Technologię betonowych płyt fotokatalitycznych, mających redukować zanieczyszczenia powietrza, stosuje po akceptacji częstochowskiego samorządu wykonawca przebudowy linii tramwajowej w ścisłym centrum tego miasta. Początkowo planowano tzw. zielone torowisko – z trawą między torami.
Jak wyjaśniali na wtorkowej konferencji prasowej przedstawiciele władz miasta, wykonawców inwestycji i dostawców materiałów, część pierwotnego projektu zmieniono, zastępując większy fragment zielonego torowiska konstrukcją płyt prefabrykowanych z „betonu fotokatalitycznego”. Chodzi o przebudowę infrastruktury tramwajowej w Częstochowie, największej od czasu wyjechania tam na tory pierwszego tramwaju, 60 lat temu. Planowane niedawno do połowy 2021 r., opóźnione przedsięwzięcie miasto prowadzi przy wsparciu funduszy unijnych.
Czytaj też: Beton, który redukuje zanieczyszczenia
Jak przekazano na wtorkowej konferencji, powierzchnia betonowych płyt o właściwościach fotokatalitycznych ma sprzyjać jakości powietrza w centrum miasta. Andrzej Bywalec z firmy Contrail produkującej płyty wykorzystujące technologię pod nazwą TX Active wyjaśniał, że fotokatalizator, w tym wypadku tlenek tytanu, przyśpiesza naturalny rozkład zanieczyszczeń pod wpływem światła słonecznego. - Materiały lub produkty wykonane w tej technologii są zdolne do zmniejszania stężenia szkodliwych substancji organicznych i nieorganicznych w powietrzu oraz do zachowania pierwotnej estetyki tych wyrobów przez długi czas. Przeprowadzone badania wykazały, że podczas słonecznej pogody w wyniku fotokatalizy ulega neutralizacji ok. 90 proc. tlenków azotu, a także aldehydów, benzenu i innych związków organicznych – mówił Bywalec. - W pochmurne dni 70 proc. zanieczyszczeń powietrza zostaje usunięta lub zneutralizowana. Wyniki badań wykazały zmniejszenie stężenia NOx w obszarze nawierzchni wykonanej w technologii TX Active od 20 proc. do 60 proc. (średnio 47 proc.) w stosunku do odcinka ulicy z nawierzchnią asfaltową. Słowem zanieczyszczenia wtrącone z powietrza dzięki tej technologii z wodą deszczową trafią do kanalizacji zamiast do naszych płuc – przekonywał przedstawiciel Contrail.
Czytaj też: Tramwajem przez miasto! Czyli o zaletach transportu publicznego na szynach - z perspektywy Francji i Polski
Przedstawiciele władz miasta wskazują, że rozwiązanie ma też inne zalety: dzięki niemu powstanie droga awaryjna dla pojazdów uprzywilejowanych, ułatwione będzie serwisowanie sieci trakcyjnej, zwiększy się też funkcjonalność torowiska w rejonie z dużą liczbą dojazdów do posesji i dróg przecinających tory.(PAP)
Więcej treści dotyczących samorządów w zakładce Teraz Samorząd.