Robots
Cookies

Ustawienia cookies

Strona Teraz Środowisko wykorzystuje cookies. Część z nich jest niezbędna do funkcjonowania strony. Inne służą poprawianiu jakości naszych usług.
Więcej  ›
25.02.2024 25 lutego 2024

Wrocław planuje Strefę Czystego Transportu. Konsultacje społeczne odbędą się wiosną 2023 r.

Wrocław przymierza się do uruchomienia Strefy Czystego Transportu. Obecnie trwają prace przygotowawcze. Ostateczną decyzję ws. szczegółów Strefy poznamy po konsultacjach społecznych.

   Powrót       22 grudnia 2022       Zrównoważony rozwój   

- Władze Wrocławia chcą Strefy Czystego Transportu (SCT), która wykluczy część pojazdów. Generalnie chodzi o auta stare, zanieczyszczające środowisko – czytamy w komunikacie wrocławskiego ratusza. Jak dodano, przygotowania do wprowadzenia strefy już się rozpoczęły, ale ostateczna decyzja, poprzedzona analizami, badaniami i konsultacjami społecznymi, zapadnie w 2024 r. Miasto współpracuje w tym zakresie z Polskim Stowarzyszeniem Paliw Alternatywnych (PSPA), które przygotowało zestaw rekomendacji w zakresie tworzenia SCT we Wrocławiu.

Przypominamy, w ostatnim czasie uchwałę ws. utworzenia Strefy Czystego Transportu przyjęto w Krakowie. Przepisy te wejdą w życie w dwóch etapach – od lipca 2024 r. oraz dwa lata później, Strefa obejmie swoim zakresem obszar całego miasta i będzie dotyczyła wszystkich pojazdów. Więcej na ten temat w artykule pt. Strefa Czystego Transportu w Krakowie. Radni przyjęli uchwałę. Do takiej decyzji przymierzają się także inne polskie miasta – m.in. Warszawa.

8 osiedli objętych SCT

Wrocławska SCT miałaby zostać wprowadzona w 2025 r., a jej pełne wdrożenie nastąpiłoby do 2028 r. Obecnie dyskutowane są trzy warianty dotyczące obszaru, na jakim miałaby funkcjonować. Wstępnie mówi się o ośmiu wrocławskich osiedlach - Kleczków, Ołbin, Plac Grunwaldzki, część Przedmieścia Oławskiego, Przemieście Świdnickie, Szczepin, Nadodrze, Stare Miasto.

- Proponowany obszar objąłby nie tylko centrum, ale także osiedla o typowej zabudowie kwartałów kamienic. Stanowi on ok. 6% obszaru miasta, ale mieszka tam co czwarty wrocławianin. W granicach strefy znalazłoby się wiele instytucji publicznych, kampusów uczelnianych, zakładów pracy, a także centrów handlowych i usługowych. W konsekwencji, przy podejmowaniu decyzji o zakupie samochodu, zdecydowana większość mieszkańców miasta brałaby pod uwagę kryteria wjazdu do obszaru niskoemisyjnego. Ponadto, na teren rekomendowanej strefy można z łatwością dojechać komunikacją miejską, zostawiając pojazd na publicznych parkingach zlokalizowanych poza jej granicami – wyjaśnia Maciej Mazur, dyrektor zarządzający PSPA.

Zakaz wjazdu do strefy dla samochodów powyżej 20 i 25 lat

Zakazem wjazdu na teren SCT objęte mają zostać najstarsze pojazdy – 20-letnie i starsze (diesel) oraz 25-letnie i starsze (benzyna). Szacunki wskazują, że samochody tego typu stanowią 13% wszystkich pojazdów poruszających się po Wrocławiu. Wyeliminowanie niespełniających norm pojazdów z wrocławskich ulic przełoży się jednak na znaczną poprawę jakości powietrza – szacuje się, że wskutek wdrożenia SCT nastąpi redukcja emisji PM o 57,82% oraz redukcja emisji tlenków azotu o 22,64%.

- W roku 2032 odsetek wykluczonych pojazdów (mowa o samochodach osobowych, dostawczych, ciężarowych i motocyklach) wyniósłby 56%. Wtedy poziom redukcji zanieczyszczeń prognozowany jest na 93,18% dla PM (cząstki stałe) i 59,94% dla NOx (tlenek azotu) – czytamy w komunikacie miasta.

