdy wykorzystujące paliwa alternatywne. Z kolei przedsiębiorcy nie są zainteresowani prowadzeniem związanej z tym działalności, gdyż brak jest na nie klientów - czytamy w uzasadnieniu do opublikowanego w czwartek projektu ustawy o elektromobilności i paliwach alternatywnych. Tymczasem szersze zastosowanie paliw alternatywnych w transporcie ma nie tylko ograniczyć uzależnienie transportu od paliw węglowodorowych, ale również poprawić jakość powietrza w polskich miastach – czytamy na stronie internetowej resortu energii. - Wyzwanie, przed jakim stanęliśmy, to próba zdefiniowania rynku, stworzenie jego ram, zaś intencją ministerstwa jest pobudzenie, aby to prywatni przedsiębiorcy go zapełnili – dodaje z kolei wiceminister energii Michał Kurtyka.

Koncepcyjna rola operatorów

Przygotowany przez rząd projekt ma przede wszystkim transponować do polskiego porządku prawnego dyrektywę Parlamentu Europejskiego i Rady 2014/94/UE z dnia 22 października 2014 r. w sprawie rozwoju infrastruktury paliw alternatywnych. Pod pojęciem tych ostatnich, w szerokim ujęciu polscy projektodawcy rozumieją m.in. energię elektryczną, wodór, sprężony gaz ziemny (CNG), skroplony gaz ziemny (LNG), gaz płynny (LPG), a także biopaliwa, paliwa syntetyczne i parafinowe. Nie ma dziś w Polsce przepisów dedykowanych wprost wykorzystaniu paliw alternatywnych w transporcie, więc projektowany akt będzie pierwszym, który określi zasady funkcjonowania rynku. Z tego powodu projekt przewiduje wprowadzenie podstawowych pojęć, które mają stworzyć spójną siatkę pojęciową w dyskusji na temat elektromobilności. Jedną z najistotniejszych zmian jest jednak określenie podmiotów odpowiedzialnych za budowę i zarządzanie punktami ładowania energią elektryczną i tankowania gazem ziemnym. W tym kontekście projekt wskazuje przede wszystkim operatorów systemów dystrybucyjnych (zarówno gazowych, jak i elektroenergetycznych), którzy będą zobowiązani do przygotowania programów budowy ogólnodostępnych punktów ładowania oraz związanych z tym przedsięwzięć niezbędnych do przyłączenia tych punktów do sieci. Na ten cel przeznaczone mają zostać środki Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej, który jest dysponentem tzw. Funduszu Niskoemisyjnego Transportu.

Przykładni urzędnicy

Opracowanie, zatwierdzanego później przez radę gminy, planu rozmieszczenia punktów ładowania na terenie poszczególnych gmin będzie leżało w gestii wójta, burmistrza lub prezydenta miasta. W drodze konkursu samorządy wyłonią również operatorów infrastruktury. Dla tych sporym ułatwieniem ma być prawo sprzedaży energii bez obowiązku posiadania koncesji. Szczególna rola administracji publicznej w rozwoju e-mobilności przejawia się też w ośmioletniej ścieżce dojścia do 50 proc. udziału samochodów napędzanych paliwami alternatywnymi we flocie większości urzędów centralnych. Cel dla samorządów, których liczba mieszkańców przekracza 50 tys., został z kolei ustalony na poziomie 30 proc. Na mniejsze samorządy nie nałożono tego typu obowiązku, ale zobowiązano je do korzystania z usług przyjaznych środowisku partnerów zewnętrznych.

Projekt został skierowany do konsultacji społecznych. Uwagi i opinie można zgłaszać resortowi energii do końca maja 2017 roku.

Kamil Szydłowski: Dziennikarz, prawnik

Polecamy inne artykuły o podobnej tematyce:

Prawie 5 mld euro z Funduszu Innowacyjnego. W grze także polskie projekty (24 października 2024)Pełczyńska-Nałęcz w Białowieży. Fundusze dla mieszkańców regionów przygranicznych (07 czerwca 2024)Lądek-Zdrój, Lidzbark Warmiński i Przykona najbardziej innowacyjnymi energetycznie gminami w Polsce (05 grudnia 2023)Miejski transport przyjazny mieszkańcom i środowisku. Jak to robią w Krakowie? (28 marca 2022)Żelistrzewo: Rusza budowa innowacyjnego dworca (07 maja 2021)
©Teraz Środowisko - Wszystkie prawa zastrzeżone.
Kopiowanie i publikacja tekstów, zdjęć, infografik i innych elementów strony bez zgody Wydawcy są zabronione.
▲  Do góry strony