Robots
Cookies

Ustawienia cookies

Strona Teraz Środowisko wykorzystuje cookies. Część z nich jest niezbędna do funkcjonowania strony. Inne służą poprawianiu jakości naszych usług.
Więcej  ›
30.09.2022 30 września 2022

Wyprzedzić samochody i samoloty, kolej jako środek transportu numer jeden

Kolej jest ekologicznym środkiem transportu zbiorowego, emituje ponad 3 razy mniej dwutlenku węgla niż transport drogowy i 8 razy mniej niż lotniczy. PKP Intercity inwestuje w nowy tabor i szacuje, że do 2030 r. przewiezie ponad 88 mln pasażerów.

   Powrót       18 lutego 2022       Planowanie przestrzenne       Artykuł promocyjny   

Zmiany klimatu stały się kluczowym wyzwaniem współczesnego świata. Działania na rzecz ochrony środowiska to nie przejściowy trend, a strategia rozwoju, która pozwala rozwijać się szybciej i budować stabilną pozycję przedsiębiorstw w wieloletniej perspektywie. Szczególnie, że dbałość o ekologię jest jednym z najważniejszych czynników, które mają wpływ na decyzje konsumentów. Badanie przeprowadzone przez PKP Intercity na wiosnę 2021 r. potwierdziło, że dla 51 proc. pasażerów narodowego przewoźnika, kwestie związane z ekologią i śladem węglowym mają wpływ na to, jaki środek transportu wybierają. Dostrzegana skala konsekwencji ekonomicznych i społecznych powinna więc utrzymać wzrost tego trendu.

Konieczność dbania o środowisko wpływa na zmiany w sektorze transportu. To właśnie prośrodowiskowa rewolucja tej części gospodarki będzie jednym z najtrudniejszych wyzwań, które stoją przed Polską i całą Unią Europejską. Aż 30 proc. całkowitej emisji CO2 we Wspólnocie pochodzi właśnie z transportu, z czego 72 proc. – z drogowego.

Zrównoważony rozwój transportu jest jednym z głównych założeń Europejskiego Zielonego Ładu. Idealnie wpisuje się w nie kolej, która jest liderem pod względem najmniejszego negatywnego wpływu na środowisko. Charakteryzuje się ona ponad 3 razy mniejszą emisją dwutlenku węgla niż transport drogowy i ponad 8 razy mniejszą emisją niż lotniczy, co czyni ją najbardziej ekologicznym środkiem transportu zbiorowego.

Wybory pasażerów – bilety z informacją o śladzie węglowym

Cieszy, że ekologiczne aspekty podróżowania koleją dostrzega również społeczeństwo. Aż 86 proc. osób podróżujących składami PKP Intercity postrzega kolej jako najbardziej ekologiczny środek transportu. Narodowy przewoźnik szerzy wśród swoich pasażerów świadomość oddziaływania poszczególnych środków transportu na środowisko. W tym celu w 2021 roku wprowadził w systemie internetowej sprzedaży informację dla pasażerów o śladzie węglowym, jaki pozostawi ich podróż pociągiem oraz tego, o ile bardziej ekologiczna będzie ona od przejazdu samochodem lub lotu samolotem. Taka sama informacja znajduje się również na biletach elektronicznych generowanych z systemu internetowego PKP Intercity.

W jak dużym stopniu wybór środka transportu przekłada się na emisję CO2 widać na konkretnych przykładach. W przypadku podróży PKP Intercity ze Szczecina do Gdańska emitowanych jest 11 kg CO2 na pasażera, a 37 kg w podróży samochodem i 70 kg samolotem. Podróż między Poznaniem a Krakowem to 13 kg emisji CO2 przy wyborze pociągu, 46 kg - samochodu i 81 kg w podróży samolotem. Z kolei wybierając się z Warszawy do Wrocławia należy liczyć się z emisją na poziomie 11 kg w przypadku pociągu, 41 kg w transporcie kołowym i aż 98 kg drogą powietrzną(1). Należy także pamiętać, że w przypadku najbardziej emisyjnych podróży lotniczych, często trzeba założyć dojazd do i z podmiejskiego lotniska – co oznacza dodatkowy czas podróży i kolejne kilogramy emisji.

Za ambicjami idą wielkie inwestycje

Kolej ma ambicję stać się w najbliższych latach środkiem transportu pierwszego wyboru dla jak największej liczby mieszkańców kraju. Według szacunków, w 2030 roku PKP Intercity będzie uruchamiać około dwa razy więcej pociągów niż obecnie i przewiezie ponad 88 mln pasażerów. Dzięki temu zmniejszy się negatywne oddziaływanie na środowisko poprzez przyciągnięcie na kolej osób dotychczas korzystających z transportu indywidualnego.

