Robots
Cookies

Ustawienia cookies

Strona Teraz Środowisko wykorzystuje cookies. Część z nich jest niezbędna do funkcjonowania strony. Inne służą poprawianiu jakości naszych usług.
Więcej  ›
25.02.2024 25 lutego 2024

W Sejmie przyspieszą przekop Mierzei Wiślanej

   Powrót       07 lutego 2017       Planowanie przestrzenne   

Posłowie zajmą się w czwartek projektem specustawy, która ułatwi realizację kluczowej dla rządu inwestycji, czyli budowy kanału żeglugowego łączącego Zalew Wiślany z Zatoką Gdańską. Kanał ma być wybudowany do 2022 roku.

Połączenie Zalewu Wiślanego i Zatoki Gdańskiej kanałem przez Mierzeję Wiślaną to, jak czytamy na stronie Ministerstwa Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej, jedna z priorytetowych inwestycji obecnego rządu. Nowa droga wodna ma umożliwić swobodną żeglugę statków morskich do portu w Elblągu i pozostałych portów Zalewu Wiślanego, co powinno z kolei ułatwić współpracę z innymi europejskimi portami.

Zdaniem projektodawców, doświadczenia z budowy dróg i autostrad wskazują, że bez posługiwania się szczególną regulacją (tzw. specustawą, czyli ustawą dotyczącą jednostkowej sytuacji lub inwestycji) i skupienia w jednej decyzji długotrwałej procedury administracyjnej, nie jest możliwe efektywne i rozsądne w czasie zrealizowanie inwestycji. Szybkie i skuteczne wykonanie przekopu wymaga ich zdaniem skrócenia postępowania administracyjnego i konsolidacji wydawanych w normalnym trybie odrębnych decyzji (decyzji o warunkach zabudowy lub decyzji o ustaleniu lokalizacji inwestycji celu publicznego i decyzji o pozwoleniu na budowę) w jednym akcie administracyjnym. Ostateczny wariant lokalizacyjny zostanie określony na etapie wydawania decyzji środowiskowej. Wszystkie rozważane obecnie lokalizacje występują na gruntach Skarbu Państwa, w związku z czym ingerencja w prawa własności osób prywatnych nie wystąpi lub powinna być znikoma.

O inwestycji negatywnie wypowiadali się do tej pory przedstawiciele organizacji pozarządowych. Ich zdaniem w prognozie oddziaływania na środowisko nie uwzględniono wielu kluczowych parametrów przekopu, m.in. nie wiadomo, jakie będzie natężenie ruchu po planowanym torze wodnym, co - jak podkreślają - całkowicie podważa wartość dokumentu, ponieważ nie można przewidzieć wpływu zrealizowanej inwestycji na środowisko.

Projekt ustawy jest już po pierwszym czytaniu w Sejmie. W czwartek (9.02) będzie on przedmiotem obrad sejmowej Komisji Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej.

Kamil Szydłowski: Dziennikarz, prawnik

Polecamy inne artykuły o podobnej tematyce:

NIK o Programie kształtowania zasobów wodnych na terenach rolniczych (21 lutego 2024)Wszyscy będziemy elastyczni? O nowych trendach na rynku energii (13 lutego 2024)NIK: Model finansowania i nadzorowania działalności spółek wodnych do poprawy (12 lutego 2024)3,1% polskiego PKB na ochronę środowiska w 2022 r. Dane ekonomiczne od GUS (17 stycznia 2024)Usługi ekosystemowe ponad funkcje gospodarcze. Jak mądrze zarządzać wodami w Polsce? (20 grudnia 2023)
©Teraz Środowisko - Wszystkie prawa zastrzeżone.
Kopiowanie i publikacja tekstów, zdjęć, infografik i innych elementów strony bez zgody Wydawcy są zabronione.
▲  Do góry strony