Jedyny na świecie trolejbus o napędzie wodorowym prezentuje na rozpoczętych we wtorek w Gdańsku XII Międzynarodowych Targach Kolejowych TRAKO firma Solaris. Pojazd wykonany przez polskiego producenta zamówił przewoźnik stolicy Łotwy Rigas Satiksme.
- Łotewski klient robi z nami pilotażowy projekt, w którym analizuje operacyjność takiego pojazdu poza trakcją elektryczną. Trolejbus jeździ podłączony do sieci trakcyjnej i jednocześnie może wyjechać na obszary, gdzie tej trakcji nie ma. Zaletą tego pojazdu jest też zero emisji spalin - powiedział na konferencji prasowej wiceprezes Solaris Bus&Coach Dariusz Michalak. Pojazd poza trakcją może przejechać ok. 100 kilometrów.
Zamówienie na 10 trolejbusów
Trolejbus Trollino ma 18,75 m długości. Pomieści 135 pasażerów, z czego 44 na miejscach siedzących. Zastosowana w pojeździe innowacyjna technologia jest bezpieczna w użytkowaniu. Przez przedział pasażerski przechodzi tylko jedna rura wodorowa z przyłącza tankowania, która dodatkowo chroniona jest specjalnym zaworem. Cała instalacja wodorowa znajduje się na dachu pierwszego wagonu, a system wyposażony jest w czujniki monitorujące obecność gazu. Rigas Satiksme zamówił w ubiegłym roku w Solarisie 10 trolejbusów wyposażonych w wodorowe ogniwo paliwowe. (PAP)