Jakie pojazdy jeżdżą po ulicach Wrocławia?

W ramach przygotowań do wdrożenia SCT, dokonano pomiarów badanie emisji spalin z pojazdów poruszających się po wrocławskich drogach przy wykorzystaniu teledetekcji. - Pomiar zawierał trzy składowe. Po pierwsze badana była charakterystyka ruchu, czyli z jaką prędkością i przyspieszeniem poruszał się pojazd. Samochody hamujące musieliśmy odrzucać, ponieważ odczyt powinien być dokonany na obciążonym silniku. Po drugie, przez spaliny przepuszczana była wiązka światła, co pozwalało przeanalizować ich skład chemiczny. Po trzecie, skanowaliśmy tablicę rejestracyjną, aby móc później pobrać z systemu CEPIK dane dotyczące konkretnego pojazdu, w tym jakim silnikiem jest napędzany i kiedy został wyprodukowany – wyjaśnia Maciej Mazur.

Czytaj też: 3 km jazdy rowerem dziennie wystarczy, by znacząco zredukować emisje CO2

Co wykazały badania? Jak informuje PSPA, 91% pojazdów poruszających się po wrocławskim śródmieściu to samochody osobowe, 8% stanowią samochody dostawcze, a tylko 1% stanowią ciężarówki, autobusy i motocykle. - Jeśli chodzi o wiek pojazdów, najliczniejszą grupą są samochody nowe, spełniające normy EURO 6, wyprodukowane po 2014 roku, a zatem liczące nie więcej niż 8 lat. Te pojazdy stanowią około jednej trzeciej wrocławskiej floty pojazdów. Co ciekawe, drugą pod względem liczności grupą są pojazdy spełniające normę EURO 4, czyli mniej-więcej piętnastoletnie. To jedna czwarta wszystkich aut jeżdżących po mieście. Samochody EURO 5 (ok. dziesięcioletnie) i EURO 3 (ok. dwudziestoletnie) stanowią po ok. 15%. Jest też trochę pojazdów z normą EURO 2, która obowiązywała w drugiej połowie lat dziewięćdziesiątych, ale to już mniej niż co dwudziesty pojazd w ruchu na wrocławskich ulicach – dodaje PSPA.

Ostateczną decyzję podejmą mieszkańcy i Rada Miasta

Jak informują przedstawiciele miasta, szczegóły SCT konsultowane będą z mieszkańcami miasta. Maja zostać one przeprowadzone wiosną przyszłego roku i potrwają do końca 2023 r.

- Chcemy by tak naprawdę mieszkańcy podjęli decyzję o zakresie i sile Strefy Czystego Transportu. Przede wszystkim będziemy pokazywać dane dotyczące emisji odtransportowych w zestawieniu z wynikami badań ogólnych, pokazujących również wpływ innych źródeł zanieczyszczeń. To ważna decyzja i nie chcemy podejmować jej bez dokładnego rozpoznania uwarunkowań i zebrania argumentów wszystkich stron - zaznacza Tomasz Stefanicki z Biura Zrównoważonego Rozwoju w UM Wrocław.

Joanna Spiller: Dziennikarz, inżynier środowiska Teraz SamorządWięcej treści dotyczących samorządów w zakładce Teraz Samorząd.

Polecamy inne artykuły o podobnej tematyce:

Strefy na Lachy (13 stycznia 2024)SCT w Krakowie zatrzymana przez WSA. NGOs i naukowcy: nie grzebmy idei, zadbajmy o powietrze (11 stycznia 2024)Warszawa zatwierdza Strefę Czystego Transportu. Są głosy sprzeciwu (08 grudnia 2023)Strefa Czystego Transportu w Krakowie – wysokie poparcie społeczne i konsekwencja w działaniu (22 listopada 2023)Większy zakres, ale z ułatwieniami dla mieszkańców. Nowy projekt strefy czystego transportu w Warszawie (14 listopada 2023)
©Teraz Środowisko - Wszystkie prawa zastrzeżone.
Kopiowanie i publikacja tekstów, zdjęć, infografik i innych elementów strony bez zgody Wydawcy są zabronione.
▲  Do góry strony