Robots
Cookies

Ustawienia cookies

Strona Teraz Środowisko wykorzystuje cookies. Część z nich jest niezbędna do funkcjonowania strony. Inne służą poprawianiu jakości naszych usług.
Więcej  ›
10.08.2025 10 sierpnia 2025
Mając za sobą 10 lat tworzenia autorskich treści o ochronie środowiska, Teraz-Środowisko szuka nabywcy. W celu uzyskania wszelkich informacji prosimy o kontakt z administracją strony.

Wszystko, co chcielibyście wiedzieć o elektromobilności, ale nie wiecie, gdzie to znaleźć

W przyszłym roku uruchomiona zostanie tzw. Ewidencja Infrastruktury Paliw Alternatywnych, w której znajdą się kluczowe informacje dla posiadaczy m.in. pojazdów elektrycznych i napędzanych gazem ziemnym. Resort energii już pracuje nad jej utworzeniem.

   Powrót       23 lipca 2018       Planowanie przestrzenne   

Przepisy ustawy z dnia 11 stycznia 2018 r. o elektromobilności i paliwach alternatywnych (Dz. U. poz. 317) tworzą tzw. Ewidencję Infrastruktury Paliw Alternatywnych. To elektroniczny rejestr, który będzie prowadzony przez prezesa Urzędu Dozoru Technicznego na podstawie m.in. otrzymanych od operatorów sieci danych. Ma zapewniać użytkownikom pojazdów napędzanych paliwami alternatywnymi i gazem ziemnym informacje ułatwiające korzystanie z tych pojazdów (np. o cenach paliwa alternatywnego, lokalizacji stacji czy aktualnej dostępności punktu ładowania lub tankowania). W celu zgromadzenia niezbędnych informacji, resort energii zdecydował się wydać rozporządzenie(1) w sprawie wzorów zgłoszeń dokonywanych do Ewidencji przez operatorów ogólnodostępnych stacji ładowania oraz przez operatorów stacji gazu ziemnego (LNG i CNG). - Dane będą posiadały jednolitą formę oraz będą przekazywane w sposób elektroniczny, co przyczyni się do sprawnego funkcjonowania Ewidencji – czytamy w dołączonej do projektu oceny skutków regulacji. Z danych Europejskiego Obserwatorium Paliw Alternatywnych wynika, że w Polsce działa obecnie 588 ogólnodostępnych stacji ładowania samochodów elektrycznych oraz 26 stacji gazu ziemnego.

Co znajdzie się w bazie?

Operatorzy ogólnodostępnej infrastruktury do ładowania pojazdów elektrycznych oraz napędzanych gazem ziemnym będą obowiązani do zgłoszenia w rejestrze m.in. swojego imienia i nazwiska lub pełnej nazwy, numeru NIP, adresu siedziby oraz pozostałych danych teleadresowych. W części drugiej zgłoszenia powinni z kolei wskazać dane dotyczące samych stacji ładowania oraz tankowania, tj. rodzaju obsługiwanej infrastruktury, geograficznego położenia punktów ładowania oraz tankowania, a także godziny i terminu ich otwarcia oraz datę rozpoczęcia świadczenia usługi. Dzięki stworzeniu platformy, konsumenci będą mogli łatwiej identyfikować ogólnodostępne stacje ładowania oraz stacje gazu ziemnego, a także uzyskiwać aktualne informacje o cenach i aktualnej dostępności punktów ładowania lub tankowania. W związku z powyższym, należy określić wzory potrzebnych zgłoszeń, w celu ujednolicenia sposobu oraz formy przekazywania danych oraz ułatwienia ich późniejszych kontroli.

Od kiedy i dlaczego?

Zgodnie z przepisami ustawy o elektromobilności, operatorzy infrastruktury do ładowania oraz tankowania powinni dokonać zgłoszeń najpóźniej w dniu rozpoczęcia świadczenia usług oraz każdorazowo w przypadku zmiany wspomnianych powyżej danych. Zgodnie z treścią art. 86 pkt 7 ustawy o elektromobilności, podmioty są zobowiązane do przekazania informacji po raz pierwszy dnia 15 stycznia 2019 r. W związku z powyższym, projektodawca planuje, że nowe rozporządzenie wejdzie w życie z dniem 1 stycznia 2019 r.

Kamil Szydłowski: Dziennikarz, prawnik

Przypisy

1/ Projekt rozporządzenia Ministra Energii w sprawie wzorów zgłoszeń dokonywanych do Ewidencji Infrastruktury Paliw Alternatywnych przez operatora ogólnodostępnej stacji ładowania oraz przez operatora stacji gazu ziemnego
http://legislacja.rcl.gov.pl/projekt/12313851/katalog/12521995#12521995

Polecamy inne artykuły o podobnej tematyce:

Cel 55% redukcji emisji wymaga przyspieszenia. Ocena realizacji Europejskiego Zielonego Ładu (07 lutego 2025)Do 40 tys. zł na nowy samochód elektryczny. Nabór w nowym programie NFOŚiGW startuje 3 lutego br. (29 stycznia 2025)PEVO Index: Znaczny wzrost liczby punktów ładowania w 2024 r. (28 stycznia 2025)190 GW w SMR-ach do 2050 r. przy maksymalnym scenariuszu? IEA o energetyce jądrowej (24 stycznia 2025)Poluzowanie dla mniejszych miast, zaostrzenie dla większych. Nowa mobilność w samorządach (17 stycznia 2025)
©Teraz Środowisko - Wszystkie prawa zastrzeżone.
Kopiowanie i publikacja tekstów, zdjęć, infografik i innych elementów strony bez zgody Wydawcy są zabronione.
▲  Do góry strony