Robots
Cookies

Ustawienia cookies

Strona Teraz Środowisko wykorzystuje cookies. Część z nich jest niezbędna do funkcjonowania strony. Inne służą poprawianiu jakości naszych usług.
Więcej  ›
07.08.2025 07 sierpnia 2025
Mając za sobą 10 lat tworzenia autorskich treści o ochronie środowiska, Teraz-Środowisko szuka nabywcy. W celu uzyskania wszelkich informacji prosimy o kontakt z administracją strony.

W Sejmie przyspieszą przekop Mierzei Wiślanej

   Powrót       07 lutego 2017       Planowanie przestrzenne   

Posłowie zajmą się w czwartek projektem specustawy, która ułatwi realizację kluczowej dla rządu inwestycji, czyli budowy kanału żeglugowego łączącego Zalew Wiślany z Zatoką Gdańską. Kanał ma być wybudowany do 2022 roku.

Połączenie Zalewu Wiślanego i Zatoki Gdańskiej kanałem przez Mierzeję Wiślaną to, jak czytamy na stronie Ministerstwa Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej, jedna z priorytetowych inwestycji obecnego rządu. Nowa droga wodna ma umożliwić swobodną żeglugę statków morskich do portu w Elblągu i pozostałych portów Zalewu Wiślanego, co powinno z kolei ułatwić współpracę z innymi europejskimi portami.

Zdaniem projektodawców, doświadczenia z budowy dróg i autostrad wskazują, że bez posługiwania się szczególną regulacją (tzw. specustawą, czyli ustawą dotyczącą jednostkowej sytuacji lub inwestycji) i skupienia w jednej decyzji długotrwałej procedury administracyjnej, nie jest możliwe efektywne i rozsądne w czasie zrealizowanie inwestycji. Szybkie i skuteczne wykonanie przekopu wymaga ich zdaniem skrócenia postępowania administracyjnego i konsolidacji wydawanych w normalnym trybie odrębnych decyzji (decyzji o warunkach zabudowy lub decyzji o ustaleniu lokalizacji inwestycji celu publicznego i decyzji o pozwoleniu na budowę) w jednym akcie administracyjnym. Ostateczny wariant lokalizacyjny zostanie określony na etapie wydawania decyzji środowiskowej. Wszystkie rozważane obecnie lokalizacje występują na gruntach Skarbu Państwa, w związku z czym ingerencja w prawa własności osób prywatnych nie wystąpi lub powinna być znikoma.

O inwestycji negatywnie wypowiadali się do tej pory przedstawiciele organizacji pozarządowych. Ich zdaniem w prognozie oddziaływania na środowisko nie uwzględniono wielu kluczowych parametrów przekopu, m.in. nie wiadomo, jakie będzie natężenie ruchu po planowanym torze wodnym, co - jak podkreślają - całkowicie podważa wartość dokumentu, ponieważ nie można przewidzieć wpływu zrealizowanej inwestycji na środowisko.

Projekt ustawy jest już po pierwszym czytaniu w Sejmie. W czwartek (9.02) będzie on przedmiotem obrad sejmowej Komisji Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej.

Kamil Szydłowski: Dziennikarz, prawnik

Polecamy inne artykuły o podobnej tematyce:

570 mln zł na gospodarkę wod-kan. Rusza nowy nabór NFOŚiGW (14 stycznia 2025)Środki z KPO na gospodarkę wodną (27 grudnia 2024)121 mln zł na aktualizację ewidencji urządzeń melioracji wodnych (10 grudnia 2024)Zamknięto ponad 1500 nielegalnych wylotów do rzek. Kontrola Wód Polskich (11 września 2024)Otwarty system chłodzenia w inwestycji PGE. Przyrodnicy: RDOŚ nie powinna uzgodnić realizacji (02 września 2024)
©Teraz Środowisko - Wszystkie prawa zastrzeżone.
Kopiowanie i publikacja tekstów, zdjęć, infografik i innych elementów strony bez zgody Wydawcy są zabronione.
▲  Do góry strony