
Trend na zielone przystanki autobusowe rozwija się prężnie na całym świecie. O tym, że zieleń miejska to nie tylko parki i skwery – wiedzą także włodarze polskich miast.
Białostockie przystanki
W Białymstoku zrealizowano w 2019 r. projekt, dzięki któremu zamontowane zostały pierwsze trzy zielone przystanki autobusowe. Obsadzone roślinnością wiaty przystankowe nie tylko przykuwają wzrok przechodniów, pozwalają przede wszystkim wprowadzić zieleń tam, gdzie jest ona najbardziej potrzebna – w pasie drogowym i miejscach oczekiwania na środek transportu. Każdy z przystanków zapewnia bowiem około 20 mkw. dodatkowej zieleni w przestrzeni miejskiej.
Białostockie przystanki obsadzone zostały ozdobnymi trawami i krzewami wieloletnimi. Na dachach przystanków zasadzono sukulenty i inne rośliny odporne na niekorzystne warunki atmosferyczne, a ściany przystanków otoczono pnączami. Rośliny te produkują w ciągu roku nawet 10 kg tlenu, zmniejszając tym samym ilość pyłów zawieszonych i innych zanieczyszczeń powietrza. Roślinne wiaty pozwalają ponadto ograniczyć negatywne oddziaływanie miejskiej wyspy ciepła oraz zwiększają retencję wód deszczowych. Woda opadowa gromadzona jest w zbiorniku pod przystankiem i następnie wykorzystywana do nawadniania roślin, dzięki czemu roślinność nie wymaga stałej opieki. Ich lokalizację wskazywali w głosowaniu mieszkańcy miasta.
Zieleń miejska ważna dla mieszkańców i miejskich władz
Jak podkreślają organizatorzy konkursu Eco-Miasto, zieleń miejska stanowiła istotny element wszystkich dotychczasowych edycji konkursu. Właśnie ta kategoria przyciąga każdego roku największą liczbę zgłoszeń, i nie inaczej jest także podczas bieżącej, siódmej już edycji. W kategorii tej napłynęło 25 formularzy, przesłanych zarówno przez duże, wielotysięczne miasta, jak i małe ośrodki miejskie.
Czytaj też: Konferencja Eco-Miasto 2020. Energia zmian - przełożona

Dziennikarz, inżynier środowiska
