Robots
Cookies

Ustawienia cookies

Strona Teraz Środowisko wykorzystuje cookies. Część z nich jest niezbędna do funkcjonowania strony. Inne służą poprawianiu jakości naszych usług.
Więcej  ›
20.05.2024 20 maja 2024

Biopaliwo: zrób to sam

O tym, co dobrej technologii może dać udział w GreenEvo, czy można skutecznie konkurować z zachodnimi firmami i jak samemu zrobić sobie paliwo - mówi w wywiadzie Grzegorz Wcisło, prof. Małopolskiego Centrum Odnawialnych Źródeł Energii „BioEnergia”.

   Powrót       04 listopada 2015       Energia   
Grzegorz Wcisło
dr hab. inż., profesor nadzwyczajny i właściciel Małopolskiego Centrum Odnawialnych Źródeł Energii

Teraz Środowisko: Państwa produkt – reaktor do samodzielnej produkcji biopaliwa został już doceniony na świecie. Po co więc jeszcze udział w GreenEvo?

Grzegorz Wcisło: Technologia produkcji biopaliw typu Biodiesel uzyskała już wiele międzynarodowych wyróżnień(1), m.in. złote i srebrne medale na czterech najważniejszych dla świata nauki i techniki wystawach wynalazków organizowanych na trzech kontynentach. W Polsce nie wystawialiśmy do tej pory naszego rozwiązania, a GreenEvo jest marką znaną w środowisku i poza nim, więc stanowi potwierdzenie jakości - podobnie jak stopień naukowy dla naukowca.

Nie możemy jeszcze na razie mówić o wymiernych efektach programu GreenEvo, ponieważ dopiero zostaliśmy jego laureatem. Mam jednak nadzieję, że dzięki programowi wypromujemy siebie, Polskę i oczywiście będziemy się rozwijać.

Stając się laureatem, mamy okazję uczestniczyć m.in. w misjach gospodarczych i promować technologie. Z uwagi na duży koszt, wielu przedsiębiorców zwyczajnie nie stać na zaprezentowanie ich np. w odległych krajach. Dodatkowo samemu trudno byłoby dotrzeć do potencjalnych odbiorców poza granicami kraju - również ze względów logistycznych. Tymczasem Ministerstwo Środowiska organizuje nam misje, podczas których możemy zaprezentować technologie i urządzenia na konferencjach i spotkaniach biznesowych z przedstawicielami lokalnego biznesu w danym kraju. Pomaga nam w załatwianiu formalości, np. wizowych; rezerwuje bilety lotnicze, hotele itp. 

To daje szansę szerszego zaprezentowania się w grupie konkretnych firm, które oferują podobne, zielone technologie. Ostatni wyjazd, w którym braliśmy udział, odbył się do Mołdawii. Ze względu na olbrzymie zainteresowanie naszym produktem, mamy nadzieję, że znajdziemy w tym kraju wielu odbiorców.

TŚ: Czy gdzieś za granicą Państwa technologia już się sprawdza?

GW: Nasze reaktory pracują już w Belgii, Holandii i Francji, natomiast w ramach GreenEvo liczymy także na Amerykę Południową (tam jest bardzo dużo olejów roślinnych i tłuszczów zwierzęcych, z których przy pomocy naszych reaktorów i technologii można produkować pełnowartościowe biopaliwo do silników Diesla) i Afrykę (bardzo rozległy rynek). Klientów chcielibyśmy znaleźć także w Europie Zachodniej, Stanach Zjednoczonych i Kanadzie, bo mimo że tam znane są już podobne rozwiązania, to jednak możemy z nimi skutecznie konkurować cenowo i technologicznie.

Nasze urządzenia są 3-4 razy tańsze niż konkurencji, ponadto uzyskanie biopaliwa jest również tańsze ze względu na zastosowaną optymalizację procesu produkcji. Dużym plusem jest też to, że przy pomocy naszych urządzeń można wyprodukować biopaliwo w bardzo krótkim czasie - zaledwie w półtorej godziny - podczas gdy konkurenci deklarują, że ich urządzenia potrzebują co najmniej 16 godzin.

TŚ: Kto dokładnie może być klientem docelowym reaktora do produkcji paliw?

GW: Są nimi rolnicy, indywidualne osoby, agrorafinerie, małe firmy transportowe, spedycyjne. Wszyscy ci odbiorcy mogą się legalnie zarejestrować i przy pomocy naszych urządzeń produkować paliwa na własne cele.

TŚ: Czego potrzebujemy, oprócz reaktora, by samemu wytworzyć biopaliwo?

GW: Głównym substratem są tu oleje lub tłuszcze - czyste albo zużyte. Może to być olej rzepakowy, słonecznikowy bądź sojowy. Jeśli chodzi o oleje zużyte, to nadaje się olej ze smażalni, np. z McDonald'sa albo ze smażalni ryb. Ewentualnie można produkować paliwo również z tłuszczów poprodukcyjnych albo łoju poprodukcyjnego (na takiej zasadzie działa to w Belgii). Trochę lepszy jest tłuszcz świeży, bo można uzyskać więcej paliwa z tej samej ilości substratu. Natomiast substratem dodatkowym jest mieszanina katalityczna.

TŚ: A jakie są parametry – w tym środowiskowe – wyprodukowanego paliwa?

GW: Biopaliwo typu Biodiesel charakteryzuje się zbliżonymi parametrami fizyko-chemicznymi do oleju napędowego ze stacji paliw. Dodatkowo stosując takie paliwo zamiast oleju napędowego, zmniejszamy emisje gazu cieplarnianego, jakim jest dwutlenek węgla. W przypadku zastąpienia 1 dm sześć. (jeden litr) oleju napędowego Biodieslem (jeżeli weźmiemy pod uwagę sam proces spalania) ograniczamy emisje czystego dwutlenku węgla o 3,4 kg. Jeśli pomnożymy tę wartość przez wiele milionów litrów spalanego paliwa, to efekt dla środowiska będzie bardzo wymierny.

Ewa Szekalska: Dziennikarz

Przypisy

1/ 1. Srebrny medal - Exhibition of inventions BRUSSELS INNOVA 2010, 18-20.11.2010 r.; Bruksela, Belgia

2. Srebrny medal - 110 International Fair of inventions and research CONCOURS A La PINE 2011 28.04.-08.05.2011; Paryż, Francja

3. Złoty medal - International Fair inventions and Innovation INPEX 2011, 15-17.06.2011 r.; Pittsburgh, USA

4. Złoty medal - TAIPEI INTERNATIONAL INVENTION SHOW & TECHNOMAT 2011, 26-29.11.2011 r.; Taipei, Tajwan

Polecamy inne artykuły o podobnej tematyce:

Biogaz i biometan w Polsce – status quo dalekie od możliwości i oczekiwań (22 marca 2023)W oczekiwaniu na nowe paliwo E10 (16 marca 2023)Innowacje na rzecz GOZ: biowęgiel, biorafineria i platforma handlu polimerami (12 października 2021)Biometanownia w każdej gminie? Wizja przedstawiona przez prezesa PGNiG podczas Green Gas Poland (06 października 2020)Dlaczego na rynku brakuje biopaliw lotniczych i jak z BDO radzi sobie rynek zbiórki UCO? (06 marca 2020)
©Teraz Środowisko - Wszystkie prawa zastrzeżone.
Kopiowanie i publikacja tekstów, zdjęć, infografik i innych elementów strony bez zgody Wydawcy są zabronione.
▲  Do góry strony