Robots
Cookies

Ustawienia cookies

Strona Teraz Środowisko wykorzystuje cookies. Część z nich jest niezbędna do funkcjonowania strony. Inne służą poprawianiu jakości naszych usług.
Więcej  ›
20.04.2024 20 kwietnia 2024

Uchwalanie WPGO: co nagle, to po diable

Naczelny Sąd Administracyjny zakończył trwający ponad 1,5 roku spór dotyczący Wojewódzkiego Planu Gospodarki Odpadami dla Mazowsza. Zarzuty dotyczą głównie nieskonsultowania z resortem środowiska oraz opinią publiczną ostatecznej wersji dokumentu.

   Powrót       25 czerwca 2018       Odpady   

Wyrokiem z dnia 26 kwietnia 2018 roku (sygn. II OSK 235/18(1)) Naczelny Sąd Administracyjny oddalił w całości skargę województwa mazowieckiego na niekorzystny dla samorządowców wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie z października ubiegłego roku (sygn. IV SA/Wa 837/17(2)). Werdykt jest ostateczny, co oznacza, że mazowiecki Sejmik musi uchwalić WPGO 2022 ponownie.

Samowola nie popłaca

Spór dotyczył rozstrzygnięcia Wojewody Mazowieckiego, w którym organ nadzoru zakwestionował dwie uchwały Sejmiku Województwa z uwagi na błędy proceduralne popełnione podczas uchwalania WPGO. W szczególności zarzuty Wojewody dotyczyły podjęcia uchwał bez zaopiniowania ich ostatecznej wersji przez ministra właściwego do spraw środowiska w zakresie wprowadzonych do Planu zmian, już po zaopiniowaniu przez ministra poprzednich wersji oraz po uzgodnieniu z nim Planu inwestycyjnego. - W trakcie uchwalania WPGO 2022 doszło do istotnego naruszenia prawa. Ministrowi Środowiska przedstawiono do zaopiniowania czwartą wersję planu, podczas gdy wersja ta została następnie zaktualizowana i ta zaktualizowana wersja już nie została przedstawiona do zaopiniowania – czytamy w sporządzonym przez sędziów uzasadnieniu do wyroku. Przyjęcie odmiennego poglądu oznaczałoby zdaniem składu orzekającego, że opiniowanie projektu uchwały byłoby rozwiązaniem iluzorycznym. Zdaniem NSA województwo zlekceważyło też poddanie ostatecznej wersji projektów uchwał konsultacjom społecznym, pozbawiając tym samym udziału w procedurze tworzenia WPGO podmiotów prowadzących działalność gospodarczą w zakresie gospodarowania odpadami komunalnymi.

Ograniczenia tak, ale odpowiednio uzasadnione

W uzasadnieniu do wyroku znajdziemy jeszcze inne, nieodnoszące się wprost do Mazowsza stwierdzenia. W ocenie Naczelnego Sądu Administracyjnego zasada bliskości nie jest zasadą, od której nie można w uzasadnionych przypadkach dokonywać odstępstw. - Nie można też wykluczyć możliwości wprowadzenia w wojewódzkich planach gospodarki odpadami rozwiązań przejściowych, jeśli przemawiają za tym uzasadnione okoliczności – czytamy dalej. Za szczególnie istotne należy też uznać wywody sądu w zakresie ograniczenia ilości podmiotów mogących prowadzić określony rodzaj działalności gospodarczej. Zdaniem NSA rozstrzygnięcie Sejmiku Województwa w tym zakresie nie może mieć charakteru arbitralnego, tj. nie może być całkowicie dowolne. - Organ podejmujący decyzję musi wskazać racjonalne powody ograniczenia względem niektórych przedsiębiorców możliwości prowadzenia przez nich działalności. Organ w takiej sytuacji winien wskazać kryteria, którymi się kieruje, umożliwiając prowadzenie działalności jednym podmiotom, a uniemożliwiając jej prowadzenia innym - mówili jeszcze w trakcie ustnego uzasadniania wyroku sędziowie.

Niedogodności związane z faktycznym brakiem WPGO na Mazowszu już są odczuwalne. Urzędnicy nie do końca np. wiedzieli, na jakiej podstawie wydawać pozwolenia przedsiębiorcom prowadzącym składowiska lub instalacje przyjmujące odpady w celu ich przetworzenia. To z kolei powodowało wydłużenie czasu na ich wydania. Dziś już wiemy, że uchwalony w grudniu 2016 r. Plan jest nieważny, a Sejmik wkrótce musi przyjąć nowy. Wiemy też, że nie powinien tego robić w nadmiernym pośpiechu.

Kamil Szydłowski: Dziennikarz, prawnik Teraz SamorządWięcej treści dotyczących samorządów w zakładce Teraz Samorząd.

Przypisy

1/ II OSK 235/18 - Wyrok NSA
http://orzeczenia.nsa.gov.pl/doc/4B0CE311B8
2/ IV SA/Wa 837/17 - Wyrok WSA w Warszawie
http://orzeczenia.nsa.gov.pl/doc/5E59F0F4C4

Polecamy inne artykuły o podobnej tematyce:

Polska z ponad połową środków przeznaczonych na budowę infrastruktury tankowania wodoru (19 kwietnia 2024)Najpierw ROP, potem kaucja? Nie milkną głosy branży, resort trwa przy swoim (12 kwietnia 2024)Inteligentne pojemniki na odpady. Świętochłowice (12 kwietnia 2024)Jak minimalizować biogazowe ryzyka inwestycyjne? (08 kwietnia 2024)Rzecznik MŚP pisze do Premiera w sprawie systemu kaucyjnego (04 kwietnia 2024)
©Teraz Środowisko - Wszystkie prawa zastrzeżone.
Kopiowanie i publikacja tekstów, zdjęć, infografik i innych elementów strony bez zgody Wydawcy są zabronione.
▲  Do góry strony