Kolej odpowiada za jedynie 0,5 proc. emisji CO2 w Unii Europejskiej(2), jednak mimo stosunkowo niewielkiego wpływu na środowisko, PKP Intercity intensyfikuje swoje działania w dążeniu do neutralności klimatycznej. Do przesiadki do pociągów mają zachęcić pasażerów inwestycje zaplanowane w ramach kontynuacji strategii taborowej „PKP Intercity – Kolej Dużych Inwestycji”. Do 2030 roku przewoźnik zainwestuje w nowoczesny tabor i ekologiczne stacje postojowe 27 mld zł. W efekcie flotę przewoźnika zasilą między innymi nowe elektryczne pojazdy o znacznie mniejszej emisji CO2. Unowocześniona zostanie również infrastruktura – stacje postojowe i zaplecza techniczne – co przyniesie standaryzację obiektów i zapewni wysoki poziom obsługi nowoczesnego taboru. Realizując te oraz inne działania na rzecz środowiska, PKP Intercity ma ambicję stać się pierwszym polskim przewoźnikiem pasażerskim, którego działalność będzie neutralna dla klimatu. Obecnie aż 85 proc. taboru spółki nie emituje spalin.

Podjęte inwestycje stanowią realizację planów rozwoju sektora kolejowego w całej Europie nakreślonych przez Komisję Europejską do 2050 r. Plany wyznaczają następujące cele: ograniczenie emisji gazów cieplarnianych w transporcie o 90 proc. do 2050 r., podróże rozkładowe poniżej 500 km neutralne pod względem emisji dwutlenku węgla do 2030 r. oraz kolej jako główny i najmniej emisyjny środek transportu zbiorowego.

PKP Intercity stawia na zwiększenie efektywności energetycznej

PKP Intercity od kilku lat realizuje działania mające na celu ochronę środowiska naturalnego i będzie je nasilać w najbliższych latach. Przykładem są projekty związane z zwiększeniem efektywności energetycznej. Jednym z nich jest eco driving, którego założeniem jest wypracowanie technik prowadzenia pociągu przez maszynistów, które pozwolą na obniżenie ilości zużywanej energii elektrycznej przez wszystkie pociągi prowadzone z wykorzystaniem trakcji elektrycznej. Ponadto PKP Intercity planuje do pokrycia częściowego zapotrzebowania na energię elektryczną wykorzystać na swoich stacjach postojowych odnawialne źródła energii w postaci paneli fotowoltaicznych. Spółka w ramach pilotażu uruchomiła 81 takich paneli na terenie bocznicy kolejowej Warszawa Grochów, dzięki czemu zużycie energii powinno zostać pomniejszone o około 20 proc.

Zielony transport przyszłości

Najbliższe lata przyniosą dynamiczny rozwój kolei w duchu prośrodowiskowym – potężne inwestycje pozwolą skutecznie odpowiedzieć na założenia Zielonego Ładu. Kolej jako transport przyszłości będzie bezpieczna, komfortowa, przewidywalna, dostępna i ekologiczna, co w połączeniu z rosnącą świadomością ekologiczną podróżnych sprawi, że będzie najchętniej wybieranym środkiem transportu. Z korzyścią dla środowiska.

PKP IntercityArtykuł powstał we współpracy z PKP Intercity

Przypisy

1/ Ślad węglowy podawany jest dla jednego pasażera. Wyliczamy go na podstawie danych CER (Community of European Railways and Infrastructure) w następujący sposób: odległość handlowa przemnażana jest przez uśredniony poziom emisji w wysokości: pociąg 28 g dwutlenku węgla na 1 pkm, samochód 102, samolot 244. Więcej informacji o śladzie węglowym można znaleźć na
http://www.intercity.pl/pl/ekopodroz/
2/ Dane Parlamentu Europejskiego:
https://www.europarl.europa.eu/news/pl/headlines/society/20190313STO31218/emisje-co2-z-samochodow-fakty-i-liczby-infografika

Polecamy inne artykuły o podobnej tematyce:

Raport o drodze wodnej E40 – zagrożenie dla gatunków chronionych (27 września 2022)Kolej wodorowa w Polsce. Zaprezentowano lokomotywę i stację tankowania (22 września 2022)Wieluń: Pierwsza umowa z Programu Kolej Plus podpisana (25 sierpnia 2022)Rozwój polskiej kolei. Podwojony budżet "Kolej+" i aktualizacja KPK (22 kwietnia 2022)Europejski rynek cPPA w 2021 roku wzrósł o 55 proc. (04 marca 2022)
©Teraz Środowisko - Wszystkie prawa zastrzeżone.
Kopiowanie i publikacja tekstów, zdjęć, infografik i innych elementów strony bez zgody Wydawcy są zabronione.
▲  Do góry strony