Korzystając z naszej strony internetowej, wyrażają Państwo zgodę na używanie cookies. Więcej informacjiClose
Specjalista w Dziale Ocen Stanu Technicznego i Stanu Bezpieczeństwa Budowli Piętrzących Instytut Meteorologii i Gospodarki Wodnej - PIB
System M - kompaktowe pompy ciepła nowej generacji firmy Glen Dimplex Polska

System świadectw charakterystyki energetycznej budynków do zmiany

a+a-    Powrót       04 kwietnia 2019       Budownictwo   

Nowa dyrektywa 2018/844/UE wymusza wprowadzenie korekt do obecnie obowiązującego systemu, który - zdaniem audytorów energetycznych - nie jest wolny od wad. Ministerstwo Inwestycji i Rozwoju zapowiada uwzględnienie uwag branży w nowelizacji prawa.

Konieczność modernizacji obecnego systemu wynika z kilku przesłanek. Był to jeden z tematów poruszanych podczas XIX Forum Termomodernizacja 2019 r., zorganizowanego przez Zrzeszenie Audytorów Energetycznych.

Wymóg transpozycji prawa unijnego

Po pierwsze jesteśmy zobowiązani do implementacji dyrektywy 2018/844/UE w sprawie charakterystyki energetycznej budynków, która została opublikowana w czerwcu 2018 r., a termin jej transpozycji do porządków prawnych państw członkowskich upływa 10 marca 2020 r. Poza tym raz na 5 lat kraje członkowskie są zobligowane do dokonania przeglądu swoich wymagań techniczno-budowlanych. - Warunki techniczno-budowlane muszą być poddawane sukcesywnej ocenie. Przegląd został przeprowadzony przy wsparciu Politechniki Krakowskiej, a sprawozdanie z niego zostało przekazane już do KE – poinformował Tomasz Gałązka, naczelnik wydziału w Departamencie Architektury, Budownictwa i Geodezji w Ministerstwie Inwestycji i Rozwoju.

Rewolucji nie będzie

Naczelnik Gałązka wyjaśnił, że nie przewiduje się rewolucyjnych zmian, a dodatkowo zapewniał, że zostaną uwzględnione konkluzje pochodzące ze spotkań eksperckich oraz wnioski z ministerialnej weryfikacji świadectw charakterystyki energetycznej i protokołów z kontroli systemów ogrzewania i systemów klimatyzacji. W założeniu mają wprowadzić udogodnienia dla audytorów energetycznych, ale i zapewnić, by system weryfikacji był skuteczniejszy niż dotychczas.

Tropem Dyrektywy 2018/844/UE

W preambule nowej dyrektywy stwierdzono, że Unia jest zaangażowana w działania na rzecz rozwoju zrównoważonego, konkurencyjnego, bezpiecznego i niskoemisyjnego systemu energetycznego do 2050 r., dlatego zakłada długoterminową perspektywę. Efektywne grzanie i chłodzenie jest koniecznym elementem całej tej układanki. Bez zmniejszenia zużycia energii związanego z użytkowaniem budynków cele nie zostaną osiągnięte.

Słowo klucz to: długoterminowa strategia renowacji, która ma polegać na przeglądzie krajowych zasobów budowlanych, określeniu opłacalnych podejść do renowacji, wprowadzenie polityk i działań stymulujących opłacalne renowacje budynków, a wspólnym mianownikiem tych działań mają być oparte na faktach szacunki spodziewanych oszczędności energii. Kolejna sprawa to spełnienie wymagań minimalnych dla nowych budynków, uwzględnienie możliwości zastosowania wysoce wydajnych systemów alternatywnych w nowych budynkach oraz zachęcenie do uwzględnienia zastosowania wysokoefektywnych systemów alternatywnych dla budynków podlegających ważniejszej renowacji.

Jakie ustawy i rozporządzenia do zmiany?

Jak poinformował naczelnik Tomasz Gałązka, nowelizacji będzie wymagało kilka krajowych aktów prawnych. Będę to: Ustawa o charakterystyce energetycznej budynków (kierunek: zwiększenie skuteczności obowiązujących rozwiązań dotyczących świadectw charakterystyki energetycznej, wprowadzenie zmiany dotyczącej obowiązkowych kontroli systemów ogrzewania i systemów klimatyzacji), Ustawa prawo budowlane (wprowadzenie obowiązku dołączania świadectwa charakterystyki energetycznej budynku do zawiadomienia o zakończeniu budowy budynku lub wniosku o udzielenie pozwolenia na użytkowanie).

Zmianie ulegnie także Rozporządzenie w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie (m.in. korekta wymagań dot. energooszczędności i ochrony cieplnej, wprowadzenie wymagań w zakresie infrastruktury na potrzeby ładowania pojazdów elektrycznych) oraz Rozporządzenie w sprawie szczegółowego zakresu i formy projektu budowlanego (uwzględnienie możliwości zastosowania wysoce wydajnych systemów alternatywnych w nowych i przebudowywanych budynkach, wymóg uwzględnienia w projekcie kwestii automatyki, sterowania i infrastruktury na potrzeby ładowania pojazdów elektrycznych), czy wreszcie Rozporządzenie w sprawie metodologii wyznaczania charakterystyki energetycznej budynku.

Rozpoczęcie prac nad nowelizacją ustaw jest zaplanowane na I połowę 2019 r., a rozporządzeń na II połowę roku. I dopiero wtedy, po przekazaniu dokumentów do konsultacji publicznych, będzie widać czarno na białym, jakie to będą zmiany.

Katarzyna Zamorowska: Dziennikarz, prawnik

Polecamy inne artykuły o podobnej tematyce:

Plany klimatu i energii do poprawki (20 maja 2019)Ponad 71 mln zł na projekty dot. poprawy efektywności energetycznej (17 maja 2019)Suwałki: Blisko 2 mln zł dofinansowania na modernizację oświetlenia (14 maja 2019)Bando: regulator mógł złagodzić wzrost cen energii bez ingerencji w rynek (13 maja 2019)Senat za zmianą etykiet energooszczędności (10 maja 2019)
©Teraz Środowisko - Wszystkie prawa zastrzeżone.
Kopiowanie i publikacja tekstów, zdjęć, infografik i innych elementów strony bez zgody Wydawcy są zabronione.
▲  Do góry strony