Korzystając z naszej strony internetowej, wyrażają Państwo zgodę na używanie cookies. Więcej informacjiClose
Specjalista ds. przygotowania dokumentacji projektowej Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad
System C – nowy wymiar efektywności energetycznej. Zarządzenie ogrzewaniem i chłodzeniem obiektów komercyjnych firmy Glen Dimplex Polska

System świadectw charakterystyki energetycznej budynków do zmiany

a+a-    Powrót       04 kwietnia 2019       Budownictwo   

Nowa dyrektywa 2018/844/UE wymusza wprowadzenie korekt do obecnie obowiązującego systemu, który - zdaniem audytorów energetycznych - nie jest wolny od wad. Ministerstwo Inwestycji i Rozwoju zapowiada uwzględnienie uwag branży w nowelizacji prawa.

Konieczność modernizacji obecnego systemu wynika z kilku przesłanek. Był to jeden z tematów poruszanych podczas XIX Forum Termomodernizacja 2019 r., zorganizowanego przez Zrzeszenie Audytorów Energetycznych.

Wymóg transpozycji prawa unijnego

Po pierwsze jesteśmy zobowiązani do implementacji dyrektywy 2018/844/UE w sprawie charakterystyki energetycznej budynków, która została opublikowana w czerwcu 2018 r., a termin jej transpozycji do porządków prawnych państw członkowskich upływa 10 marca 2020 r. Poza tym raz na 5 lat kraje członkowskie są zobligowane do dokonania przeglądu swoich wymagań techniczno-budowlanych. - Warunki techniczno-budowlane muszą być poddawane sukcesywnej ocenie. Przegląd został przeprowadzony przy wsparciu Politechniki Krakowskiej, a sprawozdanie z niego zostało przekazane już do KE – poinformował Tomasz Gałązka, naczelnik wydziału w Departamencie Architektury, Budownictwa i Geodezji w Ministerstwie Inwestycji i Rozwoju.

Rewolucji nie będzie

Naczelnik Gałązka wyjaśnił, że nie przewiduje się rewolucyjnych zmian, a dodatkowo zapewniał, że zostaną uwzględnione konkluzje pochodzące ze spotkań eksperckich oraz wnioski z ministerialnej weryfikacji świadectw charakterystyki energetycznej i protokołów z kontroli systemów ogrzewania i systemów klimatyzacji. W założeniu mają wprowadzić udogodnienia dla audytorów energetycznych, ale i zapewnić, by system weryfikacji był skuteczniejszy niż dotychczas.

Tropem Dyrektywy 2018/844/UE

W preambule nowej dyrektywy stwierdzono, że Unia jest zaangażowana w działania na rzecz rozwoju zrównoważonego, konkurencyjnego, bezpiecznego i niskoemisyjnego systemu energetycznego do 2050 r., dlatego zakłada długoterminową perspektywę. Efektywne grzanie i chłodzenie jest koniecznym elementem całej tej układanki. Bez zmniejszenia zużycia energii związanego z użytkowaniem budynków cele nie zostaną osiągnięte.

Słowo klucz to: długoterminowa strategia renowacji, która ma polegać na przeglądzie krajowych zasobów budowlanych, określeniu opłacalnych podejść do renowacji, wprowadzenie polityk i działań stymulujących opłacalne renowacje budynków, a wspólnym mianownikiem tych działań mają być oparte na faktach szacunki spodziewanych oszczędności energii. Kolejna sprawa to spełnienie wymagań minimalnych dla nowych budynków, uwzględnienie możliwości zastosowania wysoce wydajnych systemów alternatywnych w nowych budynkach oraz zachęcenie do uwzględnienia zastosowania wysokoefektywnych systemów alternatywnych dla budynków podlegających ważniejszej renowacji.

Jakie ustawy i rozporządzenia do zmiany?

Jak poinformował naczelnik Tomasz Gałązka, nowelizacji będzie wymagało kilka krajowych aktów prawnych. Będę to: Ustawa o charakterystyce energetycznej budynków (kierunek: zwiększenie skuteczności obowiązujących rozwiązań dotyczących świadectw charakterystyki energetycznej, wprowadzenie zmiany dotyczącej obowiązkowych kontroli systemów ogrzewania i systemów klimatyzacji), Ustawa prawo budowlane (wprowadzenie obowiązku dołączania świadectwa charakterystyki energetycznej budynku do zawiadomienia o zakończeniu budowy budynku lub wniosku o udzielenie pozwolenia na użytkowanie).

Zmianie ulegnie także Rozporządzenie w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie (m.in. korekta wymagań dot. energooszczędności i ochrony cieplnej, wprowadzenie wymagań w zakresie infrastruktury na potrzeby ładowania pojazdów elektrycznych) oraz Rozporządzenie w sprawie szczegółowego zakresu i formy projektu budowlanego (uwzględnienie możliwości zastosowania wysoce wydajnych systemów alternatywnych w nowych i przebudowywanych budynkach, wymóg uwzględnienia w projekcie kwestii automatyki, sterowania i infrastruktury na potrzeby ładowania pojazdów elektrycznych), czy wreszcie Rozporządzenie w sprawie metodologii wyznaczania charakterystyki energetycznej budynku.

Rozpoczęcie prac nad nowelizacją ustaw jest zaplanowane na I połowę 2019 r., a rozporządzeń na II połowę roku. I dopiero wtedy, po przekazaniu dokumentów do konsultacji publicznych, będzie widać czarno na białym, jakie to będą zmiany.

Katarzyna Zamorowska: Dziennikarz, prawnik

Polecamy inne artykuły o podobnej tematyce:

Więcej klimatu w Traktacie Karty Energetycznej? (16 lipca 2019)Śląskie: 15 modernizacji oświetlenia ulicznego z 56 mln zł dotacji (02 lipca 2019)Powiat skarżyski: Ponad 3 mln zł na termomodernizację obiektów użyteczności publicznej (28 czerwca 2019)Komisja Europejska radzi, jak implementować przepisy dotyczące modernizacji budynków (26 czerwca 2019)KE wzywa kraje UE do większych wysiłków, by osiągnąć cele klimatyczne (19 czerwca 2019)
©Teraz Środowisko - Wszystkie prawa zastrzeżone.
Kopiowanie i publikacja tekstów, zdjęć, infografik i innych elementów strony bez zgody Wydawcy są zabronione.
▲  Do góry strony