12 października oficjalnie powołano do życia Centralną Dolinę Wodorową (CDW). To efekt wcześniejszych przedsięwzięć: utworzenia Mazowieckiej Doliny Wodorowej w 2022 r., a następnie podpisanie listu intencyjnego w Elektrowni Kozienice w lipcu 2023 r. W działalność organizacji zaangażowało się ponad 70 podmiotów, zarówno rządowych, biznesowych, jak i naukowych.
Obszar CDW ma obejmować województwa świętokrzyskie, łódzkie, południowe Mazowsze i północne Podkarpacie. Działania Doliny mają się opierać na rozwoju produkcji i wykorzystania wodoru w Polsce, uwzględniając cały łańcuch procesu (budowa elektrolizerów, magazynowanie wodoru i produkcja energii elektrycznej).
Jak podaje PAP, jako główne cele Centralnej Doliny Wodorowej określono m. in. inwestycje w słoneczne i wiatrowe źródła energii odnawialnej o mocy 2 GW, inwestycje w elektrolizery do produkcji wodoru o mocy 250 MW, rozwój energetyki jądrowej opartej o technologię SMR czy transformację energetyczną sektora wydobycia: wodór jako zielone paliwo w transporcie ciężkim.
Rozporządzenie o finansowaniu wodoru w Polsce
Jednocześnie w dniu inauguracji CDW w Dzienniku Ustaw pojawiło się rozporządzenie Ministerstwa Klimatu i Środowiska w sprawie udzielania pomocy publicznej na rozwój technologii wodorowych oraz infrastruktury współtowarzyszącej w ramach Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności (Dz. U. 2023 poz. 2189). Nowe przepisy mają legislacyjnie ułatwiać rozwój sektora wodorowego w Polsce oraz wspierać funkcjonowanie i rozwój Centralnej Doliny Wodorowej.
Rozporządzenie określa szczegółowe przeznaczenie, warunki i tryb udzielania pomocy publicznej na rozwój technologii wodorowych w Polsce. Wsparcie finansowe ma obejmować projekty inwestycyjne, dotyczące:
- wytwarzania, wykorzystania, magazynowania i transportu wodoru;
- rozwoju i budowy rurociągów przeznaczonych do transportu wodoru;
- rozwoju, budowy, wdrożenia oraz komercjalizacji i produkcji innowacyjnych jednostek transportowych napędzanych wodorem oraz
- budowy, instalacji, modernizacji lub rozbudowy publicznie dostępnej infrastruktury tankowania.
Pomoc finansowa będzie udzielana dla czterech kategorii przedsięwzięć:
- pomoc na badania, rozwój oraz innowacje,
- pomoc na ochronę środowiska,
- pomoc na rzecz portów,
- pomoc regionalna w zakresie określonym w rozporządzeniu.
Wysokość wsparcia dla każdego z nich określono w rozdziale 1. ust. 6. Wymieniając kilka przykładów, dla kategorii pierwszej, gdy inwestorem projektu jest przedsiębiorca i więcej niż połowa kosztów kwalifikowalnych projektu jest ponoszona na działania wchodzące w zakres kategorii eksperymentalnych prac rozwojowych, wówczas inwestor otrzyma 35 mln euro. Jeśli mowa o ochronie środowiska (kat. 2), na projekt inwestycyjny dany przedsiębiorca może uzyskać 30 mln euro. Dla kategorii na rzecz portów np. na projekt w porcie morskim można uzyskać 143 mln euro kosztów kwalifikowalnych, a w porcie śródlądowym - 44 mln euro kosztów kwalifikowalnych. Zgodnie z ust. 8 pkt 1. pomoc może zostać przeznaczona na pokrycie całości lub części kosztów kwalifikowalnych inwestycji.
Zuzanna GabrelKoordynatorka redakcji