Robots
Cookies

Ustawienia cookies

Strona Teraz Środowisko wykorzystuje cookies. Część z nich jest niezbędna do funkcjonowania strony. Inne służą poprawianiu jakości naszych usług.
Więcej  ›
26.03.2023 26 marca 2023

Do 2027 r. UE może uniezależnić się od chińskich baterii

Unia Europejska może zakończyć swoją zależność od Chin w zakresie ogniw akumulatorów litowo-jonowych już do 2027 r. Jest tylko jeden warunek. Jak wskazuje T&T Europa musi przyjrzeć się swoim finansom.

   Powrót       25 stycznia 2023       Zrównoważony rozwój   

Jak wynika z przeprowadzonej przez Transport & Environment (T&E) analizy zapowiedzi producentów akumulatorów, „Europa jest na dobrej drodze do wyprodukowania do 2027 r. wystarczającej liczby ogniw litowo-jonowych, tak aby w pełni zaspokoić popyt na pojazdy elektryczne i magazynowanie energii”. - Jest tylko jedno „ale” – jeśli Europa nie zwiększy zachęt dla łańcucha dostaw sektora pojazdów elektrycznych, może stracić obiecane inwestycje na rzecz Stanów Zjednoczonych – wskazuje T&E.

Czytaj też: Elektromobilność na świecie. Wzrasta sprzedaż, ale problemem mogą okazać się surowce krytyczne

Analiza T&E wskazuje ponadto, że dominacja Chin w zakresie komponentów do akumulatorów może zostać znacznie ukrócona. Stwierdzono w niej, że dwie trzecie (67%) europejskiego zapotrzebowania na zawierające surowce krytyczne katody mogą być produkowane na terenie UE do 2027 r. - istniejące i planowane projekty produkcji katod mają/będą miały miejsce w Polsce (Umicore), w Szwecji (Northvolt) oraz w Niemczech (BASF). Drastycznie spaść może także zależność od Chin w zakresie rafinacji i przetwarzania metali akumulatorowych – do 2030 r. ponad 50% zapotrzebowania Europy na rafinowany lit może pochodzić z projektów europejskich. Produkcja miałaby mieć miejsce we Francji (Imerys) oraz w Niemczech (RockTech Lithium i Vulcan Energy Resources). - Materiały będą pochodzić z zagranicznych kopalń lub bezpośrednio z europejskich projektów w ramach planowanej unijnej ustawy o surowcach krytycznych, pod warunkiem, że będą spełniać wysokie normy środowiskowe – dodaje T&E.

T&E podkreśla jednak, że firmy nadal mogą przenosić planowane dla Europy projekty do Stanów Zjednoczonych, gdzie na mocy tamtejszej ustawy inflacyjnej z sierpnia 2022 r. (ang. Inflation Reduction Act), wprowadzono znaczne  ulgi podatkowe i inne zachęty w celu przeciągnięcia łańcucha dostaw akumulatorów do USA. – Ustawa ta zmieniła zasady gry i może skłonić firmy do zmiany obecnych zamierzeń w Europie w stosunku do Stanów Zjednoczonych. W przypadku pojazdów elektrycznych i akumulatorów istnieje ryzyko, że projekty – a tym samym ambicje Europy – zostaną opóźnione – wyjaśniono w analizie.

Europejski Fundusz Suwerenności

Zdaniem Julii Poliscanovej, starszej dyrektor ds. pojazdów i e-mobilności w T&E, wycofanie przez UE silników spalinowych w 2035 r. już pobudziło wiele inwestycji. - Obecnie połowa ogniw akumulatorów litowo-jonowych używanych w UE jest już tam produkowana. Ale [amerykańska – przyp. red.] ustawa o redukcji inflacji zmieniła reguły gry, a Europa musi wyłożyć więcej pieniędzy na stół lub zaryzykować utratę planowanych fabryk baterii i miejsc pracy na rzecz Ameryki – mówi Poliscanova.

Czytaj też: Jak baterie ze stałym elektrolitem zmieniłyby sektor transportu? Raport T&E

Jeśli jednak produkcja w Europie wciąż ma być atrakcyjna dla inwestorów – zdaniem T&E – „Europa powinna przyjrzeć się własnym funduszom”. W tym celu proponuje się utworzenie Europejskiego Funduszu Suwerenności, który finansowany miałby być ze środków zebranych poprzez wspólną emisję długu w wysokości „co najmniej 350 mld euro”.

- Fundusz powinien skupić się na energii odnawialnej (nie paliw kopalnych!), elektromobilności i łańcuchów dostaw baterii, czyli skierować się do sektorów bezpośrednio dotkniętych przez amerykańską ustawę inflacyjną - podkreślono.

Joanna Spiller: Dziennikarz, inżynier środowiska

Polecamy inne artykuły o podobnej tematyce:

Największy polski koncern zaostrza kurs na zeroemisyjność (03 marca 2023)Zakaz sprzedaży osobowych aut spalinowych coraz bliżej. PE za nowymi normami emisji CO2 (16 lutego 2023)Redukcja emisji w sektorze transportu. KE zaproponowała nowe normy dla samochodów ciężarowych (15 lutego 2023)Inflacja wpływa na koszty działalności odpadowej. Legislacja nie pomaga (25 stycznia 2023)Infrastruktury ładowania przybywa, ale to wciąż za mało (10 stycznia 2023)
©Teraz Środowisko - Wszystkie prawa zastrzeżone.
Kopiowanie i publikacja tekstów, zdjęć, infografik i innych elementów strony bez zgody Wydawcy są zabronione.
▲  Do góry strony