Robots
Cookies

Ustawienia cookies

Strona Teraz Środowisko wykorzystuje cookies. Część z nich jest niezbędna do funkcjonowania strony. Inne służą poprawianiu jakości naszych usług.
Więcej  ›
08.05.2024 08 maja 2024

Zielone światło dla biopaliw

Przyjęcie ustawy zezwalającej na stosowanie benzyny E10 to wyczekiwany bodziec rozwojowy dla producentów biopaliw. W dyskusji wokół przyszłych ścieżek dekarbonizacji transportu, mimo celów akcentujących jego elektryfikację, branża nie składa broni.

   Powrót       26 września 2023       Energia       Artykuł promocyjny   

Sektor transportu w Europie najpewniej za trzy lata zostanie objęty systemem handlu emisjami. W wakacje trwały konsultacje projektu dotyczącego rozporządzeń Komisji Europejskiej w tej kwestii. To jeden z sygnałów, że dekarbonizacja w tej branży nie zejdzie na dalszy plan. Jak wskazano w raporcie „Zielony transport” (1)spalanie paliw pochodzących z surowców kopalnych w transporcie odpowiada bezpośrednio za emisję 20–25 proc. CO2. Jeśli uwzględnić emisje w łańcuchu wartości (np. te z produkcji samochodów, przetwórstwa ropy czy budowy infrastruktury dla pojazdów), udział transportu w światowych emisjach ocenia się na 37%. Raport przywołuje również warunki zaakceptowania przez Komisję Europejską polskiego Krajowego Planu Odbudowy, czyli wprowadzenie podatku rejestracyjnego dla aut spalinowych (od 2024 r.) oraz podatku dla właścicieli samochodów spalinowych (od 2026 r.). Jak będzie przebiegała dekarbonizacja transportu w Polsce?

Jednym z kierunków jest jego elektryfikacja, która ma jednak swoje ograniczenia związane m.in. z infrastrukturą (sieci i liczba stacji ładowania pojazdów) i strukturą produkcji energii elektrycznej w Polsce. Na dalszym horyzoncie przywołuje się wodór, na nieco bliższym - paliwa syntetyczne (ostatnio o swoich badaniach w tym zakresie informowała Politechnika Warszawska). Całkiem w zasięgu natomiast, i to już teraz, pozostają biopaliwa, które w ostatnim czasie uzyskały przyjaźniejsze otoczenie prawne.

Benzyna E10 w polu i zagrodzie

Mowa z jednej strony o regulacjach unijnych. Zatwierdzona ostatnio przez Parlament Europejski nowelizacja dyrektywy o odnawialnych źródłach energii czyli tzw. Dyrektywa RED III na powrót wskazuje biopaliwa jako oczekiwaną ścieżkę dekarbonizacji transportu. Cel na 2030 r. ogółem to obniżenie emisji gazów cieplarnianych w tym sektorze nawet o 14,5%.

Z drugiej zaś strony, na polskim podwórku rozegrał się oczekiwany od lat przełom. Mowa o lipcowej ustawie o ułatwieniach w przygotowaniu i realizacji inwestycji w biogazownie rolnicze, która nowelizując jednocześnie ustawę o biokomponentach i biopaliwach ciekłych wdraża tak długo oczekiwaną benzynę E10 od stycznia 2024 r. - E10 ma znacznie jeśli chodzi o pulę biopaliw na faktycznym rynku krajowym. To realny wpływ na lokalną produkcję bioetanolu, jak i podaż beznyn silnikowych – mówi w rozmowie z redakcją Adam Stępień, dyrektor generalny Krajowej Izby Biopaliw. Wskazuje też istotne tematy, które będą dyskutowane podczas zbliżającej się XII Konferencji Krajowej Izby Biopaliw. - Szeroko pojętą branżę, którą będziemy gościć w tym roku w Łochowie z pewnością zainteresują najbardziej palące ją kwestie takie jak wdrożenie benzyny E10, Unijna Baza Danych dla biopaliw czy zmiany w zakresie realizacji obligatoryjnego blendingu. To elementy, które dosłownie za chwilę będą częścią codzienności poszczególnych przedsiębiorstw. W perspektywie długofalowej, kluczowe jest natomiast, jakie akcenty zostaną położone w Polsce w dekarbonizacji sektora transportowego. UE w ramach dyrektywy RED III zabrała już głos w tej sprawie – stwierdza Stępień.

Pozytywny efekt uboczny

Poza zmianami prawnymi, są też ruchy na rynku. Z ostatnich doniesień, koncern paliwowy Orlen zadeklarował w pierwszej połowie września, że w 2024 r. zwiększy zapotrzebowanie na bioetanol do niemal 700 m3. Przelicza to na 2 mln ton zbóż, które mają pochodzić od polskich rolników, podkreślając, że „w przeciwieństwie do ropy naftowej, biomasa wykorzystywana do produkcji etanolu, jest surowcem odnawialnym, co przekłada się na bardziej zrównoważony sposób zaspokajania potrzeb energetycznych”. Z kolei 21 września br. energetyczny gigant podpisał umowę na budowę tłoczni, w której ma przerabiać rocznie 500 tys. ton rzepaku i wytwarzać 200 tys. ton oleju z przeznaczeniem na produkcję biopaliw. Zakończenie budowy planowane jest na 2026 r.

Jak czytamy w programie Konferencji KIB, poza emisyjnością i śladem węglowym biopaliw, zostaną też poruszone zagadnienia związane z ścieżkami realizacji Narodowego Celu Wskaźnikowego czy nowe technologii w produkcji paliw odnawialnych. Teraz Środowisko objęło konferencję patronatem.

Więcej informacji na stronie wydarzenia: https://kib.pl/konferencja/.

Artykuł powstał we współpracy z Krajową Izbą Biopaliw

Przypisy

1/ Raport „Zielony transport” został wydany w grudniu 2022 r. przez Polską Organizację Przemysłu i Handlu Naftowego. Rozpatruje on różne scenariusze dekarbonizacji transportu: https://kib.pl/wp-content/uploads/2022/12/Raport-Zielony-Transport.pdf

Polecamy inne artykuły o podobnej tematyce:

Metody badań jakości paliw ciekłych, parametry dla paliw stałych. Projekty rozporządzeń MKiŚ w RCL (26 kwietnia 2024)Biowodór i e-paliwa na horyzoncie (25 kwietnia 2024)Instalacje uszlachetniania biogazu i zatłaczania biometanu od Pietro Fiorentini (05 kwietnia 2024)42% udziału OZE w globalnej produkcji energii w 2028 r. Cel z COP28 osiągalny, ale wymaga pracy (16 stycznia 2024)23% OZE w europejskiej konsumpcji energii – Eurostat (27 grudnia 2023)
©Teraz Środowisko - Wszystkie prawa zastrzeżone.
Kopiowanie i publikacja tekstów, zdjęć, infografik i innych elementów strony bez zgody Wydawcy są zabronione.
▲  Do góry strony