Robots
Cookies

Ustawienia cookies

Strona Teraz Środowisko wykorzystuje cookies. Część z nich jest niezbędna do funkcjonowania strony. Inne służą poprawianiu jakości naszych usług.
Więcej  ›
10.08.2025 10 sierpnia 2025
Mając za sobą 10 lat tworzenia autorskich treści o ochronie środowiska, Teraz-Środowisko szuka nabywcy. W celu uzyskania wszelkich informacji prosimy o kontakt z administracją strony.

Ursus Bus zaprezentował autobus elektryczno-wodorowy

   Powrót       19 czerwca 2018       Planowanie przestrzenne   

Podczas Pikniku „Komunikacja przyszłości” w Lublinie zwiedzający obejrzeli prototyp nowoczesnego autobusu. Prezes warszawskiego MZA chce kupić taki pojazd za trzy lata.

Autobus Ursusa jest zasilany wodorem zgromadzonym w kompozytowych zbiornikach umieszczonych na dachu pojazdu. Fakt, że nie emituje żadnych zanieczyszczeń, jest jego największą zaletą. Na jednym tankowaniu wodoru autobus może przejechać ok. 450 km, a tankowanie trwa ok. 10 minut.

Problemem jest natomiast cena i brak infrastruktury. Sam wodór jest trudno dostępny, a ponadto nie ma w kraju stacji jego tankowania. Prezes warszawskiego MZA, w rozmowie z Teraz Środowisko poinformował, że szuka środków finansowych i rozwiązań technologicznych dostępnych w UE.

- Obserwuję sytuację na rynku i szukam finansowania. Myślę, że za jakieś trzy lata uda nam się kupić taki autobus. Na razie jego cena jest trzy razy wyższa od ceny zwykłego autobusu elektrycznego, a jednocześnie nie ma skąd pozyskiwać wodoru i nie ma też stacji do tankowania - powiedział Jan Kuźmiński, prezes MZA.

- Jestem jednak dobrej myśli. Ten obszar rozwija się bardzo dynamicznie. Każda nowa generacja ogniw paliwowych jest 30-50 proc. wydajniejsza, a to powoduje, że cena spada – dodał Kuźmiński.

Co roku Warszawa wycofuje 80 starych autobusów i zastępuje je nowymi. W ciągu dwóch lat pojawi się 130 autobusów elektrycznych, a dzięki podpisanej w ubiegłym roku umowie z NCBiR i programowi eBus, w latach 2021-2013 na warszawskie ulice wyjedzie kolejne 200 autobusów elektrycznych.

Urszula Kaczorowska: Dziennikarz

Polecamy inne artykuły o podobnej tematyce:

Diagnozować, planować, działać. O innowacjach dla ciepłownictwa na Kongresie POWERPOL (26 lutego 2025)26% transportowych emisji metanu pochodzi ze statków. W latach 2018-2023 mogły wzrosnąć nawet pięciokrotnie (11 lutego 2025)1,25 mld euro na integrację unijnych systemów energetycznych. Po raz pierwszy wsparcie dla wodoru i offshore (31 stycznia 2025)Tańsza energia i neutralność technologiczna. Jak Unia chce wzmocnić przemysł Kompasem konkurencyjności (31 stycznia 2025)Od 3 lutego nabory na dofinansowanie wysokosprawnej kogeneracji (30 stycznia 2025)
©Teraz Środowisko - Wszystkie prawa zastrzeżone.
Kopiowanie i publikacja tekstów, zdjęć, infografik i innych elementów strony bez zgody Wydawcy są zabronione.
▲  Do góry strony