Robots
Cookies

Ustawienia cookies

Strona Teraz Środowisko wykorzystuje cookies. Część z nich jest niezbędna do funkcjonowania strony. Inne służą poprawianiu jakości naszych usług.
Więcej  ›
13.08.2025 13 sierpnia 2025
Mając za sobą 10 lat tworzenia autorskich treści o ochronie środowiska, Teraz-Środowisko szuka nabywcy. W celu uzyskania wszelkich informacji prosimy o kontakt z administracją strony.

Rozwój elektromobilności trzeba dostosować do aktualnych uwarunkowań

   Powrót       11 września 2020       Planowanie przestrzenne   

Śląski Związek Gmin i Powiatów zgłasza uwagi do ustawy o elektromobilności i paliwach alternatywnych. W przyjętym stanowisku postuluje dostosowanie założeń rozwoju elektromobilności w Polsce do aktualnych realiów. Przypomina, że samorządy lokalne i podmioty gospodarcze ze względu na epidemię znalazły się w trudnym ekonomicznie położeniu.

Czytaj też: Rozwój elektromobilności w Polsce, kolejne ułatwienia prawne

Zarząd Związku w stanowisku dotyczącym ustawy elektromobilności i paliwach alternatywnych zwraca uwagę, że nakłada ona na samorządy lokalne rozległe obowiązki, które nie są dostosowane do obecnych uwarunkowań ekonomicznych i społecznych. Ze względu na epidemię zarówno gminy i powiaty, jak i podmioty gospodarcze mierzą się z wieloma ograniczeniami natury finansowej i organizacyjnej.

- Wobec wielu nowych wyzwań, realizowanie wytycznych związanych z tworzeniem odpowiedniej infrastruktury w postaci punktów ładowania i zapewnieniem ekologicznego taboru, o których mówi ta ustawa, nie jest w pełni możliwe – wyjaśnia Jarosław Klimaszewski, wiceprzewodniczący Związku, prezydent Bielska-Białej, podkreślając jednocześnie, że rozwój ekologicznego transportu publicznego wciąż jest dla samorządów lokalnych priorytetem.

Śląski Związek Gmin i Powiatów za pośrednictwem działającej w jego strukturach Komisji ds. Lokalnej Polityki Energetycznej (skupiającej pracowników urzędów odpowiedzialnych za gospodarowanie energią) zebrał propozycje zmian prawnych w zakresie ustawy dotyczącej elektromobilności i paliw alternatywnych. Sugestie te dotyczą terminów, które zobowiązują samorządy lokalne i przedsiębiorstwa energetyczne do zrealizowania określonych zadań. Odnoszą się również do większości podmiotów gospodarczych, które realizują zadania publiczne na zlecenie jednostek samorządu terytorialnego (gmin, powiatów oraz samorządów województw). W opinii przedstawicieli Związku terminy te jeszcze przed epidemią były zbyt krótkie, a w dobie walki ze skutkami COVID-19 stają się nierealne.

- Musimy zracjonalizować zasady wdrażania w Polsce elektromobilności. I właśnie oto apelujemy w naszym stanowisku, które skierowaliśmy do Ministra Klimatu oraz Ministra Aktywów Państwowych – podsumowuje Bożena Herbuś, przewodnicząca Komisji ds. Lokalnej Polityki Energetycznej Związku, Inżynier Miejski, Urząd Miasta Częstochowy.

Postulaty zostały zawarte w przyjętym 4 września stanowisku (dostępne tutaj).

Źródło: Śląski Związek Gmin i Powiatów

Teraz SamorządWięcej treści dotyczących samorządów w zakładce Teraz Samorząd.

Polecamy inne artykuły o podobnej tematyce:

Cel 55% redukcji emisji wymaga przyspieszenia. Ocena realizacji Europejskiego Zielonego Ładu (07 lutego 2025)Do 40 tys. zł na nowy samochód elektryczny. Nabór w nowym programie NFOŚiGW startuje 3 lutego br. (29 stycznia 2025)PEVO Index: Znaczny wzrost liczby punktów ładowania w 2024 r. (28 stycznia 2025)190 GW w SMR-ach do 2050 r. przy maksymalnym scenariuszu? IEA o energetyce jądrowej (24 stycznia 2025)Poluzowanie dla mniejszych miast, zaostrzenie dla większych. Nowa mobilność w samorządach (17 stycznia 2025)
©Teraz Środowisko - Wszystkie prawa zastrzeżone.
Kopiowanie i publikacja tekstów, zdjęć, infografik i innych elementów strony bez zgody Wydawcy są zabronione.
▲  Do góry strony