Robots
Cookies

Ustawienia cookies

Strona Teraz Środowisko wykorzystuje cookies. Część z nich jest niezbędna do funkcjonowania strony. Inne służą poprawianiu jakości naszych usług.
Więcej  ›
04.05.2024 04 maja 2024

UE zgadza się na ograniczenia sprzedaży nowych samochodów z silnikami spalinowymi od 2035 r.

   Powrót       28 października 2022       Zrównoważony rozwój   

Czeska prezydencja w Unii Europejskiej poinformowała w czwartek, że osiągnięto wstępne porozumienie Parlamentu Europejskiego i Rady Europejskiej, które przewiduje, że w krajach UE od 2035 r. kupno nowego samochodu z silnikiem spalinowym będzie praktycznie niemożliwe.

Porozumienie musi jeszcze zostać zatwierdzone przez Parlament Europejski i Radę Unii Europejskiej, reprezentującą kraje członkowskie. Propozycja porozumienia obejmuje również 55 proc. redukcję emisji dla nowych samochodów sprzedawanych od 2030 roku w porównaniu z poziomem z 2021 roku. Samochody używane zbudowane przed 2035 będzie można kupować bez przeszkód.

Frans Timmermans, wiceprzewodniczący wykonawczy Komisji Europejskiej ds. Europejskiego Zielonego Ładu powiedział, że porozumienie jest silnym sygnałem dla przemysłu i konsumentów. - Europa popiera przejście na zeroemisyjną mobilność - dodał.

Minister przemysłu i handlu Czech Josef Sikela uznał, że porozumienie utoruje drogę nowoczesnemu i konkurencyjnemu przemysłowi motoryzacyjnemu w UE. Jego zdaniem zakładany harmonogram sprawia, że cele są osiągalne również dla producentów samochodów. Minister środowiska naturalnego Anna Hubaczkova zwróciła uwagę, że zawarcie pierwszego porozumienia w sprawie wniosku z pakietu "Fit For 55" jest wyraźnym sygnałem, że UE jest zdecydowana poczynić postępy w kierunku neutralności klimatycznej i zielonej transformacji.

Czytaj też: 3 km jazdy rowerem dziennie wystarczy, by znacząco zredukować emisje

Kraje europejskie starają się obecnie uzgodnić szczegóły pakietu „FitFor 55”. Jednym z kilkunastu proponowanych zasad są między innymi limity emisji związane z transportem samochodowym, które zgodnie z oczekiwaniami mają znacznie większym stopniu wykorzystywać energię elektryczną, wodór lub innych bez emisyjnych środkach komunikacji. Jednym z celów wstępnie przyjętego porozumienia ma być doprowadzenie do sytuacji, w której bardziej opłacalnym będzie zakup samochodu zasilanym czystym paliwem, niż z silnikami spalinowymi. (PAP)

Polecamy inne artykuły o podobnej tematyce:

„Wodoryzacja Gospodarki”. Planowany nabór wniosków (02 maja 2024)Polskie cele redukcji emisji poniżej unijnego 17,7%. Komisja Europejska a NECPS (30 kwietnia 2024)Ambitne cele PPWR są osiągalne? Szwedzka instalacja rozdziela tworzywa na 12 frakcji (30 kwietnia 2024)2,018 bln euro na zieloną transformację. Przewodnik dla polskich przedsiębiorstw (29 kwietnia 2024)100 mld zł z KPO zaplanowano wydać na transformację energetyczną (29 kwietnia 2024)
©Teraz Środowisko - Wszystkie prawa zastrzeżone.
Kopiowanie i publikacja tekstów, zdjęć, infografik i innych elementów strony bez zgody Wydawcy są zabronione.
▲  Do góry strony