
Rewizja i podnoszenie ambicji zobowiązań wszystkich państw (NDC – ang. Nationally Determined Contributions) są kluczowe w określaniu sposobu wprowadzania Porozumienia Paryskiego w życie. Podczas katowickiego COP24 przygotowany zostanie teren pod rok 2020. Od roku negocjatorzy prowadzą dialog, którego zadaniem jest dzielenie się dobrymi pomysłami, kompetencjami i doświadczeniami. Dialog Talanoa, zainicjowany przez prezydencję Fidżi podczas COP23, wejdzie w Katowicach w fazę polityczną, z udziałem ministrów wszystkich krajów.
Próba generalna
Wraz z Dialogiem Talanoa, Fidżi zaproponowało wprowadzenie globalnego systemu, zbierającego dotychczasowe wysiłki podjęte w celu zrealizowania założeń Porozumienia Paryskiego i zachęcającego do wzmocnienia NDC już od przyszłego roku. Cały proces skupia się na trzech kluczowych pytaniach: na jakim etapie walki ze zmianami klimatu jesteśmy? Dokąd chcielibyśmy dojść? W jaki sposób to zrobić?
Dialog jest próbą generalną do ustalonego już momentu podwyższania ambicji wszystkich państw w 2023 oraz 2025 roku. I to właśnie polska prezydencja powinna zaprezentować pierwsze odpowiedzi na stawiane pytania, konkretyzując sposoby rozliczania się ze zobowiązań.
Chociaż negocjatorzy wiele oczekują od tego dialogu, nie wiedzą jeszcze, w jaki sposób będzie on mógł wpisać się w ramy polityczne. Póki co dysponują oni liczącym 471 stron raportem, który zbiera doświadczenia zaprezentowane w ramach dialogu od stycznia tego roku przez rządy państw oraz organizacje pozarządowe. Najważniejszą kontrybucją w dialog jest ostatni raport IPCC.
W poszukiwaniu liderów
Niepewność co do sukcesu negocjacji budzi także słabnący multilateralizm oraz obecność klimatosceptycznych rządów – Stanów Zjednoczonych oraz Brazylii. Ponadto, potencjalni liderzy – Unia Europejska i Chiny – póki co nie występują przed szereg. - Rola UE poparta jest wprowadzaniem w życie ambitnej polityki klimatycznej – uważa Yvon Slingenberg z DG CLIMA, zapewniając, że Unia Europejska chce i planuje utrzymać pozycję lidera. Jednak ta przedstawicielka DG CLIMA w Komisji Europejskiej ostrzega: Parlament Europejski, Komisja i kilka innych organów wykonawczych Unii zmienią się po wyborach w 2019 roku. Osobiście ma ona nadzieję, że będzie to dobra okazja, by odnowić ambitną i jasną debatę na temat europejskiej polityki klimatycznej. Choć będzie to debata ryzykowna…
Sytuacja polityczna jest „delikatna”, uważa dyrektor Iddri, Michel Colombier, zachowując jednak optymizm. Ostatni raport IPCC nie pozostawia cienia wątpliwości: musimy działać szybko, by uniknąć olbrzymich deregulacji ekonomicznych i klimatycznych. Co nie zmienia faktu, że negocjacje zawsze trwają długo. - Dyplomaci nie zadowalają się podążaniem za zdrowym rozsądkiem – podsumowuje.
Tekst: Philippe Collet, Actu-Environnement
Tłumaczenie: Marta Wojtkiewicz
Zrozumieć COP24, część pierwsza. Co chcemy osiągnąć w Katowicach?
Zrozumieć COP24, część druga. Niezwykle ważne będzie wypracowanie wzajemnego zaufania.
Zrozumieć COP24, część trzecia. Dążymy do wzmocnienia krajowych polityk klimatycznych.
Zrozumieć COP24, część czwarta. Polska stawia kwestie socjalne w sercu transformacji energetycznej.
