Korzystając z naszej strony internetowej, wyrażają Państwo zgodę na używanie cookies. Więcej informacjiClose
Specjalista ds. ochrony przeciwpowodziowej RZGW Szczecin
Sygnity EAM for Heat: System zarządzania majątkiem sieciowym i budowania Inteligentnych Sieci Ciepłowniczych firmy Sygnity S.A.

Apel o zablokowanie finansowania regulacji polskich rzek

a+a-    Powrót       12 sierpnia 2016       Woda   

Apel organizacji pozarządowych, naukowców i samorządów o wycofanie się z finansowania projektu regulacji Wisły i Odry w celu rozbudowy żeglugi śródlądowej został w czwartek przekazany na ręce prezesa Banku Światowego.

Akcję zorganizowało Stowarzyszenie Eko-Unia oraz Zielony Instytut, natomiast pod apelem podpisalo się ponad 60 osób - przedstawicieli organizacji pozarządowych, naukowców i samorządowców.

Jak argumentują, projekt byłby nie tylko bardzo kosztowny dla Polaków, ale także dla środowiska. Ich zdaniem nie ma on uzasadnienia gospodarczego, a ponadto przewidziana w projekcie regulacja rzek, zamiast poprawić bezpieczeństwo przeciwpowodziowe, jak tego chce rząd, znacznie by je obniżyła.

Szkody, jakie może przynieść regulacja rzek na potrzeby rozwoju żeglugi śródlądowej, obejmą zwiększenie zagrożenia powodziowego oraz skutków suszy, przyniosą straty gospodarcze i spowodują powiększenie deficytu budżetowego. Według autorów apelu możliwym skutkiem będzie też „walka” o wodę z sektorem komunalnym, energetyką czy rolnictwem, nie obędzie się wreszcie bez dewastacji polskiej przyrody o europejskim znaczeniu. O konsekwencjach rozwoju żeglugi śródlądowej w Polsce szerzej pisaliśmy tutaj.

Zgodnie z przyjętym przez rząd dokumentem „Założenia rozwoju śródlądowych dróg wodnych w Polsce na lata 2016-2020 z perspektywą do 2030 r.” do roku 2030 Odra (na całej swojej długości) i Wisła (od Warszawy do Gdańska) mają stać się międzynarodowymi szlakami żeglugowymi. Jak obliczono, średnioroczny koszt modernizacji Odry i budowy kaskady Wisły (od Warszawy do Gdańska) w latach 2017-2020 wyniesie ok. 1,6 mld zł.

Treść apelu dostępna jest tutaj.

Ewa Szekalska: Dziennikarz, redaktor

Polecamy inne artykuły o podobnej tematyce:

Umowa na transport Kanałem Gliwickim podpisana (31 lipca 2017)Naukowcy chcą wspierać Program Zagospodarowania Dolnej Wisły (28 czerwca 2017)Prezydent: transport rzeczny jest nieporównywalnie bardziej ekologiczny niż lądowy (07 marca 2017)Ustawa o ratyfikacji Konwencji AGN weszła w życie (17 lutego 2017)Nowe prawo umożliwi pozyskiwanie środków unijnych na poprawę żeglowności rzek (12 stycznia 2017)
©Teraz Środowisko - Wszystkie prawa zastrzeżone.
Kopiowanie i publikacja tekstów, zdjęć, infografik i innych elementów strony bez zgody Wydawcy są zabronione.
▲  Do góry strony
UV: najbardziej ekonomiczna i przyjazna środowisku metoda dezynfekcji wody