Proces wdrażania uruchamianej z początkiem lipca Centralnej Ewidencji Emisyjności Budynków wymaga usprawnienia - wskazują śląscy samorządowcy, którzy we wtorek wystąpili w tej sprawie do ministra rozwoju, pracy i technologii Jarosława Gowina. Postulują m.in. uruchomienie specjalnej infolinii.
Centralna Ewidencja Emisyjności Budynków (CEEB) ma działać od 1 lipca. Oznacza to nowe obowiązki dla właścicieli lub zarządców budynków i lokali. Każdy właściciel lub zarządca, posiadający źródło ciepła o mocy do 1 MW, będzie musiał złożyć specjalną deklarację. Dla już istniejących budynków na jej złożenie będzie 12 miesięcy, dla nowo powstałych - 14 dni.CEEB
Centralną Ewidencję Emisyjności Budynków wprowadzono ustawą z 28 października 2020 r. W deklaracji, którą będą musieli złożyć właściciele lub zarządcy budynków, trzeba podać m.in. informację o liczbie i rodzaju eksploatowanych w obrębie nieruchomości źródeł ciepła lub źródeł spalania paliw (do 1 MW) oraz o ich przeznaczeniu i wykorzystywanych w nich paliwach.
Zobacz: Obwieszczenie Marszałka Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 23 lutego 2021 r. w sprawie ogłoszenia jednolitego tekstu ustawy o wspieraniu termomodernizacji i remontów oraz o centralnej ewidencji emisyjności budynków
Czytaj: Powstanie centralna ewidencja rodzaju ogrzewania budynków
Co proponuje ŚZGiP?
W skierowanym do resortu rozwoju wystąpieniu samorządowcy skupieni w Śląskim Związku Gmin i Powiatów (ŚZGiP(1)) wskazali na potencjalne trudności we wdrażaniu nowych przepisów. - Proponujemy, aby Główny Urząd Nadzoru Budowlanego (GUNB) uruchomił specjalną, dedykowaną infolinię (przynajmniej dwa numery dla każdego województwa), dzięki której mieszkańcy będą mogli uzyskać stosowne informacje bezpośrednio u odpowiedzialnych za utworzenie i działanie bazy przedstawicieli GUNB. Jednocześnie, podobnie jak w programie Czyste Powietrze, powinny zostać uruchomione specjalne infolinie dla pracowników jednostek samorządu terytorialnego, wprowadzających dane do CEEB - wskazują śląscy samorządowcy.
Ich zdaniem, prowadzone obecnie przez GUNB szkolenia dotyczące nowej ewidencji odbywają się "zdecydowanie zbyt późno, by dało się w pełni profesjonalnie przygotować urzędników do prawidłowej obsługi CEEB". - Samo szkolenie kładzie nacisk wyłącznie na aspekty praktyczne, dotyczące zasilania bazy; jest zbyt syntetyczne i prowadzone dla zbyt dużej grupy uczestników (jednocześnie dla ok. 400 osób). W rezultacie, uczestnicy szkolenia dla gmin z woj. śląskiego nie uzyskali odpowiedzi na zadane w jego trakcie pytania. Przedstawiciele gmin członkowskich Związku odnieśli również wrażenie, że prezentowana podczas szkolenia baza danych nie była wersją finalną - niektóre funkcjonalności nie uruchamiały się w trakcie minipokazu - czytamy w stanowisku Związku.
Samorządy nie otrzymują dodarkowych środków
Przedstawiciele ŚZGiP wskazują także, że samorządy nie otrzymują dodatkowych środków w związku z prowadzeniem ewidencji. Według GUNB, jest tak dlatego, że nałożony na gminy obowiązek inwentaryzacji wynika z programów ochrony powietrza. Jednak według samorządów skupionych w Związku, w woj. śląskim taki obowiązek nie wynika z programu ochrony powietrza. Ponadto na potrzeby wprowadzania deklaracji do ewidencji gminy miały otrzymać tablety z dostępem do internetu i funkcją druku, których dotąd nie dostały. - Apelujemy o jak najszybsze przekazanie do samorządów gminnych tych urządzeń - napisano w wystąpieniu.
Wątpliwości samorządów budzi także to, iż w CEEB istnieje możliwość wpisywania w kluczowych polach informacyjnych danych w postaci opisu tekstowego. - Takie rozwiązanie jest niedopuszczalne: zebrane w ten sposób dane, w szczególności dla budynków wielorodzinnych, będą bezużyteczne - uważają przedstawiciele śląskich gmin i powiatów, którzy postulują usprawnienie procesu wdrażania Ewidencji. (PAP)