
Żeby nie być gołosłownym, ostatnio mieszkaniec miejscowości Wieliczki k. Olecka (woj. warmińsko - mazurskie) poinformował nas, że od kilku miesięcy w gminie Wieliczki trwają prace mające na celu wymianę starych drewnianych podkładów kolejowych na nowe. Stare podkłady składowane są przy dawnej stacji kolejowej, a osoby prywatne za pomocą różnych środków transportu zabierają je na swoje posesje. W celu głównie opałowym.
Czytaj: Toksyczne podkłady kolejowe sprzedawane w internecie
Tymczasem zużyte podkłady kolejowe, nasączone olejem kreozotowym (substancją silnie rakotwórczą), kwalifikowane są jako odpady niebezpieczne.
Stanowisko PKP
Zwróciliśmy się z pytaniem do PKP Polskie Linie Kolejowe S.A., w jaki sposób przeciwdziałają procederowi kradzieży zużytych drewnianych podkładów kolejowych i jakie procedury obowiązują w kwestii postępowania ze zużytymi podkładami. W przesłanym naszej redakcji stanowisku czytamy, że zasady postępowania ze zużytymi podkładami wynikają z obowiązującej ustawy o odpadach. Podkłady są wykorzystywane tylko jako element toru, a kiedy stają się odpadem, Polskie Linie Kolejowe przekazują je wyłącznie do uprawnionych podmiotów, posiadających specjalne zezwolenia na zbieranie lub przetwarzanie odpadów. Zaś Spółka zdecydowanie popiera wszystkie działania ograniczające i zwalczające wtórny obrót zużytymi podkładami.
Kto ponosi odpowiedzialność?
Zgodnie z regulacjami prawnymi, odpowiedzialność za zagospodarowanie odpadów wytworzonych w ramach usług spoczywa na wykonawcy robót. Artykuł 3 ust. 1 pkt. 32 ustawy o odpadach z dnia 14 grudnia 2012 roku (Dz.U. 2018, poz. 21) stanowi, że wykonawcy prac na torach są wytwórcami odpadów i odpowiadają za dalsze postępowanie z podkładami i ich zagospodarowanie.
- PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. wymagają i określają w dokumentach przetargowych, aby zamawiane usługi były wykonane zgodnie z przepisami dotyczącymi ochrony środowiska i zobowiązują wykonawców do prowadzenia gospodarki odpadami zgodnie z wymaganiami ustawy o odpadach. Działalność wykonawców w tym zakresie podlega nadzorowi przez specjalistyczne firmy sprawujące w imieniu inwestora nadzór nad inwestycją oraz monitorowaniu przez Spółkę – napisano w stanowisku.
- Wzmocniony został monitoring inwestycji pod kątem gospodarowania podkładami kolejowymi, a na spotkaniach omówiono zagadnienie z wykonawcami i podwykonawcami robót budowlanych. Przeprowadzone były szkolenia dla pracowników na temat postępowania ze zużytymi podkładami kolejowymi oraz niedopuszczalnych sposobów zagospodarowania odpadów drewnianych podkładów kolejowych – wyjaśnia Ewa Makosz, dyrektor Biura Ochrony Środowiska w PKP Polskich Liniach Kolejowych S.A.
Blokada ofert sprzedaży
Spółka na bieżąco przeprowadza doraźne kontrole w celu zbadania prawidłowości postępowania z odpadami wytwarzanymi przez jednostki spółki. Wystąpiono do portali internetowych Allegro i OLX o zablokowanie możliwości umieszczania ofert sprzedaży drewnianych podkładów kolejowych.
PLK pozostają także w kontakcie z firmami opracowującymi lub wdrażającymi nowe technologie w celu zgromadzenia informacji na temat nowych możliwości zagospodarowania drewnianych podkładów kolejowych.
Obywatelu, włącz rozsądek!
Wszelkie działania służb są cenne, jednak bez powszechnej świadomości zagrożeń związanych z nieodpowiedzialnym użytkowaniem tego odpadu niebezpiecznego, będą miały miejsce przypadki takie, jak opisany wyżej. Apelujemy więc o społeczny rozsądek.

Dyrektor ds. komunikacji