Podobnie jak w wielu innych miastach, także w Bielsku-Białej zaobserwowano gwałtowny wzrost liczby samochodów oraz większe obciążenie infrastruktury transportu publicznego. Aby zapobiec obniżeniu standardów w zakresie obsługi komunikacyjnej, władze miasta zdecydowały się podjąć realizacji projektu „Rozwój Zrównoważonego Transportu Miejskiego w Bielsku-Białej”.
Niemal 300 pętli indukcyjnych
W sierpniu zeszłego roku zakończył się pierwszy etap projektu. W ciągu niespełna roku wdrożono w mieście Inteligentny System Zarządzania Ruchem (ang. Intelligent Transportation System - ITS), w tym System Dynamicznej Informacji Pasażerskiej, a także zmodernizowano sygnalizację świetlną na 18 kluczowych skrzyżowaniach i przejściach dla pieszych. Na skrzyżowaniach tych zainstalowano łącznie 425 nowych sygnalizatorów, ponad 200 wysięgników i masztów sygnalizatorów oraz 18 sterowników sygnalizacji. Ponadto, zamontowano blisko 300 pętli indukcyjnych, dzięki którym możliwa jest identyfikacja i klasyfikacja pojazdów podjeżdżających do sygnalizacji.
Możliwość identyfikacji zbliżających się do sygnalizacji świetlnej pojazdów pozwoliła wprowadzić tzw. priorytety przejazdu dla opóźnionych pojazdów komunikacji miejskiej. Dzięki mechanizmowi nadawania priorytetu dla autobusów opóźnionych w stosunku do rozkładu jazdy, możliwe jest znaczne skrócenie ich czasu oczekiwania na czerwonym świetle. Ponadto możliwość stałego monitorowania pozycji pojazdów skróciła czas reakcji na pojawiające się utrudnienia w ruchu drogowym. Wdrożony system stanowi również inteligentne narzędzie do planowania rozkładów jazdy oraz optymalizacji pracy miejskiego przewoźnika.
Portal o korkach
Dodatkowo na 22 przystankach autobusowych zainstalowane zostały tablice informacyjne prezentujące rzeczywisty czas przyjazdu autobusów. Informacje pasażerskie dostępne są także na specjalnym portalu internetowym, prezentujący dane o aktualnym zatłoczeniu ulic objętych systemem ITS, a także aktualnych utrudnieniach drogowych w mieście.
W ramach projektu zakupionych zostało 50 autobusów miejskich. Zarówno nowe pojazdy, jak i będące już w posiadaniu miejskiego przewoźnika zostały wyposażone w dedykowane komputery współpracujące z systemem ITS, a także w wewnętrzne monitory LCD służące do prezentowania informacji pasażerskiej.
Koszt i finansowanie projektu
Realizacja projektu przyczyniła się m. in. do zwiększenia przepustowości dróg miejskich, zwiększenia płynności i bezpieczeństwa ruchu drogowego oraz uatrakcyjnienia transportu publicznego. Wdrożenie systemu kosztowało miasto 11,7 mln zł i zostało sfinansowane dzięki dofinansowaniu z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach RPO WSL 2014-2020, Oś Priorytetowa IV „Efektywność energetyczna, odnawialne źródła energii i gospodarka niskoemisyjna”, Działanie 4.5 „Niskoemisyjny transport miejski oraz efektywne oświetlenie”, w wysokości blisko 85 proc.
Joanna SpillerDziennikarz, inżynier środowiska Więcej treści dotyczących samorządów w zakładce Teraz Samorząd.